شناسهٔ خبر: 55666388 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مجید طاهرپور:

خراسان رضوی صادر کننده ۲۵ کیلوگرم خاویار به کشورهای همسایه

موج نیوز

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: صنعت پرورش خاویار در استان موفقیت بسیار بزرگی برای ما به ارمغان آورده و خاویار به بازار‌های کشور‌هایی همچون روسیه و آلمان صادر می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مجید طاهرپور مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خبری اظهار کرد: با وجود اینکه تصور تولید خاویار از دل کویر دور از ذهن بود، اما خراسان رضوی این تصور را به واقعیت تبدیل شد و پارسال جمعا ۱۱ هزار تن ماهی از انواع گرمابی، سردآبی، خاویاری و تیلاپیا در استان تولید و روانه بازار مصرف شده است.

طاهرپور ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۴ مرکز پرورش ماهیان زینتی و ۲ واحد پرورش گیاهان آبزی در سطح استان فعال است و طی سال زراعی گذشته ۱۱ میلیون قطعه ماهی زینتی، ۱۳۵ هزار رشته گیاه آبزی و ۱۲۷ هزار نخ زالو در استان تولید شد و همچنین اکنون ۸۰ سر کروکودیل در استان موجود است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: تعداد مزارع و مراکز پرورش آبزیان این استان حدود ۱۶۰۰ واحد است که برای حدود ۱۱۳۵ نفر اشتغال فراهم کرده است. خراسان رضوی در مجموع در زمینه تولید آبزیان رتبه ۱۵، از نظر تولید ماهیان گرم‌آبی رتبه ۶ و در حوزه تولید ماهیان سردآبی رتبه ۹ کشور را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین افزود: با هدف توسعه فعالیت‌های صادراتی، پارسال ۱۹ تن گوشت و ۲۵ کیلوگرم خاویار به بازار‌های کشور‌هایی همچون روسیه و آلمان صادر شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۳۴ تن گوشت خاویار از استان صادر شود و غالب صادرات ماهیان گرم‌آبی استان نیز به کشور عراق بوده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی متذکر شد: در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در استان ۶.۶۲ کیلوگرم است و البته تلاش‌های بسیاری از جانب تمام دستگاه‌های متولی جهت توسعه مصرف آبزیان در استان انجام گرفته است.

طاهر پور تاکید کرد: با وجود برخی مشکلات در سال ۱۴۰۰ میزان تولید آبزیان در استان کاهش ملموسی نداشته و امیدواریم روند تولید در سال ۱۴۰۱ هم ادامه یابد و البته با توجه به خشکسالی‌های اخیر، افزایش قیمت نهاده‌ها و مسائل ناشی از کرونا افزایش تولید تلاش‌های همه‌جانبه و گسترده‌ای را می‌طلبد.

وی گفت: توسعه پرورش ماهیان در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی یک ظرفیت بزرگ برای استان است و پرورش ماهی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش درآمد با غنی‌سازی آب کشاورزی سبب بهبود کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی می‌شود و در نتیجه افزایش تولید در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه کشاورز برای تامین کود‌های شیمیایی را به دنبال دارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: مهم‌ترین عامل محدودکننده پرورش ماهی خشکسالی و خرده‌مالکی است و مثلا گاهی یک منبع آبی با تعدد بهره‌برداران و تعارضات اجتماعی مواجه است و همچنین لازم است در راستای رفع موانع تولید در پرداخت تسهیلات و ارائه امکانات بانکی به تولیدکنندگان و همچنین فرهنگ‌سازی در زمینه آبزی‌پروری و آبزی‌مصرفی تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی یادآور شد: صنعت پرورش خاویار در استان موفقیت بسیار بزرگی برای ما به ارمغان آورده و تنها دلیل کندی فرایند تهیه محصول از آن طول دوره تولید است، زیرا پرورش ماهی خاویار برای استفاده از گوشت آن به حدود ۶ سال زمان نیاز دارد و پرورش‌دهنده باید با صرف هزینه اولیه به درآمدزایی برسد.

طاهرپور در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدواریم زمینه پرداخت تسهیلات کم‌سود با دوره باز پرداخت طولانی‌مدت برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به پرورش خاویار در استان فراهم شود و در سیل اخیر خوشبختانه خسارات زیادی به صنعت آبزی‌پروری استان وارد نشد و تنها در یک مورد به میزان یک تن به تولیدات ما در سطح شهرستان‌های استان خسارت وارد شد.

نظر شما