شناسهٔ خبر: 54985563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

پوستر کنگره منطقه‌ای شعر محرم رونمایی شد

پوستر کنگره منطقه‌ای شعر محرم ظهر روز پنجشنبه با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی، مسئول بسیج هنرمندان، رییس بسیج اقشار، دبیر علمی و دبیر اجرایی این رویداد، در جمع خبرنگاران رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، حجت الاسلام سید محمود حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: کنگره شعر محرم در سال های گذشته با عنوان مختلفی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج هنرمندان استان برگزار می‌شد ولی طی دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا سازمان تبلیغات با وقفه در برگزاری این رویداد مواجه شده بود ولی بسیج هنرمندان با همت مضاعف اجازه وقفه ندادند.

 

وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: سال گذشته هم اختتامیه کنگره شعر اربعین همزمان با کنگره شعر محرم بود که با یک روز وقفه شاهد برگزاری هرچه باشکوه این دو رویداد شدیم و انعکاس ارزنده آن را شاهد شدیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: امسال طی صحبتی که با بسیج هنرمندان داشتیم اقدام به برگزاری مشترک این رویداد عظیم کرده ایم، سعی بر این داریم تمامی مجموعه ها را در این راستا پای کار بیاوریم، امید است با همراهی یکدیگر کنگره شعر محرم را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص محورهای این رویداد گفت: از مهم‌ترین اهداف این کنگره می‌توان به موضوعاتی همچون فعالیت در زمینه فرهنگ عاشورا، شکوفایی و ترویج شعر عاشورایی، حمایت از جریان شعر آیینی و ارج نهادن به خلاقیت شاعران آیینی و انقلابی، اثرگذاری و زمینه سازی برای شعرآفرینی در حوزه مضامین عاشورایی، حمایت ویژه از شاعران جوان آیینی، حمایت و شکوفا نمودن محافل شعری مسجد و پایگاه محور، توجه به موضوعات روز جهان اسلام با عنایت به اصل « کل ارضٍ کربلا و کل یومٍ عاشورا » در شعر عاشورایی و تلفیق موضوعات و مضامین مهمّی مانند: ( ارزشهای انقلاب اسلامی، استکبار ستیزی، مدافعان حرم، دفاع مقدس ، مقاومت شیعیان در یمن، جمهوری آذربایجان، نیجریّه، بحرین، وحدت در پرتو ولایت ، سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و…. ) با موضوع اصلی و محوری کنگره از امتیاز ویژه ای برخوردار می باشد، اشاره کرد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: اشعار خارج از موضوع مورد بررسی هیئت داوری قرار نخواهد گرفت، همچنین از ارسال اشعار تکراری و اشعاری که پیش تر در کنگره ها و همایش های ادبی شرکت داده شده خودداری شود، اشعار شاعران جوان مورد توجّه خاص کنگره می باشد همچنین حداکثر تعداد آثار ارسالی توسط هر شاعر ۵ قطعه شعر در قالبهای مختلف می باشد.

 

حجت الاسلام حسینی در ادامه ی سخنان خود خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین اهداف این رویداد فراهم سازی فضا برای شاعران جوان به منظور عرضه اشعارشان است، همچنین این رویدادها زمینه ای برای قلم فرسایی و نمایش آثار شاعران بوده تا بتوانیم اثرهای فاخری به یادگار داشته باشیم.

 

حامد شب خیز، مسئول بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی هم در این آیین ضمن عرض تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: از زحمات خبرنگاران و اهالی رسانه که چندین سال است در کنار ما در بحث پوشش اخبار کنگره شعر محرم فعالیت دارند، تقدیر و تشکر می کنم.

 

وی در ادامه سخنان خود افزود: با همراهی رسانه ها طی چند دوره گذشته شاهد برگزاری باشکوه این رویداد شده ایم و اکنون آن را به صورت منطقه ای می خواهیم اجرایی کنیم.

 

مسئول بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اسامی عوامل اجرایی کنگره منطقه ای شعر محرم بیان کرد: استاد جلال محمدی( دبیر علمی)، کریم عباسپور(مسئول روابط عمومی)، سمیه گل محمدی( مسئول فضای مجازی)، مصطفی محمدی( مسئول دبیرخانه) کنگره منطقه ای شعر محرم می باشند.

وی در بخش دیگری هم گفت: امسال با بسیج کردن تمامی امکانات موجود در نهادهای فرهنگی و هنری چند رویداد دیگر هم برگزار خواهد شد که از مهم ترین آنها می توان به اولین سوگواره نمایش های آیینی، ششمین جشنواره عکس نور بسیج، شانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج بوده که اختتامیه آنها در سه ماهه سوم سال جاری اتفاق خواهند افتاد.

 

شب خیز با بیان اینکه برگزاری این نوع رویدادها در جهت معرفی هنرمندان ارزشی است، اظهار کرد: امید بر آن داریم با برگزاری و معرفی هنرمندان شاهد موفقیت تمامی هنرمندان استان مان باشیم.

جلال محمدی، دبیر علمی کنگره منطقه ای شعر محرم نیز در این جلسه بیان کرد: شعر و ادب در طول تاریخ ماندگار بوده و تمدن ها بر این اساس ماندگار شده اند، یکی از محورهای اصلی در تمدن ایرانی اسلامی هم به موضوع شعر و ادب باز می گردد.

 

وی در ادامه مطرح کرد: تبریز نخستین پایتخت تشیع و پایگاه بنیادین حکومت وحدت ملی شیعه در ایران بوده و همچین تاریخ ادبیات آیینی اش صفحات درخشانی از تاریخ ادبیات ایران و جهان تشیع دارد، می دانید که ادبیات به ویژه شعر آیینی به معنای حقیقی و گسترده آن، بخش جدایی ناپذیر یک تمدن الهی است.

 

دبیر علمی کنگره منطقه ای شعر محرم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: اگر در طول تاریخ بررسی کنیم می بینیم که دوره جمهوری اسلامی شکوفاترین دوران شعر آیینی و عاشورایی است، علت هم این است که ذات انقلاب ما انقلاب فرهنگی و هویتی به شمار می رود.

 

محمدی با بیان اینکه دستگاه های ما در تلاشند تا شعر آیینی و عاشورایی را تقویت کرده و گسترش دهند، یادآور شد: از دهه هفتاد کنگره شعر محرم با عناوینی متفاوتی اجرایی می شد، اکنون نیز به همت سازمان تبلیغات و بسیج هنرمندان استان به صورت منطقه ای برگزار خواهد شد.

 

حسین صفدری، رییس بسیج اقشار سپاه عاشورا استان هم در این جلسه اظهار کرد: مهم ترین ابزار و ماندگار ترین روش برای احیا، توسعه و گسترش فرهنگ ارزشی، هنر شعر بوده که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید کرده اند.

 

صفدری در بخش دیگری از سخنان خود ب اشاره به اصلی ترین محور این رویداد گفت: محوریت موضوعی کنگره منطقه‌ای شعر محرم نیز شامل موضوع محوری و اصلی کنگره، شخصیت بلند ستاره آسمان کرامت، پرورده دامان عصمت، عقیله النساء، نور چشم مرتضی، سلیله الزهراء، بطله کربلا، حضرت زینب کبری (س) است.

 

علی شهودی، دبیر اجرایی کنگره منطقه ای شعر محرم نیز در این جلسه بیان کرد: امیدواریم با انجام کارهای فرهنگی شاهد پیام های ارزشی در قالب هنری باشیم و همچنین باعث شویم شئونات اسلامی روز به روز گسترش یابد.

 

وی در ادامه سخنان خود گفت: همان گونه که مستحضرید مقام معظم رهبری همه ساله در ماه رمضان به مناسبت ولادت باسعات امام حسن مجتبی(ع)با شاعران دیدار می کنند، واقعا مقام معظم رهبری به شعر ارزش و بهایی بسیاری قائل هستند که این یک حرکت بی نظیر است.

 

دبیر اجرایی کنگره منطقه ای شعر محرم افزود: کنگره شعر محرم در شهر تبریز پیشینه ی طولانی دارد و بعد از انقلاب اسلامی با مجاهدت و تلاش های بی نظیر استاد جلال محمدی در شهر ما برگزار شده، برگزاری این رویداد با تلاش های جهادی بسیجیان به ویژه مسئول بسیج هنرمندان استان آقای شبخیز اقدامی ارزنده و تحسین بر انگیز است .

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در دوره نخست اول کنگره ۸۰۰ اثر، دور دوم ۶۰۰ اثربه دبیرخانه کنگره شعر محرم ارسال شده بود همچنین و دوره سوم نیز با استقبال دو چندان مواجه شده بود و در طی این دوره ها بیش از۲۰۰۰ هزار اثر دریافت کرده بودیم.

شهوری در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: کنگره منطقه‌ای شعر محرم ( ویژه استانهای شمالغرب کشور ) با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی مرداد ماه سال جاری در تبریز برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

 

نظر شما