شناسهٔ خبر: 54981803 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

با حضور وزیر: موزه مسجد_مدرسه دارالاحسان در سنندج افتتاح می‌شود

در راستای سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان کردستان، موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان با حضور وزیر میراث‌فرهنگی در سنندج افتتاح می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  یعقوب گویلیان در این‌باره، اظهار کرد: سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر یک‌روزه خود به کردستان ضمن بازدید از طرح‌ها و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری استان، موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان را نیز افتتاح می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، افزود: بازدید از خانه کُرد سنندج، عمارت حبیبی، موزه باستان‌شناسی، کاخ‌موزه خسروآباد و همچنین افتتاح و بازدید از چند پروژه شاخص گردشگری در استان، از جمله برنامه‌های سفر مهندس ضرغامی به کردستان است.

 او در ادامه عنوان کرد: استان کردستان یکی از استان‌های تاریخی کشور است که بناهای ارزشمند فراوانی را در دل خود جای‌ داده است.

گویلیان، گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این استان، مسجد‌جامع (دارالاحسان) سنندج می‌باشد که در تاریخ دوم اسفندماه ۱۳۲۷، با شماره ۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، زمان ساخت این مکان تاریخی را ۱۲۲۶ تا ۱۲۳۲ هجری قمری عنوان کرد و گفت: «مسجد- مدرسه دارالاحسان یا مسجد‌جامع سنندج با ساختار معماری عالی و تزیینات بسیار متنوع و نفیس، بیش از دو سده محل آموزش علوم دینی و برپایی مستمر نمازجمعه بوده و به‌عنوان نماد مقاومت و آزادسازی این بخش از سرزمین مقدس ایران اسلامی از دست اغیار، پایه‌گذاری شده است.

او، از تبدیل شدن این مسجد- مدرسه به موزه خبر داد و افزود: «مسجد‌جامع تاریخی سنندج به‌دلیل دارا بودن ارزش‌های والای کارکردی-یادمانی، ساختار معماری و همچنین تزیینات کاشی‌کاری، آجری و حجاری سنگی و برخورداری از نفاست و کیفیت بسیار بالای آن، حکم موزه مسجد- مدرسه را از اداره‌کل موزه‌های کشور اخذ نمود.

گویلیان، یادآور شد: «مفهوم موزه امروزه بسیار وسیع و متنوع شده است و مفهوم موزه کلاسیک به‌معنی مکانی که تنها محل نمایش اشیا و اقلام تاریخی باشد جای خود را به گستره‌ای متنوع از کارکرد موزه‌های نوین مانند موزه‌های تخصصی، اکو موزه، موزه فضای باز و زنده و ... داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، بیان کرد: «یکی از انواع این موزه‌ها، موزه بنا می‌باشد که امکان حفاظت و بازدید عمومی برای معرفی بناهای شاخص و با‌ارزش را ایجاد می‌کند و به فراخور می‌تواند موزه‌ها و گالری‌های ثابت و یا موقت هنری و تاریخی در آن برپا شود.

او در پایان ضمن تقدیر و تشکر از اداره‌کل اوقاف و امور خیریه کردستان و همچنین تلاش و پشتکار معاونت میراث‌فرهنگی استان، گفت: امید است با استفاده از ظرفیت موزه‌ها بتوانیم گنجینه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری این استان را بیش از پیش به کشور و جهان معرفی کنیم.

 

انتهای پیام

نظر شما