شناسهٔ خبر: 55094020 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صدیق‌شریف: «در چشم باد» از زوایای مختلف ایران و ایرانی را مورد بررسی قرار می‌داد/ تنها یک نقش منفی بازی کردم!

فخرالدین صدیق‌شریف گفت: از نظر من زمانی که کسی به بازیگری روی می‌آورد بلافاصله توسط تمامی بینندگان مورد قضاوت قرار می‌گیرد. در نتیجه باید همواره درست حرکت کند و بتواند نقش‌های خود را به درستی ارائه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، فخرالدین صدیق‌شریف، بازیگر سینما و تلویزیون که شب گذشته مهمان برنامه «شب‌نشینی» بود، در این برنامه از اهمیت شناخت نقش توسط بازیگر و ایفای صحیح آن صحبت کرد. او همچنین به اهمیت نظر مخاطبان در پیشرفت بازیگر اشاره داشت و در ادامه از تجربیات دوران فعالیت حرفه‌ای خود سخن گفت. صدیق‌شریف در رابطه با شرایط مناسب ایفای یک نقش توسط بازیگران گفت: از نظر من زمانی که کسی به بازیگری روی می‌آورد بلافاصله توسط تمامی بینندگان مورد قضاوت قرار می‌گیرد. در نتیجه باید همواره درست حرکت کند و بتواند نقش‌های خود را به درستی ارائه دهد. شرط ارائه درست نقش‌های بازیگری یادگیری از مردم مختلف است؛ یک بازیگر باید بتواند به تمامی زوایای شخصیتی یک نقش پی ببرد و روابط، واکنش‌ها، باور‌ها و عقاید او را بشناسد تا بتواند به دقیق‌ترین شکل ممکن آن را اجرا کند.

صدیق‌شریف ادامه داد: زمانی که می‌خواستم نقش سید جمال‌الدین اسدآبادی را در سریال شاه‌شکار بازی کنم از نویسنده نامه‌های سید جمال‌الدین اسدآبادی به ناصرالدین‌شاه را دریافت کردم و چندین کتاب در این رابطه خواندم تا شخصیت او را بشناسم. در نوشتار سید جمال‌الدین اسدآبادی خطوطی وجود داشت که نشان می‌داد وی بر ناصرالدین‌شاه تسلط داشته و همین مسئله به من نشان داد که چگونه باید نقش را اجرا کنم. در آن زمان بیش از آن که جلوی دوربین بودم به مطالعه در رابطه با سید جمال‌الدین اسدآبادی می‌پرداختم تا شخصیت او را به کلی پیدا کنم و به بهترین نحو وارد کالبد آن شوم تا بینندگان ایفای نقش را بپذیرند. اگر بینندگان اجرای نقش یک بازیگر را نپسندند کار او به پایان می‌رسد چرا که مخاطبان تمام چیزی هستند که در نهایت مسیر یک بازیگر را مشخص می‌کنند.

وی افزود: من تنها یک نقش منفی در دوران حرفه‌ای خود بازی کردم؛ در گذشته زمانی که بازیگری نقش منفی انتخاب می‌کرد بسیاری از مردم نسبت به آن واکنش نشان می‌دادند و حتی در برخی موارد این واکنش‌ها به صورت جدی و منفی بود. خوشبختانه اکنون با دیدگاه وسیعی که مردم پیدا کرده‌اند به راحتی متوجه زحمات بازیگران می‌شوند و ایفای نقش آن‌ها را درک می‌کنند. ایفای نقش منفی بسیار کار سختی است چرا که یک نقش منفی بسیار با هویت اصلی بازیگر تفاوت دارد و رفتن در کالبد آن دشواری خاص خود را دارد.
او اظهار داشت: من نقش شیطان را به دلیل آن که تجربه بسیار خوبی به نظرم آمد انتخاب کردم. شیطان در سه شکل و سبک مختلف در داستان حضور پیدا می‌کرد و این برای من بسیار جالب و جذاب بود. خوشبختانه واکنش مردم، به خصوص جوانان به این ایفای نقش بسیار مثبت بود. برای ایفای این نقش من سناریو را با دقت بسیار خواندم و با محمدرضا ورزی، کارگردان فیلم ابراهیم خلیل‌الله در رابطه با این نقش مشورت کردم.

صدیق‌شریف گفت: «در چشم باد» سریالی بود که از زوایای مختلف ایران و ایرانی را مورد بررسی قرار می‌داد. نام نقش میرزا حسن ایرانی نیز به عمد اینطور انتخاب شده چرا که اتفاقات سریال از زمان جنگ‌های میرزا کوچک‌خان شروع می‌شود و تا جنگ ایران و عراق ادامه دارد. در این سریال ما شاهد آن هستیم که بیژن ایرانی در آزادسازی خرمشهر نقش دارد. پیام سریال آن است که یک ایرانی همیشه آماده است، چه این فرد میرزا حسن ایرانی و چه بیژن ایرانی باشد همواره در مقابل دشمن سرفراز و بلند قامت مقاومت می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما