شناسهٔ خبر: 55531438 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

تاخیر طولانی در تحویل خودروهای سایپا، صدای مشتریان را درآورده است

صاحب‌خبر -

خودروسازی سایپا وعده فروش برخی از محصولات خود را بدون قرعه کشی داده، اما علت تاخیر طولانی در تحویل خودروهای سایپا چیست؟

ماه‌ها پیش وزارت صمت وعده داد که روش قرعه کشی فروش خودرو در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا حذف خواهد شد و با بالا رفتن تیراژ خودروهای تولیدی دیگر مشکل عرضه وجود نخواهد داشت. مدتی بعد وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که به زودی سامانه‌ای برای قرعه کشی خودروهای داخلی راه‌اندازی می‌شود و به تدریج قرعه کشی از میان می‌رود.

علت تاخیر طولانی در تحویل خودروهای سایپا چیست؟

با این حال چندین ماه از وعده سیدرضا فاطمی امین می‌گذرد و نه تنها قرعه کشی فروش خودرو از بین نرفته، بلکه هم خودروهای دو خودروساز برتر کشور زیر سایه وزارت مذکور رفته‌اند و هم محصولات خودروسازان خصوصی زیر پرچم این وزارتخانه قرار گرفته‌اند. هم‌اکنون هم خودروسازان دولتی و هم شرکت‌های خصوصی حق فروش خودرو جز در سامانه یکپارچه فروش را ندارند.

تاخیر طولانی در تحویل خودروهای سایپا تاخیر طولانی در تحویل خودروهای سایپا

حالا به نظر می‌رسد گروه خودروسازی سایپا برخی از محصولات خود را از لیست قرعه کشی حذف کرده و مشتریان می‌توانند به صورت آزاد اقدام به خرید آنها کنند. سایپا محصولاتی نظیر کوییک، ساینا، شاهین و وانت پراید را از فهرست قرعه کشی خارج کرده و برای خرید آنها کافی است در سایت این شرکت ثبت نام کنید.

در حال حاضر متقاضیان خرید این محصولات می‌توانند تا زمانی که خودروی مورد نظر ظرفیت دارد اقدام به ثبت نام کنند. همچنین قرار شده به تمام کسانی که در این طرح ثبت نام می‌کنند خودرو تحویل داده شود، اما ابتدا می‌بایست تکمیل وجه انجام شود. احتمالا سایپا موفق شده خودروهایی نظیر کوییک، ساینا و شاهین را به مقدار کافی تولید کند، زیرا در غیر این صورت خارج کردن آنها از لیست قرعه کشی منطقی نیست.

البته متقاضیان باید توجه کنند که ممکن است خودروی مورد نظر آنها با تأخیر به دستشان برسد. همان‌طور که گفتیم بنا به ادعای سایپا دیگر مشکلی در تأمین قطعات خودروهایی نظیر کوییک و ساینا وجود ندارد و این شرکت می‌تواند به اندازه تقاضای مشتریان خودرو تولید کند.

تاخیر طولانی در تحویل خودروهای سایپا تاخیر طولانی در تحویل خودروهای سایپا

با این حال مشتریان فعلی معتقدند که حرف‌های مدیران سایپا با واقعیت منطبق نیست، زیرا هم‌اکنون در روش قرعه کشی خودروها با تأخیر به دست مشتری می‌رسند. حتی برخی از حواله‌داران ادعا می‌کنند سال گذشته برنده حواله خودروی کوییک اس شده‌اند، اما هنوز خودرویی به آنها تحویل داده نشده است.

برای مثال یکی از حواله داران سایپا می‌گوید در سال گذشته تکمیل وجه را انجام داده و مهلت تحویل 30 روزه اعلام شده بود، ولی 6 ماه طول کشیده تا خودرو به او تحویل داده شده است. همچنین وقتی از کارخانه درباره تأخیر در تحویل خودرو سوال می‌شود، پای کمبود قطعه را وسط می‌کشند.

نظر شما