شناسهٔ خبر: 54536281 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| قبولی دانشگاه‌های برتر سهم پول‌دارهاست

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: 79 درصد رتبه‌های زیر 3 هزار کنکور از سه دهک آخر جامعه و ۸۶ درصد ورودی های رشته های پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه ها از سه دهک آخر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، کاربران سامانه فارس من در پویشی با تصویب نهایی طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها در شورایعالی انقلاب فرهنگی مخالفت و تاکید کردند که این طرح به طیف وسیعی از دانش آموزان آسیب وارد خواهد کرد. 

رجبعلی برزویی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پویش گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس شرایط فعلی کنکور را با توجه به پژوهش‌های صورت پذیرفته تشریح کرد.

وی گفت: طی تحقیقی که صورت پذیرفت، متوجه شدیم که از بین رتبه های کمتر از ۳ هزار گروه‌های آموزشی ۵ گانه کنکور سراسری سال ۱۳۹۹، بیش از ۷۹ درصد از سه دهک آخر هستند، در دانشگاهی مثل شریف از دهک اول فقط یک نفر قبولی داشت و از سه دهک اول زیر ۲ درصد قبولی دارد. از دهک آخر بیش از۵۰ درصد در دانشگاه شریف هستند.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بیش از ۸۴ درصد از قبولی‌های دانشگاه شریف از دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ هستند. این دهک‌ها میزان توان مالی دانشجوها را نشان می‌دهد، دهک اول کمترین توان مالی و دهک دهم بیشترین توان مالی را دارد.

وی با بیان اینکه در رشته های پزشکی و دندان پزشکی ۸۶ درصد ورودی های دانشگاه ها از سه دهک آخر هستند، گفت: در مناطق محروم دانش‌آموزانی درس‌خوان و با استعداد هستند اما شانس قبولی در دانشگاه را کمتر دارند، باید چه کنیم که آنها هم ازاین امکان بهره‌مند شوند.

برزویی خاطرنشان کرد: اگر یک میلیون نفر در کنکور شرکت کنند و ظرفیت پذیرش رشته‌های پرمتقاضی در دانشگاه ها هم ۱۰۰ هزار نفر باشد، شانس قبولی یک دهم است، یعنی از هر۱۰ نفر یک نفر در رشته‌های پرمتقاضی قبول می‌شود. برسی ها نشان داده که در بعضی از استان‌ها شانس قبولی تا ۳ برابر میانگین دانش‌آموزان است و در برخی استان‌های دیگر، بیست و پنج صدم میانگین است، اما در برخی استان‌های که شانس قبولی در کنکور بیشتر دارند، داوطلبان  به نسبت آن از معدل پایین تری برخوردارند و بلعکس استان‌های محرومی هستند که نسبت معدل آنها به تعداد پذیرش در دانشگاه بالاتر است.

وی گفت: دانش‌آموزان دهک‌های پایین و مناطق محروم کشور خوب درس می‌خوانند و معدل‌های بالایی هم دارند اما فن و فنون و مهارت‌های تست‌زنی را بلد نیستند، لذا نمی‌توانند در رقابت با آنهایی که این فنون را آموخته‌اند، شرکت کنند و رتبه‌های بالا بیاورند.

انتهای پیام/ ت 408

نظر شما