شناسهٔ خبر: 55682120 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل شیلات اردبیل خبر داد؛

تولید ۲ میلیون قطعه ماهیان زینتی در اردبیل

اردبیل- مدیرکل شیلات استان اردبیل از تولید ۲ میلیون قطعه ماهیان زینتی در ۲۷ کارگاه تولیدی در استان اردبیل خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد الله‌بخش شامگاه چهارشنبه در نشست مسئولان و مدیران جهاد کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: از سال ۸۲ اداره کل شیلات استان با ارتقای جایگاه فعالیت خود را به عنوان یک استان غیر ساحلی در تولید متنوع آبزیان آغاز کرده است.

وی وجود منابع آبی سرشار، آب و هوای مناسب و زیرساخت‌های مطلوب را در پرورش آبزیان یادآور شد و تصریح کرد: حجم تولید آبزیان در استان اردبیل در سال‌های اخیر روند رشد کندی داشته به طوری که میزان تولید آبزیان در استان هم اکنون به ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است.

مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: چهار هزار و ۵۸۴ تن ماهیان سردابی و پنج هزار و ۴۸۸ تن ماهیان گرمابی بوده و در کنار آن ۷.۵ میلیون قطعه بچه ماهی، ۱۲ میلیون قطعه تخم چشم زرد و ۲ میلیون قطعه ماهیان زینتی در این استان تولید و روانه بازار مصرف شده است.

الله‌بخش فعالیت ۵۰۰ مزرعه پرورش آبزیان را یادآور شد و افزود: از این تعداد ۸۰ مزرعه به دلیل مشکلات و ایرادات مختلف به تعطیلی کشیده شده و یا راکد است.

وی سیاست دولت سیزدهم را احیای واحدهای راکد تولیدی و ورود آنها به چرخه تولید اعلام کرد و ادامه داد: ۷۰ درصد مشکلات این واحدهای راکد عدم پرداخت سرمایه در گردش بوده و ۳۰ درصد نیز مشکلات آب، برق و نبود راه دسترسی شامل می‌شود.

الله‌بخش در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان برای طرح‌های سرمایه در گردش معرفی شد که ۱۰ میلیارد تومان آن جذب شده که ۳۰ درصد منابع را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال مقرر شده تا پرداخت تسهیلات به عنوان اولویت اصلی مد نظر قرار گیرد و ما تاکنون ۹ تفاهمنامه همکاری را نیز با ادارات به امضا رساندیم که نمونه آن تفاهمنامه امضا شده با بسیج سازندگی، آب منطقه‌ای و بیمه روستایی و عشایری بوده که امروز شاهد به امضا رسیدن این تفاهمنامه‌ها بودیم.

الله‌بخش پوشش بیمه‌ای مزارع پرورش ماهی و نیروهای فعال در این حوزه را یادآور شد و بیان کرد: در کشت و صنعت مغان نیز قرار است ۵۰۰ تن شاه میگو و ۲۰۰ تن خاویار تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی با بیان اینکه در سند تحول شیلات گام‌های جدی در پرورش انواع آبزیان برداشته شده است، اظهار کرد: ۱۷ پروژه با قابلیت اجرا در حوزه‌های مختلف فرصت اشتغال ۲ هزار نفر را در این حوزه فراهم می‌آورند.

الله‌بخش با بیان اینکه بالاتر از تعهد اشتغال ما توانسته‌ایم فرصت‌های اشتغال را برای افراد جویای کار مهیا کنیم، تصریح کرد: در کنار اشتغال ۲۵۰ نفر در یک سال گذشته، ۹۰ نفر نیز ثبت اشتغال داشتند.

مدیرکل شیلات استان اردبیل به کلنگ‌زنی اولین مجتمع بسته‌بندی و فرآوری محصولات آبزی‌پروری با ظرفیت ۲ هزار و ۶۰۰ تن در رضی اشاره کرد و گفت: در کنار احداث این کارخانه، قرار است رستوران غذای دریایی در اردبیل راه‌اندازی و بازار عرضه محصولات آبزیان نیز دایر شود.

نظر شما