شناسهٔ خبر: 55658645 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

طرح ترابرد و استقبال بی‌رمق و یکسان مشترکان دو اپراتور اصلی

ایلنا

صاحب‌خبر -
اعلام تازه‌ترین آمار مربوط به اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) از سوی سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی حکایت از تازه‌ترین رویکردهای مشترکان در زمینه استفاده از خدمات اپراتورهای دیگر را دارد.
طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) این امکان را فراهم می‌کند که مشترکان با حفظ شماره خود، اپراتور ارائه‌دهنده خدمات خود را عوض کرده و از خدمات اپراتور مقصد استفاده کنند. امکانی که از سال 95 در دسترس مشترکان تلفن‌های همراه قرار گرفت و در سال‌های اول نیز با استقبال خوبی روبه‌رو شد اما به تدریج با توسعه امکانات اپراتورها و در دسترس قرار گرفتن امکانات تازه، به امکانی کم استقبال تبدیل شد. 
 
طبق تازه‌ترین گزارش رگولاتوری از ابتدای سال 1401 تا پایان تیرماه، 19هزار و 565 ترابرد تکمیل شده که اگر از سهم ناچیز اپراتور رایتل بگذریم، بیشترین ترابرد بین دو اپراتور ایرانسل و همراه اول انجام شده است. از ابتدای سال 1401 تاکنون 7هزار و 173 ترابرد از اپراتور همراه اول به اپراتور ایرانسل و 8هزار و 102 ترابرد از اپراتور ایرانسل به همراه اول انجام شده است. در این بازه زمانی، اپراتور ایرانسل به عنوان مقصد ترابرد هزار و 425 مشترک و اپراتور همراه اول به عنوان مقصد ترابرد 713 مشترک از اپراتور رایتل بوده‌اند. در این مدت، اپراتور رایتل نیز به ترتیب تعداد 1028 و 1425 درخواست ترابرد تکمیل شده از دو اپراتور همراه اول و ایرانسل داشته است.
 
با نگاهی به آمار تعداد کل درخواست‌های ترابرد در این سال‌ها و سال 1401 - اگر در دام فرایند «درصدگیری» و اندک تفاوت ظاهری نیافتیم - تقریبا می‌توان گفت با کنار گذاشتن اپراتور رایتل به دلیل سهم ناچیز آن، رویکرد‌های مشترکان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل برای ترابرد تاحدود زیادی مشابه بوده و در این میان اپراتور همراه اول با اختلاف جزیی، در این دوره، پیشی دارد. 
 
اما شکل ترابرد‌ها از اپراتورهای همراه اول و رایتل به ایرانسل و وجه مخالف آن، به خوبی نشان می‌دهد، با توجه به اختلاف مشترکان همراه اول و ایرانسل، نسبت ترابرد مشترکان همراه اول به سمت ایرانسل و بالعکس، تفاوت معناداری دارد. به این معنا که مشترکان خواهان استفاده از اینترنت با کیفیت دیتا، از اپراتور همراه اول به سمت ایرانسل ترابرد می‌کنند و مشترکانی که همچنان اولویت اصلی‌شان دسترسی بیشتر به تماس صوتی است، به اپراتور همراه اول ترابرد می‌کنند. مشترکان گروه دوم، بیش از آنکه توسعه نسل‌های تازه اینترنت همراه و خدمات دیجیتال برایشان اولویت باشد، در جست‌وجوی شرایطی مانند آنتن‌دهی هستند.
 
لازم است که این درس‌آموخته‌ها، چراغ راه اپراتورها در مسیر حرکتی‌شان در این بازار بشدت رقابتی باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما