شناسهٔ خبر: 55313441 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی کلید خورد/امتحانات مدارس الکترونیکی می‌شود

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وزارت آموزش و پرورش در تلاش است که آزمون‌های شهریور یا دی‌ماه را به طور آزمایشی با استانداردهای متناسب مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و به صورت الکترونیکی برگزار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی 25 تیرماه توسط سیدابراهیم رئیسی رئیس این شورا برای اجرا  ابلاغ شد.

به گفته سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه این شورا در مورد کنکور سراسری برای برقراری عدالت آموزشی است، زیرا سبب ایجاد شانس یکسان برای داوطلبان در تمام نقاط کشور و در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی می شود، برگزاری کنکور سراسری با اضطراب در میان داوطلبان همراه است که با اجرای مصوبه جدید این اضطراب بسیار کاهش می‌یابد و از طرفی با اجرای مصوبه جدید عدالت آموزشی بیشتری برقرار می‌شود چرا که در حال حاضر ۸۰ درصد قبولی‌ها در رشته‌های پرطرفدار به دهک‌های بالای جامعه اختصاص دارد.

* کسب رتبه زیر ۳ هزار برای پولدارها

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار کارشناسان، سه دهک بالای جامعه دارای ۸۷ درصد معدل پایین و ۸۴ درصد کسب رتبه زیر ۳ هزار هستند که این مسأله نشان دهنده برقراری عدالت آموزشی نیست. البته این مسأله در مقایسه آماری استان های کشور هم وجود دارد.

عاملی گفت: آمار نشان می دهد دانش آموزان دارای معدل ۱۹ و ۲۰ در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان درصد کمی از قبولی های رشته‌های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی را دارند، با اجرای این مصوبه، سنجش داوطلبان کنکور به صورت متناسب انجام می‌شود یعنی دیگر تفاوتی بین دهک های مختلف اقتصادی وجود نخواهد داشت و افراد داوطلب کنکور در مناطق محروم هم می‌توانند در رشته‌های پررقابت دانشگاه، ادامه تحصیل دهند.

اما این این مصوبه چه تغییراتی را در کنکور سراسری ایجاد کرده است؟

 

رجبعلی برزویی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه جدید این شورا گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳ شاه بیت اصلی دارد، مهم‌ترین آن این است که بطور مرحله ای انتقال تاثیر مثبت معدل به سمت تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه می‌رود، امسال در کنکور تاثیر مثبت سوابق تحصیلی ۴۰ درصد بود، یعنی امتحانات پایان ترم سراسری سال دوازدهم تاثیر مثبت در کنکور داشتند، سال آینده یعنی سال ۱۴۰۲ این تاثیر ۴۰ درصدی از مثبت به قطعی تبدیل می‌شود و  بعد این روند تا ۶۰ درصد پیش می رود.

وی افزود: دومین شاه بیت مرتبط با دروس عمومی است، این دروس مهم هستند اما دانش‌آموزان توجهی به آنها ندارند و این مباحث را نمی‌خوانند، در سال آخر از آذرماه دانش‌آموزان دیگر کاری با کتاب‌های درسی ندارند و تمام دغدغه آنها کنکور می‌شود و دیگر با منابع درسی کاری ندارند، دروس عمومی چون جایگاه ویژه‌ای دارد در سوابق تحصیلی دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. قبلا ۳ درس در نمره نهایی کنکور لحاظ می‌شد اما براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از این پس به مرور تمام دروس لحاظ می‌شود.

برزویی خاطرنشان کرد: شاه بیت بعدی اینکه حداقل سالی ۲ بار آزمون سراسری برگزار می‌شود و هر آزمون هم ۲ سال معتبر خواهد بود، داوطلب به هر دلیلی اگر در یک آزمون دچار مشکل شد، می‌تواند در آزمون بعدی جبران کند.

مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از ابلاغ نیازمند هماهنگی‌هایی در راستای برگزاری صحیح آن بین دستگاه‌های متولی اجرای آن بود.

* تشکیل شورای راهبری برای اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

برزویی با اشاره به تشکیل کمیته راهبری و شورای راهبری در راستای اجرایی کردن مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت:کمیته راهبری مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور بنده، معاونان مرتبط وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هفته‌ای یکبار برگزار می‌شود.

وی افزود: شورای راهبری مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی هم متشکل از دبیر شورا، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیران مرتبط به صورت ماهانه برگزار می‌شود.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تا پایان مردادماه وزارت آموزش و پرورش موظف شده است که مواد و ضرایب دروس را آماده و به شورای سنجش و پذیرش تحویل دهد تا این شورا در ابتدای شهریورماه برنامه ریزی لازم را داشته و مصوبات را به مردم اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: برای داوطلبان هنرستانی، فنی حرفه ای، هنر و زبان هم قرار شده  است که تا ۱۵ شهریور چگونگی ایجاد سوابق تحصیلی مشخص و اطلاع رسانی شود، همچنین وزارت آموزش و پرورش در تلاش است که آزمون‌های شهریور یا دی‌ماه را به طور آزمایشی با استانداردهای متناسب مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و به صورت الکترونیکی برگزار کند.

برزویی به داوطلبان کنکور اطمینان داد که تمام تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آمورش و پرورش و وزارت علوم در راستای برقراری شرایطی امن برای لحاظ سوابق تحصیلی و برگزاری امتحانات استاندارد و برقراری عدالت کامل است و داوطلبان نباید دغدغه داشته باشند.

وی به داوطلبان تاکید کرد که بدون دغدغه به مطالعه دروس خود بپردازند و به شایعات توجهی نداشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما