شناسهٔ خبر: 55078239 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عصر جدید در ایستگاه پایانی؛ حضور پررنگ کودکان و نوجوانان در فینال

«عصر جدید» از جمله پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سرگرمی‌محور سال‌های اخیر سیماست که برخلاف رویه رایج سریال‌های سیما در فصل‌های بعدی خود هیجان‌انگیزتر شده و این روزها به ایستگاه فینال فصل سوم خود رسیده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-گروه هنر: «عصر جدید» از جمله پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سرگرمی‌محور سال‌های اخیر سیماست که برخلاف رویه رایج سریال‌های سیما در فصل‌های بعدی خود هیجان‌انگیزتر شده و این روزها به ایستگاه فینال فصل سوم خود رسیده است. نشان دادن استعدادها و حضور قومیت‌ها و آدم‌های شناخته‌نشده‌ای است که رویِ جایگاه «عصر جدید» می‌آیند و در فرصتی برابر استعدادها و توانایی‌های خود را نشان می‌دهند، همان ایجاد حسّ امید و خودباوری است که باید بسیاری از برنامه‌های صداوسیما به‌دنبال آن باشند.

از نکات جالب توجه این برنامه فرصت حضور به زنان و دختران است، به ویژه در این فصل زنان، دختران جوان و نوجوان و حتی کودکان نقش ویژه‌ای را ایفا کردند و ما شاهد حضور ۳ دختر بچه در میان فینالیست‌های فصل سوم هستیم؛ ستیلا و آنیسا از شیراز و بوشهر در رشته آکروبات نمایشی و هوایی و ساینا شیخی از اندیمشک خوزستان در رشته دوبله؛ دختر هفت ساله کارآموز دوبله، اجرا، گویندگی و برگزیده نخستین جشنواره ملی مولانا  در رشته دوبله که با توانایی خارق العاده خود هم داوران و هم مخاطبان برنامه را شگفت زده کرد.

حرکات ورزشی زنان بخشی از شگفتی‌های فصل سوم عصرجدید به شمار می‌رود. ارزشِ ورزش زنان خوشبختانه در این برنامه به طور درخشانی مطرح شد طوریکه تا پیش از این در هیچ کدام از برنامه‌های تلویزیونی چنین چیزی را ندیده بودیم. زنان ایرانی در فرهنگ و عرف حاکم بر جامعه نه قرار است رقصنده باشند نه یک چوب خشکِ غیرمتحرک. حد وسط این موضوع همین حرکات جذاب و قدرتمندانه است که بدونِ سخت‌گیری‌های بی‌اساسِ رسانه‌ای خودش را بروز داد و حالا در فصل سوم ستیلا و آنیسا بعنوان نماینده دختران ورزشکار در فینال حضور دارند.

 اگر با نگاه سخت گیرانه عصر جدید را برنامه استعدادیابی به معنای کلمه ندانیم همین که به افراد از گوشه و کنار ایران فرصت دیده شدن و ابراز می‌دهد ارزشمند است،گرچه در پایان هرفصل از این برنامه مخاطب از خود می‌پرسد تکلیف بسیاری از این استعدادها که در زمینه کاری خود نخبه محسوب می‌شوند چه خواهد شد؟ مثلاً قرار است برای ساینا که جای حداقل ۹ کاراکتر کارتونی بدون توقف صداپیشگی می‌کند یا بسیاری دیگر که خارق‌العاده و فراتر از انتظار در این برنامه ظاهر می‌شوند چه اتفاقی بیفتد؟ اینجاست که با توجه به خروجی مبهم این برنامه، علامت بزرگ سؤال ایجاد می‌شود که چرا با گذشت ۲ فصل از این برنامه و در جریان فصل سوم همچنان اقدام حمایتی از سوی همان نهادها و سازمان‌های مورد بحث در ابتدای این یادداشت، صورت نگرفته که مثلاً با وصل‌شدن آن‌ها به این برنامه و طی فرایندی کارشناسی‌شده‌تر حتی این امکان فراهم بیاید تا از میان برگزیدگان این برنامه نیز منتخبان‌شان با پشت سرگذاشتن فرایندی، کارکشته‌تر به عرصه حرفه‌ای راه پیدا بکنند؟

«عصر جدید» اگر همانند برنامه‌های خارجی استعدادیابی پاسخ مناسبی به این سوالات می‌داد بی شک جزو بهترین و مفیدترین برنامه‌های تاریخ صداوسیما بود، برنامه‌ای که پرداختن به کمک‌های مردمی و تشکیل کمپین‌های کمک به زلزله زدگان و زندانیان را با وجود اینکه ریتم بالای مسابقاتش را تحت تأثیر قرار می‌داد، بعنوان یک رسالت بزرگ در دستور کار خود قرار داد تا حس انسان دوستی ایرانیان در قیاس با برنامه‌های مشابه خارجی نمود پیدا کند. گرچه همین ایرانی بودن نمودهای بعضا ناخوشایندی هم در برنامه بوحود آورده است مثلا صمیمی شدن مجری برنامه و داوران با شرکت کنندگان تاکنون کم حاشیه برای این برنامه درست نکرده است. داوران برنامه باید کمی قانونمند و خوددارتر  با شرکت کنندکان برخورد کنند، مداخله بیشتر از نظر دادن همیشه مسئله‌دار بوده و هرجا داوران به نظرات فرامتنی ورود کرده‌اند مسئله‌ای ایجاد کرده‌اند.

از طرفی مجری هم باید گرداننده باشد؛ بین میهمان و داور بده‌بستان ایجاد کند و نهایتاً این ارتباط با مخاطب ایجاد شود، اگر قرار باشد خودش نظر بدهد پس چرا داور برای برنامه انتخاب کرده است؟! بنابراین مجری نباید فراتر از وظایف خودش عمل کند که این مهم نیز معمولا توسط احسان علیخانی رعایت نمی‌شود و بخصوص در مواردی که سخنان علیخانی درباره شرکت کنندگان لحن تمسخر و توهین آمیز بخود می‌گیرد موجب نارضایتی می‌شود و هدف این برنامه را که ایجاد فرصت برابر برای همه اقشار و اقوام جامعه در ابراز استعدادها و توانایی‌هایشان است، با زیرپا گذاشتن حرمت و شخصیت برخی شرکت کنندگان، خدشه‌دار می‌کند.

انتهای پیام/ ت 126

نظر شما