شناسهٔ خبر: 55685701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کردستان: شهدا و آزادگان دین بزرگی بر گردن ما دارند

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: شهدا، آزادگان و ایثارگران دین بزرگی بر گردن ما دارند و این در حالی است کار زیادی برای آنان نکرده‌ایم و هنوز آنچنانکه شایسته است، رشادت‌ها و مجاهدتشان را به تصویر نکشیده و کتابت نکرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در در یادواره جانباز، آزاده و شهید محمود امان اللهی و شهدای بیجار اظهار داشت: هنوز نتوانسته‌ایم، رشادت و ایثارگری شهدا و رزمندگان را که به تاسی از حضرت زینب(س) و امام زین‌العابدین(ع) صورت گرفته است، در قالب کارهای فرهنگی به نمایش بگذاریم.

وی ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، اضافه کرد: دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ افتخار آفرینی کشورمان بوده و وجود آزادگان و رشادت‌ و استقامت آنان زیر سخت ترین شکنجه‌ها، الواحی درخشان در دوران دفاع مقدس است.

استاندار کردستان یکی از اتفاقات مهم و ارزشمند در تاریخ انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس را ظهور شخصیت‌های بزرگ دانست و ادامه داد: شهید محمود امان‌اللهی یکی از شخصیت‌های شاخص متعلق به تمام مردم است که افتخار سپاه، ارتش، نیروی انتظامی محسوب می‌شود.

زارعی کوشا با بیان اینکه گاهی می‌شود در عمری کوتاه، اثرات بسیار بزرگ گذاشت، یادآور شد: وقتی شخصیت شهدا را بررسی می‌کنیم، به سلحشوری آنان در اوان جوانی پی می‌بریم، همچنانکه شهید امان اللهی ۳۰ سال از عمر ۴۰ سالگی‌اش را در راه امام و انقلاب و خدمت صادقانه به کشور سپری کرد.

وی شهید امان اللهی را بسیجی پاک باخته و زندگی بخش به چند انسان توصیف کرد و گفت: این شهید بزرگوار حتی در دوران اسارت نیز مداح اهل بیت(ع) بود و از شکنجه جلادان رژیم بعث هراسی نداشت.
استاندار کردستان بر لزوم برگزاری یادواره‌ شهدا تاکید کرد و افزود: طبق فرموده رهبری، برگزاری یادواره‌ها، کمتر از شهادت نیست، پس باید برای برگزاری این یادواره‌ها تلاش کنیم.
زارعی کوشا تاکید کرد: اگر در این زمینه کوتاهی کنیم، دشمنان جای شهید و جلاد را با هم عوض می‌کنند و اگر از شهدا غفلت کنیم، دشمن، خانواده شهدا را در جایگاه متهم قرار می‌دهد.
وی به صحبت‌های اخیر یکی از سران فتنه راجع به شهدای حرم اشاره کرد و آن را بی‌حیایی دانست و اظهار داشت: اگر مجاهدان و مدافعان حرم ۲ هزار کیلومتر آن طرف تر خاکریز جنگ با دشمن و داعش تشکیل نمی‌دادند، امروز شاهد امنیت پایدار نبودیم.
استاندار کردستان با بیان اینکه صحبت‌های فتنه جویانه سران فتنه حمله به شهدای حرم و پرچم‌های هدایت است، افزود: بیجاری‌ها همواره در دفاع از حریم اهل بیت و انقلاب زبانزد بوده و افتخار آفرینی کرده‌اند.
در پایان این مراسم، از خانواده شهید محمود امان اللهی، شهید مهدی بزرگر، طاهر خراج، پاسدار شهید سید سعید احمدی، پاسدار شهید ابولفتح سبحانی، شهید رشید فرجی، شهید منوچهر درستکار،شهید حسین علی محمود زاده، یوسف آیندور و آزاده سیدمحمود بیات قیاسی تقدیر شد.
بعد از این یادواره نیز، با حضور استاندار کردستان، نماینده ولی فقیه در استان و تعدادی از اهالی بیجار، از سردیس شهید محمود امان‌اللهی در میدان امام علی(ع) این شهر رونمایی شد.

شهید محمود امان اللهی، سال ۱۳۳۹ در شهرستان بیجار چشم به جهان گشود. در تاریخ ۷ فروردین سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه افسری ارتش شد. پس از فارغ التحصیلی، به مناطق عملیاتی آبادان و خرمشهر اعزام و در تاریخ ۱۵ مهر سال ۱۳۵۹ از ناحیه دست و پا مجروح شد. سرانجام در تاریخ ۲۳ مهرماه سال ۱۳۵۹، به اسارت ارتش عراق درآمد. پس از ۲۴۴ روز اسارت به علت شدت جراحات وارده، به عنوان مجروح جنگی صعب العلاج در تاریخ ۲۶ خرداد سال ۱۳۶۰  به کشور منتقل شد. بنابه درخواست کتبی نماینده مردم شهرهای میاندوآب و تکاب در مجلس شورای اسلامی و فرمانده سپاه تکاب از فرماندهان ارتش مبنی بر نیاز مبرم به وجود ایشان، شهید امان اللهی از تاریخ ۲۳ فروردین سال ۱۳۶۱ به سپاه پاسداران مامور شد. وی در طول این مدت، مسوول بسیج مستضعفین و قائم مقام سپاه تکاب بود.  

پس از پایان مدت ماموریت در سپاه پاسداران، در یگانهای مختلف ارتش مشغول خدمت شد و در چندین عملیات نیز شرکت داشت. سپس در سال ۶۷ به ژاندارمری مامور و در سمت مشاور نظامی و معاون هماهنگ کننده عقیدتی سیاسی ناحیه ژاندارمری کردستان انجام وظیفه کرد و در تاریخ ۱۳ آذرماه سال ۱۳۶۹ به سازمان قضایی نیروهای مسلح کردستان مامور شد. در سال ۷۴ از ارتش به نیروی انتظامی منتقل و در سمت معاون هماهنگ کننده عقیدتی سیاسی ناحیه انتظامی کردستان مشغول به خدمت شد.

این شهید بزرگوار به علت جراحات شدید در دوران دفاع مقدس، درتاریخ ۱۷ خرداد سال ۱۳۷۹ به فیض شهادت نائل آمدند. بنا به وصیت شهید و با اهدای اعضای بدن ایشان، سه نفر از بیماران نیازمند، به حیات خود ادامه دادند.

برچسب‌ها:

نظر شما