شناسهٔ خبر: 54330473 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تشکیل ۲۲۰پرونده تخلف از آغاز اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها در خراسان‌جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها تاکنون یک هزار و ۸۲۱ مورد بازرسی در استان انجام و در این راستا ۲۲۰ پرونده تخلف به ارزش ۹۲۸ میلیون و ۵۹۰ هزار ریال تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ظهر امروز در دیدار همیاران بازار در امر نظارت بر بازار با نماینده ولی فقیه در استان ضمن تسلیت به مردم آبادان، اظهار داشت: همیاران بازار جزو نیروهای بسیجی هستند که در بازرسی و نظارت بر بازار با این سازمان همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه همیاران بازار بعد از گذراندن دوره‌ای آموزشی با این سازمان در حال همکاری هستند، تصریح کرد: نهایت هم‌افزایی بین نیروهای همیار، سازمان جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های مرتبط با این حوزه در استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در گشت‌های مشترک اوضاع بازار از مبادی ورودی تا مراکز عرضه مورد رصد قرار می‌گیرد، یادآور شد: در حال حاضر ۱۶۰ نفر نیروی بازرس با کارت بازرسی در استان فعالیت دارند که سهم بیرجند ۴۳ نفر است.

جعفری ادامه داد: با توجه به حجم زیاد کار در این حوزه و ظرفیت کم این نیروها امورات آنچنان که باید بر وفق مراد انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت خودرویی بسیار پایینی در این حوزه وجود دارد، افزود: این امر در حوزه تولید گاهاً ما را باز داشته و خطر جدی برای این حوزه بوده زیرا باید رصد روزانه خود را در داخل شهرستان‌ها و مزارع داشته باشیم که با کمبود خودرو در این حوزه مواجه می‌شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: موضوع دیگری که در حوزه همیاران بازار با آن مواجه هستیم، حقوق این افراد بوده که علی‌رغم اینکه در اول اجرای طرح برای این موضوع منبعی توسط سازمان برنامه کشور دیده شده و قرارداد بسته شده، اختصاص مبلغی تاکنون در این حوزه نداشته‌ایم و پرداختی صورت گرفته به همیاران بازار از منابع داخلی سازمان جهاد کشاورزی و همکاری اخیر فرمانده سپاه استان بوده است.

جعفری با اشاره به صدور کارت بازرسی به موجب ماده ۵۲ قانون نظام صنفی برای ۱۶۰ نفر در استان، گفت: در حال حاضر در راستای هوشمندسازی یارانه‌ها که در استان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، سازماندهی نیروهای بازرسی در قالب تیم‌های بازرسی صورت می‌پذیرد.

وی بیان داشت: به منظور استفاده بهینه از منابع استان سازمان بسیج نیز در حد بضاعت خود همکاری با همیاران بازار در راستای رصد بازار را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: تیم‌های بازرسی با حداقل دو نفر هر روز تشکیل و گزارشات تیم بازارسی هر روزه به تعزیرات حکومتی اگر تشکیل پرونده‌ای وجود داشته باشد، ارسال می‌شود.

جعفری با بیان اینکه قرارگاه امنیت غذایی تمام موارد از مزرعه تا سفره و مشکلات و موانعی که می‌تواند در حوزه تولید وجود داشته باشد را رصد کرده و می‌تواند تصمیم‌گیری  کند و تصمیمات این قرارگاه لازم‌الاجرا است، اضافه کرد: جلسات تنظیم بازار به ریاست استاندار و یا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار به صورت مرتب در استان برگزار می‌شود.

وی از تشکیل ۱۲ مانور در مرکز استان برای آرامش‌بخشی به بازار و رصد قیمت کالاهایی مورد نظر خبر داد و متذکر شد: همچنین ۱۰ مانور عملیاتی متناظر در همه شهرستان‌های استان تشکیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ تاکنون طرح‌های نظارتی مختلف با ظرفیت ۳۵ تیم بازرسی و هر تیم با حداقل هر دوره بازرسی ۶ واحد صنفی به مدت ۵ ماه انجام شده، یادآور شد: در این مدت تعداد ۲ هزار و ۲۷۵ تیم بازرسی با تعداد بازرسی در یک شیفت ۱۳ هزار و ۶۵۰ مورد و در دو شیفت ۱۸ هزارو ۴۵۶ مورد بازرسی انجام شده است.

جعفری با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح انتزاع در مورخ ۱۰ آذرماه ۱۴۰۰ لغایت ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ تعداد بازرسی انجام شده توسط همیاران بازار استان بیش‌ از ۲۵ هزار مورد بوده، اضافه کرد: همچنین گزارشات دریافت شده از ستاد خبری سامانه ۱۲۴ در طی این مدت در استان یک‌هزار و ۳۷۰ مورد بوده که یک‌هزار و ۳۷ مورد پاسخ دریافت کرده است.

وی ادامه داد: تعداد کل پرونده‌های تشکیل شده در این حوزه ۲ هزار و ۸۸۲ فقره، تعداد کل پرونده‌های تشکیل شده عرضه خارج از شبکه ۱۴۵ فقره و تعداد کل پرونده‌های متشکله احتکار و قاچاق ۶۵ فقره بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ارزش ریالی تخلفات عرضه خارج از شبکه ۳۷ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال، ارزش ریالی تخلفات احتکار و قاچاق ۱۰ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال، حداقل ارزش ریالی تخلفات گران‌فروشی و سایر تخلفات ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون و ۴۵۳ هزار ریال بوده است، تصریح کرد: ارزش ریالی کل تخلفات تاکنون ۵۳ میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۴۵۳ هزار ریال بوده است.

جعفری به آمار بازرسی از آغاز طرح کارآمدسازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها تا ۵ خردادماه ۱۴۰۱ در استان اشاره کرد و گفت: تعداد بازرسی‌ها در تمام رسته‌های صنفی در راستای اجرای این طرح در استان یک‌هزار و ۸۲۱ مورد، ستاد خبری دریافتی ۵۶۱ مورد، ستاد خبری پاسخ داده شده ۳۲۱ مورد، تعداد کل پرونده‌های تشکیل شده و یا در حال ارسال ۲۲۰ مورد که شامل ۳۸ پرونده عرضه خارج از شبکه و ۱۸ مورد پرونده احتکار و قاچاق بوده و ارزش ریالی کل تخلفات در این حوزه ۹۲۸ میلیون و ۵۹۰ هزار ریال بوده است.

وی با بیان اینکه به تفکیک شهرستان‌ها این موضوع جداسازی شده که بیشترین تخلفات مربوط به شهرستان بیرجند با ۵۶ مورد تشکیل پرونده و بعد از آن طبس با ۳۸ پرونده ارسالی به تعزیرات می‌شود، اضافه کرد: در دو شهرستان خوسف و بشرویه هیچ پرونده‌ای در این راستا تشکیل نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: به طور کلی ۱۴۷ پرونده تشکیل و به تعزیرات جهت اعمال قانون ارسال شده است.

جعفری با اشاره به اینکه در حوزه نانوایی‌ها هنوز نگرانی وجود دارد که کیسه‌ای را ۳۸ هزار تومان دریافت و از آن طرف با قیمت ۷۰۰ هزار تومان در داخل شهر خرید و فروش شود، تصریح کرد: ساعت پخت نانوایی‌ها نیز به این دلیل رعایت نشده و سهمیه آرد پخت نمی‌شود.

وی بیان داشت: در قرارگاه امینت غذایی امروز مصوب شد در تعدادی از نانوایی‌ها به دلیل اهمیت موضوع رصد از لحظه چانه‌گیری تا لحظه پایان شیفت با حضور فیزیکی و ثابت توسط بازرسان صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: متأسفانه برخی از نانوایی‌ها علی‌رغم تشکیل پرونده تخلف طی چندین نوبت و معرفی آن‌ها به تعزیرات حکومتی ولی باز هم تخلف می‌کنند.

وی به سامانه جامع انبارها اشاره و خاطرنشان کرد: این سامانه در اختیاز سازمان صمت در گذشته بوده که با انتزاع، این سامانه در حد کاربر در اختیار سازمان جهاد قرار گرفته و امکان گزارش‌گیری از این سامانه نیست.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب

نظر شما