شناسهٔ خبر: 5463145 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختلال خواب آلزایمر را تشدید می کند

تهران - ایرنا - مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا نشان می دهد که بیماران مبتلا به آلزایمر، اغلب از اختلال یا آپنه خواب رنج می برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، عوارض منفی کمبود خواب شامل کاهش حافظه، استرس، افسردگی، بروز مشکلات روحی، دیابت و چاقی بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات نشان می دهد که این عوارض مشکلات بیماران آلزایمر را شدید تر می کنند.

اغلب بیماران مبتلا به آلزایمر از اختلال و آپنه خواب (قطع موقتی تنفس در خواب) رنج می برند. مطالعات نشان می دهد که اختلال خواب و آلزایمر رابطه متقابلی دارند و اختلال خواب می تواند یکی از مهمترین دلایل آسیب مغز و آلزایمر باشد.

استفاده از غذای سبک در وعده شام، تاریک کردن کامل اتاق و خارج کردن تجهیزاتی مانند موبایل و لپ تاپ ، پیاده روی در طول روز و استفاده از عطر گلاب در اتاق و رختخواب، در کاهش اختلال خواب موثر هستند.

بیماری پیشرونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می شود. این بیماری معمولا پس از 60 سالگی دیده می شود ولی دلیل آن همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می توانند منجر به این بیماری شود.

علاوه بر کاهش حافظه، اختلال در گفتار و عدم توان انجام امور روزانه و اختلال در ریتم شبانه روزی بدن نیز از عوارض آلزایمر محسوب می شوند.

در آمریکا در هر 67 ثانیه، یک نفر به آلزایمر مبتلا می شود و در حال حاضر بیش از 5 میلیون نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند.

پیش بینی می شود که تا سال 2050 میلادی، تعداد مبتلایان به آلزایمر به 14 میلیون نفر برسد.

علمی (6) ** 9259

نظر شما