شناسهٔ خبر: 54834952 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور؛

سرانه دانشجوی فنی و حرفه ای یک سوم دانشجویان نظری است!

خسرویان با اشاره به سرانه هشت هزار تومانی روزانه برای دانشجویان فنی و حرفه ای گفت: سرانه دانشجوی فنی و حرفه ای یک سوم دانشجویان نظری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: آموزش های فنی و حرفه ای بسیار هزینه بر و گران قیمت هستند و سرانه بودجه برای آوزش دانشجوی مهارتی حدود یک سوم آموزش دانشجویان نظری است و یکی از مهمترین برنامه های ما افزایش این بودجه های آموزش و دو برابر شدن نسبت به دانشجویان نظری شود.

 

وی افزود: برای دانشجوی مهارتی هشت هزارو  500 تومن به صورت روزانه بودجه در نظر گرفته شده در حالی که برای دانشجوی نظری 21 هزار تومان است که اولین اقدام ما ایجاد گفتمان برای تحقق برنامه 5 ساله و اصلاح این عدد است تا بتوانیم کیفیت آموزش را ارتقا دهیم.

 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: به روز رسانی کارگاه ها و تجهیزات به عنوان اقدام و اولویت دیگر ما است که برآورد ما حدود 5 هزار میلیارد تومان هزینه است که از طریق منابع اشتغال در قانون در حال رایزنی هستیم.

 

خسرویان بیان کرد: یکی از اقدامات ما در نقشه راه تحول دانشگاه حوزه آموزش است که باید اطلس نظام شغلی مهارتی کشور را تدوین کنیم و ترند آینده های شغلی را در ایران و جهان بررسی کنیم که بدین منظور سه برنامه نظام صلاحیت حرفه ای، طبقه بندی مشاغل، نظام رصدی مشاغل و مهارت ها را برنامه ریزی کنیم.

 

وی گفت: یکی از پیشران های توسعه در کشورهای مختلف تربیت نیروی مهارتی و متخصص در نظام صلاحیت حرفه ای است.

 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای در سطح کشور 181 مرکز در کشور ، 180 هزار دانشجو  و 150 رشته و 150 مهارت در بیش از 2500 کد رشته در سراسر کشور فعالیت دارد.

 

وی بیان کرد: ما در ترندهای آینده ممکن است با مهارت هایی روبرو شویم که ممکن است به شکل سنتی روبرو نشده باشد که یکی از این حوزه ها فناوری های مرتبط با داده و اصلاعات است که این دانشگاه در حوزه آی تی و اینترنت اشیا و هوش و مصنوعی به دنبال تربیت تکنسین است.

 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور خاطرنشان کرد: پنج پیشران در آینده پیشبینی کرده ایم که طراحی و ساخت و تولید پیشرفته به عنوان یکی از این پیشران ها است و در کنار ان نیز حوزه انرژی و تجدید پذیر نیز مورد توجه ما است.

 

وی افزود: حوزه های لجستیک و حمل و نقل و زنجیره تامین نیز جز حوزه های کلیدی آینده ما است و در کنار ان ها نیز بیوتکنولوژی مهندسی زیستی و برنامه های مرتبط با غذایی و کشاورزی نیز مورد توجه قرار گرفته است و به توسعه آن اندیشیده ایم.

 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: حوزه دیگر مورد توجه ما نیز تکنسین های حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی است .

 

خسرویان بیان کرد: فهم ما از نظام مهارتی توجه به حوزه های سخت و ماشینی نیست بلکه معتقدیم حلقه های میانی نیز مورد توجه قرار گرفته است و رصدخانه مهارت به آن توجه کرد است.

 

وی گفت: آموزش های مهارتی اگر به کیفیت آموزش داده شوند میتوانند شغل را برای افراد تضمین کنند و مهارت جایگزین سرمایه اولیه در جامعه برای افراد شود.

پایان پیام/449

نظر شما