شناسهٔ خبر: 54971400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول:

کشتارگاه‌های قزوین عید قربان رایگان کشتار می‌کنند

سیده زهرا حسینی فلاح

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با اعلام اینکه کشتار دام در روز عید قربان در کشتارگاه‌ها به‌صورت رایگان انجام می‌شود، گفت: در روز عید قربان ۳۰ گروه ثابت و سیار در سطح استان تجهیز شدند که شامل کارشناسان بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی هستند.

صاحب‌خبر -

مهدی جلوخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در روز عید قربان ۳۰ گروه ثابت و سیار در سطح استان قزوین تجهیز شدند که شامل کارشناسان بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی هستند؛ اعضای این گروه‌ها سلامت و حلیت لاشه در روز عید قربان را تأمین می‌کنند.

وی افزود: همشهریان از طریق شماره تلفن چهار رقمی ۱۰۱۲ می‌توانند از این خدمات رایگان اداره کل دامپزشکی استان قزوین بهره‌مند شوند؛ این گروه‌ها از ساعات ابتدایی صبح تا نماز ظهر در خدمت هم‌استانی‌ها خواهند بود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: در روز عید قربان به‌منظور وجود سنت قربانی در بین حجاج، همشهریان برای اعزام گروه‌های دامپزشکی می‌توانند با این اداره تماس بگیرند تا گروه‌ها به درب منازل آنان مراجعه کنند؛ این گروه‌ها وظیفه معاینه دام زنده قبل از کشتار دام، نظارت بر ذبح شرعی دام و بازرسی لاشه پس از کشتار دام را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: هیچ‌گاه با ذبح دام خارج از کشتارگاه موافق نیستیم و کشتار در منزل در روزهای عادی ممنوع است و استثنائاً در روز عید قربان خدمات دامپزشکی در منازل ارائه می‌شود. کشتارگاه‌های دام در عید قربان، کشتار را به صورت رایگان انجام می‌دهند لذا مردم می‌توانند ذبح دام را به‌صورت رایگان در کشتارگاه انجام دهند.

جلوخانی اشاره کرد: کشتار دام دارای مشکلات زیست‌محیطی است و علاوه بر اینکه انواع ذبح دام در مقابل دیدگان کودکان و زنان از لحاظ روانی مناسب نیست، توصیه می‌شود حجاج دام را در کشتارگاه‌ها ذبح کنند.

وی بیان کرد: کشتار در کشتارگاه موجب جلوگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام می‌شود که هاری، کیست هیداتیک و تب کریمه کنگو ازجمله این بیماری‌ها هستند؛ با توجه به اینکه مواردی از تب کریمه کنگو در سطح کشور داشتیم توصیه می‌کنیم کشتار به صورت بهداشتی انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تأکید کرد: تب کریمه کنگو بیماری خون‌ریزی دهنده و کشنده برای انسان است برای همین توصیه می‌شود کشتار دام در کشتارگاه‌ها انجام شود. ۲ عامل کنه ترشحات و خون دام می‌تواند موجب انتقال بیماری به انسان شود، کنه می‌تواند از روی دام زنده بر روی بدن انسان بنشیند و عامل بیماری را به انسان منتقل کند، فعالیت کنه‌ها در فصول گرم زیاد است و احتمال اینکه از دام به انسان منتقل شوند بالاست.

وی اعلام کرد: دام بیمار علائم بالینی مشخصی ندارد و از روی ظاهر دام نمی‌توان تشخیص داد که دام تب کریمه کنگو دارد، اگر دام ذبح شود و خون و ترشحات آن با بدن انسان تماس پیدا کند موجب انتقال بیماری می‌شود اما در کشتارگاه سلاخان لباس و عینک دارند ولی وقتی دام در خانه ذبح شود بیماری از طریق خون و ترشحات به انسان منتقل خواهد شد.

جلوخانی در پایان یادآور شد: برای عید قربان در سطح شهر ازجمله میادین دام، بنرهایی توزیع شده است تا به مردم اعلام کنیم که در روز عید حضور داریم ولی همیشه توصیه داریم که دام‌ها در کشتارگاه‌ها ذبح شوند؛ همچنین توصیه‌های دامپزشکی برای دامداران در قالب پیامک نیز ارسال شده است تا دام خود را برای کشتار به کشتارگاه ببرند.

انتهای پیام

نظر شما