شناسهٔ خبر: 54982675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنگره منطقه‌ای شعر محرم در تبریز برگزار می‌شود

تبریز-ایرنا- کنگره منطقه‌ای شعر محرم ( ویژه استانهای شمالغرب کشور ) با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی مرداد ماه سال جاری در تبریز برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، حجت الاسلام سید محمود حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران، فرهنگ عاشورا، شکوفایی و ترویج شعر عاشورایی، حمایت از جریان شعر آیینی و ارج نهادن به خلاقیت شاعران آیینی و انقلابی، اثرگذاری و زمینه سازی برای شعرآفرینی در حوزه مضامین عاشورایی، حمایت ویژه از شاعران جوان آیینی، حمایت و شکوفا شدن محافل شعری مسجد و پایگاه محور، توجه به موضوعات روز جهان اسلام با عنایت به اصل « کل ارضٍ کربلا و کل یومٍ عاشورا » در شعر عاشورایی و  تلفیق موضوعات و مضامین مهمّی مانند: ( ارزشهای انقلاب اسلامی، استکبار ستیزی، مدافعان حرم،  دفاع مقدس ، مقاومت شیعیان در یمن، جمهوری آذربایجان، نیجریّه، بحرین، وحدت در پرتو ولایت ، سردار دلها حاج قاسم سلیمانی ) را از محورهای این کنگره شعر برشمرد.

وی با اعلام اینکه اشعار خارج از موضوع ، اشعار تکراری و اشعاری که پیش تر در کنگره ها و همایش های ادبی شرکت داده شده مورد بررسی هیئت داوری قرار نخواهد گرفت، گفت: حداکثر تعداد آثار ارسالی توسط هر شاعر ۵ قطعه شعر در قالبهای مختلف می باشد.
حجت الاسلام حسینی بیان کرد: یکی از مهم ترین اهداف این رویداد فراهم سازی فضا برای شاعران جوان به منظور عرضه اشعارشان است، همچنین این رویدادها زمینه ای برای قلم فرسایی و نمایش آثار شاعران بوده تا بتوانیم اثرهای فاخری به یادگار داشته باشیم.
 مسئول بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی هم در این آیین اظهار کرد: با همراهی رسانه ها طی چند دوره گذشته شاهد برگزاری باشکوه این رویداد بودیم و اکنون درصدد برگزاری کنگره به صورت منطقه ای هستیم.
حامد شب خیز گفت: امسال با بسیج کردن تمامی امکانات موجود در نهادهای فرهنگی و هنری چند رویداد دیگر هم برگزار خواهد شد که از مهم ترین آنها می توان به اولین سوگواره نمایش های آیینی، ششمین  جشنواره عکس نور بسیج، شانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج اشاره کرد.
وی با بیان اینکه برگزاری این نوع رویدادها در جهت معرفی هنرمندان ارزشی است، اظهار امیدواری کرد شاهد موفقیت تمامی هنرمندان استان باشیم.
جلال محمدی دبیر علمی کنگره منطقه ای شعر محرم نیز در این جلسه بیان کرد: شعر و ادب در طول تاریخ ماندگار بوده و تمدن ها بر این اساس ماندگار شده اند، یکی از محورهای اصلی در تمدن ایرانی اسلامی هم به موضوع شعر و ادب باز می گردد.
وی اظهار کرد: تبریز نخستین پایتخت تشیع و پایگاه بنیادین حکومت وحدت ملی شیعه در ایران بوده و همچین تاریخ ادبیات آیینی اش صفحات درخشانی از تاریخ ادبیات ایران و جهان تشیع دارد، می دانید که ادبیات به ویژه شعر آیینی به معنای حقیقی و گسترده آن، بخش جدایی ناپذیر یک تمدن الهی است.
دبیر علمی کنگره منطقه ای شعر محرم با بیان اینکه ذات انقلاب ما فرهنگی و هویتی به شمار می رود، اظهار کرد: اگر در طول تاریخ بررسی کنیم می بینیم که دوره جمهوری اسلامی شکوفاترین دوران شعر آیینی و عاشورایی است.
محمدی با بیان اینکه دستگاه های ما در تلاشند تا شعر آیینی و عاشورایی را تقویت کرده و گسترش دهند، یادآور شد: از دهه هفتاد کنگره شعر محرم با عناوین متفاوتی اجرا می شد، اکنون نیز به همت سازمان تبلیغات و بسیج هنرمندان استان به صورت منطقه ای برگزار خواهد شد.
حسین صفدری، رییس بسیج اقشار سپاه عاشورا استان هم در این جلسه اظهار کرد: مهم ترین ابزار و ماندگار ترین روش برای احیا، توسعه و گسترش فرهنگ ارزشی، هنر شعر بوده  که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید کرده اند.
وی با اشاره به اصلی ترین محور این رویداد گفت: موضوع محوری و اصلی کنگره، شخصیت بلند ستاره آسمان کرامت، حضرت زینب کبری (س) است.
 دبیر اجرایی کنگره منطقه ای شعر محرم نیز در این جلسه امیدواری کرد با انجام کارهای فرهنگی شاهد انتقال پیام های ارزشی در قالب هنری باشیم و همچنین باعث شویم شئون اسلامی روز به روز گسترش یابد.
علی شهودی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به شعر ارزش و بهایی بسیار قائل هستند، افزود: کنگره شعر محرم در شهر تبریز پیشینه طولانی دارد .
در پایان این نشست پوستر کنگره شعر محرم رونمایی شد.

نظر شما