شناسهٔ خبر: 54958911 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشتار دام‌های قربانی خارج از کشتارگاه ممـنوع است

مدیر کل دامپزشکی کرمان گفت: امسال کشتار دام‌های قربانی استان، همانند سال‌های گذشته صرفا درکشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی انجام می شود.

صاحب‌خبر -

حسین رشیدی گفت: با عنایت به در پیش بودن عید سعید قربان و ضرورت بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در روز «عید سعید قربان» به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تامین بهداشتی عمومی، اداره کل دامپزشکی استان با برنامه ریزی دقیق و نیز هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط، اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر سلامت دام‌های نذری در این روز می‌کند.

او با اشاره به اینکه نیرو‌های این اداره کل به صورت رایگان خدمات مورد نیاز مردم در تائید سلامت دام را ارائه می‌کنند، گفت: با اجرای طرح نظارت بهداشتی و شرعی در عید قربان، ۸۱ گروه ثابت و سیار متشکل از کارکنان فنی و متخصص شامل ۳۴ نفر دکتر دامپزشک، ۵۶ نفر بازرس بهداشتی گوشت به همراه ۱۷ نفر از ناظران شرعی بر روند ذبح بهداشتی و شرعی دام قبل و بعد از کشتار نظارت می‌کنند.

 رشیدی می گوید: با توجه به مخاطرات کشتار دام‌های قربانی در خارج از کشتارگاه که به شیوه سنتی و تماس دست و حتی دمیدن با دهان در زیر پوست برای سهولت پوست کنی انجام می‌شود و انتقال لاشه بعد از کشتار به پیش سردکن برای از بین رفتن آلودگی‌های احتمالی (بیماری تب کریمه کنگو) انجام نمی‌شود، کشتار و توزیع گوشت قربانی به این شیوه می‌تواند نقش مهمی در انتقال و انتشار ویروس بیماری تب کریمه کنگو داشته باشد، لذا امسال کشتار دام‌های قربانی استان، همانند سال‌های گذشته صرفاً درکشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی و با رعایت دستور العمل های بهداشتی انجام می‌گردد و کشتار دام‌های قربانی خارج از کشتارگاه ممـنوع می‌باشد.

او گفت: هماهنگی با شهرداری‌ها جهت تعیین محل مناسب بعنوان جایگاه موقت عرضه و کشتار دام قربانی (قربانگاه) با امکانات لازم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی با حضور ناظر بهداشتی دامپزشکی و ناظر شرعی به منظور رعایت بهداشت گوشت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست انجام شده و عرضه دام فقط در میدان دام کشتارگاه و محل‌های موقت عرضه دام تعیین شده توسط شهرداری انجام می‌شود.

 رشیدی می گوید: با توجه به تهدیدات بهداشتی که ممکن است با کشتار دام‌ها در خارج کشتارگاه روی دهد و تبعات سنگینی که می تواند برای سلامت جامعه داشته باشد و نیز با توجه به گزارش مواردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان، همکاری دیگر دستگاه‌ها در این امر با دامپزشکی ضروری می‌باشد.

او با بیان اینکه در عید سعید قربان تمامی کشتارگاه‌های استان از ساعت ۱۴-۶ بعداز ظهر فعال بوده و آماده ارائه خدمات نظارت بهداشتی می‌باشند، گفت: روسای ۱۶ شبکه دامپزشکی استان، بر حسن اجرای طرح که به منظور تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی اعمال می‌شود، نظارت مستمر دارند.

به گفته رشیدی کشیک ثابت در شبکه‌های دامپزشکی استان بمنظور پاسخگویی تلفنی و نیز هماهنگ کننده بین شهروندان و گروه های عمل کننده حضور دارد.

او  بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان بخصوص (تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و ...) تاکید کرده و گفت: یکی از اصلی‌ترین مخاطرات ذبح دام در خارج از کشتارگاه، احتمال ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام می‌باشد و اکنون نیز با توجه به شیوع بیماری مشترک تب کریمه کنگو شهروندان با رعایت نکات پیش گیری مانع از گسترش این بیماری در استان گردند.

این مقام مسئول می گوید: شهروندان از خرید گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها تهیه می‌شود خودداری کرده و هنگام خرید گوشت از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان حاصل نمایند، ضمن اینکه در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ و شماره پیامک ۳۰۰۰۲۳۱۵۱۲ و یا از طریق شبکه دامپزشکی شهرستان مربوط به دامپزشکی اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شوند.

نظر شما