شناسهٔ خبر: 54979962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان خبر داد؛

افتتاح موزه مسجد و مدرسه دارالاحسان سنندج با حضور وزیر میراث‌

سنندج- مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از افتتاح موزه مسجد و مدرسه دارالاحسان سنندج همزمان با سفر رئیس جمهوری و با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، یعقوب گویلیان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همزمان با سفر ریاست جمهوری به کردستان، سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در سفر به استان ضمن بازدید از طرح‌ها و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری، اقدام به افتتاح موزه مسجد و مدرسه دارالاحسان سنندج خواهد کرد.

وی افزود: بازدید از خانه کُرد سنندج، عمارت حبیبی، موزه باستان شناسی، کاخ موزه خسروآباد و همچنین افتتاح و بازدید از چند پروژه شاخص گردشگری در استان از جمله برنامه‌های سفر وزیر میراث فرهنگی به کردستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان خاطر نشان کرد: مسجد جامع دارالاحسان سنندج یکی از مهمترین ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی کردستان بوده که در تاریخ دوم اسفندماه ۱۳۲۷ با شماره ۳۷۵ به ثبت ملی رسیده است.

وی زمان ساخت این مکان تاریخی را ۱۲۲۶ تا ۱۲۳۲ هجری قمری عنوان کرد و گفت: مسجد و مدرسه دارالاحسان یا مسجد جامع سنندج با ساختار معماری عالی و تزئینات بسیار متنوع و نفیس، بیش از دو سده محل آموزش علوم دینی و برپایی مستمر نماز جمعه بوده و به عنوان نماد مقاومت و آزادسازی این بخش از سرزمین مقدس ایران اسلامی از دست اغیار، پایه‌گذاری شده است.

گویلیان از تبدیل شدن این مسجد و مدرسه به موزه خبر داد و افزود: مسجد جامع تاریخی سنندج به دلیل دارا بودن ارزش‌های والای کارکردی - یادمانی، ساختار معماری و همچنین تزئینات کاشی‌کاری، آجری و حجاری سنگی، حکم موزه مسجد و مدرسه را از اداره کل موزه‌های کشور اخذ کرده است.

نظر شما