شناسهٔ خبر: 55629343 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نحوه‌ی ابطال رای داور توسط وکیل حقوقی

رای داور چیست؟

در واقع «موافقت نامه‌ی داوری» یک عقد است که بر اساس آن عده‌ای از مردم توافق می‌کنند که دعوای فعلی خود را چه در دادگاه مطرح شده یا نشده باشد از طریق داوری حل و فصل نمایند همچنین افراد می‌توانند برای اختلافاتی که در آینده به وجود می‌آید نیز داور یا داورانی جهت حل و فصل منازعه تعیین نمایند. رای داور مانند رای دادگاه‌ها لازم‌الاجرا است. رسیدگی و صدور رای توسط داور باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود لکن رای صادر شده توسط داور در پاره‌ای از موارد دارای اشکالاتی است که باعث می‌شود یکی از طرفین خواستار ابطال رای باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از وکیل فرنیان فر، در این مطلب به حدود اختیارات داور، زمان داور برای صدور رای، نحوه ابطال رای داور، مرجع صالح به رسیدگی، مهلت اعتراض توسط وکیل و ابطال رای داور می پردازیم جهت کسب اطلاعات بیشتر با وکیل ابطال رای داور همراه باشید.

محدودیت‌های قانونی در انتخاب داور

بر اساس قانون برخی از دعاوی قابلیت ارجاع به داوری را ندارند. مواردی مثل وقوع جرم، ورشکستگی، اصل نکاح یا طلاق و ... توسط داور قابل رسیدگی نیست. علاوه بر این برخی از افراد نمی‌توانند به عنوان داور انتخاب شوند مانند: قضات و کارمندان محاکم، اشخاص ذی نفع در دعوا و یا افرادی که به موجب حکم دادگاه از داوری محروم شده‌اند و نکته آخر آن که حدود اختیارات داور را طرفین تعیین می‌کنند و داور بایستی در محدود تعیین شده اقدام به صدور رای نماید.

 زمان داور برای صدور رای

در بحث داوری صدور رای در مهلت تعیین شده بسیار مهم است زیرا چنانچه داور خارج از اجل تعیین شده اقدام به صدور رای نمایید رای صادر بی‌اعتبار است مگر با موافقت طرفین بر این اساس اگر طرفین برای صدور رای توسط داور زمانی را مشخص نکرده باشند داور باید مطابق قانون ظرف سه ماه اقدام به صدور رای نماید.

ابطال رای داور

اگرچه عقد داوری و حل و فصل اختلافات توسط داور با توافق و ترازی طرفین صورت گرفته است اما باز هم مطابق آنچه در قانون پیش بینی شده است رای داور قابل ابطال است.

موارد ابطال رای داور

  • ابطال رای داور با توافق طرفین

همان‌طور که پیشتر توضیح داده شد صدور رای توسط داور با توافق طرفین ممکن است از این رو طرفین می‌توانند توافق نمایند که رای داور اجرا نشود در چنین مواردی طرفین با تنظیم گزارش اصلاحی رای داور را از درجه اعتبار ساقط می‌نمایند.

قانون‌گذار در قانون آیین دادرسی مدنی مواردی که رای داور قابلیت ابطال دارد را پیش‌بینی نموده است در ادامه مشاوره حقوقی به آنچه در قانون آمده است اشاره می‌نماییم:

  • رای صادره توسط داور مخالف قوانین موجد حق باشد.
  • رای داور خارج از موضوع داوری صادر شده.
  • زمانی که داور فراتر از حدود اختیاراتی که برای وی مشخص شده رای صادر کرده است.
  • صدور رای پس از پایان مهلت داوری
  • رای داور مخالف آنچه که در دفتر املاک یا بین اصحاب دعوا در دفتر اسناد رسمی ثبت شده باشد
  • رای توسط داوری صادر شده که مجاز به صدور رای نبوده است.
  • زمانی که قرارداد رجوع به داور فاقد اعتبار است.

نکته : برای ابطال رای داور نیازمند تقدیم دادخواست است و دعوای ابطال رای داور در دسته دعاوی غیر مالی قرار می‌گیرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای ابطال رای داور

مرجع صالح برای ابطال رای داور دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد. در مواردی که دعوا توسط دادگاه بدوی به داوری ارجاع شده مرجع صالح به رسیدگی دعوای ابطال رای داور می باشد همچنین زمانی که دادگاه تجدید نظر دعوا را به داوری ارجاع داده مرجع صالح برای ابطال رای داور دادگاه تجدید نظر است.

مهلت اعتراض به رای داور

به موجب قانون آیین دادرسی مدنی طرفین می‌توانند ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ رای داور در دادگاه صالح دادخواست اعتراض خود را مطرح نمایند.

با توجه به کلیه توضیحات فوق واضح و مشخص است که ابطال رای داور امری بسیار پیچیده است که نیازمند دانش و تجربه فراوان است بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی با وکیل متخصص مشورت نمایید تا به بهترین نحو از حقوق شما دفاع شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت https://farniyanfar.com مراجعه نمایید و یا با وکیل فرنیان فر تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

برچسب‌ها:

نظر شما