طرح ترابردپذیری شمارهها (MNP) این امکان را فراهم میکند که مشترکان با حفظ شماره خود، اپراتور ارائهدهنده خدمات خود را عوض کرده و از خدمات اپراتور مقصد استفاده کنند. امکانی که از سال 95 در دسترس مشترکان تلفنهای همراه قرار گرفت و در سالهای اول نیز با استقبال خوبی روبهرو شد اما به تدریج با توسعه امکانات اپراتورها و در دسترس قرار گرفتن امکانات تازه، به امکانی کم استقبال تبدیل شد.
طبق تازهترین گزارش رگولاتوری از ابتدای سال 1401 تا پایان تیرماه، 19هزار و 565 ترابرد تکمیل شده که اگر از سهم ناچیز اپراتور رایتل بگذریم، بیشترین ترابرد بین دو اپراتور ایرانسل و همراه اول انجام شده است. از ابتدای سال 1401 تاکنون 7هزار و 173 ترابرد از اپراتور همراه اول به اپراتور ایرانسل و 8هزار و 102 ترابرد از اپراتور ایرانسل به همراه اول انجام شده است. در این بازه زمانی، اپراتور ایرانسل به عنوان مقصد ترابرد هزار و 425 مشترک و اپراتور همراه اول به عنوان مقصد ترابرد 713 مشترک از اپراتور رایتل بودهاند. در این مدت، اپراتور رایتل نیز به ترتیب تعداد 1028 و 1425 درخواست ترابرد تکمیل شده از دو اپراتور همراه اول و ایرانسل داشته است.
با نگاهی به آمار تعداد کل درخواستهای ترابرد در این سالها و سال 1401 - اگر در دام فرایند «درصدگیری» و اندک تفاوت ظاهری نیافتیم - تقریبا میتوان گفت با کنار گذاشتن اپراتور رایتل به دلیل سهم ناچیز آن، رویکردهای مشترکان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل برای ترابرد تاحدود زیادی مشابه بوده و در این میان اپراتور همراه اول با اختلاف جزیی، در این دوره، پیشی دارد.
اما شکل ترابردها از اپراتورهای همراه اول و رایتل به ایرانسل و وجه مخالف آن، به خوبی نشان میدهد، با توجه به اختلاف مشترکان همراه اول و ایرانسل، نسبت ترابرد مشترکان همراه اول به سمت ایرانسل و بالعکس، تفاوت معناداری دارد. به این معنا که مشترکان خواهان استفاده از اینترنت با کیفیت دیتا، از اپراتور همراه اول به سمت ایرانسل ترابرد میکنند و مشترکانی که همچنان اولویت اصلیشان دسترسی بیشتر به تماس صوتی است، به اپراتور همراه اول ترابرد میکنند. مشترکان گروه دوم، بیش از آنکه توسعه نسلهای تازه اینترنت همراه و خدمات دیجیتال برایشان اولویت باشد، در جستوجوی شرایطی مانند آنتندهی هستند.
لازم است که این درسآموختهها، چراغ راه اپراتورها در مسیر حرکتیشان در این بازار بشدت رقابتی باشد.
∎
نظر شما