وزیر صمت از وضعیت کنونی صنعت خودرو انتقاد کرد
خودروهای جایگزین سمند و تیبا
چهارشنبه گذشته بود که سازمان استاندارد اعلام کرد، سمند، تیبا و تیبا۲ به دلیل وجود عیوب پرتکرار، از فهرست تمدید اعتبار حذف شده و بنابراین تاییدیه شمارهگذاری به آنها تعلق نمیگیرد. این موضوع روز گذشته و در بازدید وزیر صمت از دو خودروسازی بزرگ کشور مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. رضا فاطمی امین در پاسخ به این سوال، با تایید نظر سازمان استاندارد، نظر این سازمان را فصلالخطاب قرار داده و گفت: سکوهای تولید خودروهایی مانند سمند و تیبا و همچنین پژو ۴۰۵ قدیمی هستند و سالیان زیادی از فناوری تولید آنها میگذرد، بنابراین، این خودروها به صورت خواه ناخواه بیکیفیت تولید میشوند. وی افزود: در مقابل خروج خودروهای بیکیفیت، تولید خودروهای با کیفیتی مانند تارا و شاهین افزایش مییابد.
صاحبخبر - گزارش ها نشان می دهد تولید تارا از دو هزار دستگاه سال گذشته به بیش از ۷۵ هزار دستگاه در سال جاری رسیده است. در این خصوص سیدرضا فاطمیامین، وزیر صمت در بازدید از گروه صنعتی ایرانخودرو گفت: افزایش تولید تارا میتواند به خروج خودروهایی همچون سمند و پژو ۴۰۵ از خط تولید منجر شود. وی ادامه داد: یک بخش از ضعف کیفیت خودرو به دلیل خودروهای ناقص و انباشته شده در کف پارکینگ بود. مدیران ایرانخودرو متعهد شدهاند، از ابتدای خرداد ماه امسال در این خودروسازی خودروی ناقص تولید نکنند.فاطمیامین در بازدید از گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: صنعت خودروی ایران از نظر ظرفیت نیروی انسانی و زیرساختهای نصب شده، مناسب است. این صنعت هرچند مسائل و چالشهای زیادی دارد و از این بابت باید به مردم و مشتریان حق داد، اما قابل احیا و اصلاح است. در ماههای گذشته تمرکز اولیه ما روی موضوع تولید و افزایش تولید بود. وقتی تولید افزایش مییابد گردش مالی شرکتها اتفاق افتاده، قیمت تمام شده کاهش یافته، شرکتهای قطعهساز به حرکت میافتند و بهبود کیفیت را میتوان انتظار داشت.وزیر صمت اضافه کرد: نکته دوم، حرکت به سمت تغییر محصول است، زیرا بخش عمدهای از بیکیفیتی که مردم در خصوص خودروها اشاره دارند، ناشی از پلتفرمهای قدیمی در خودروهایی همچون تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ است که خیلی قابل اصلاح نیستند. ایرانخودرو در سال جاری ۸۰ هزار دستگاه خودروی تارا و سایپا ۸۰ هزار دستگاه خودروی شاهین را جایگزین محصولات قدیمی خواهند کرد که تغییر ریل و حرکت به سمت خودروهای جدید است.وی افزود: از این پس باید بیشتر روی محصولات جدید متمرکز باشیم، خودروهایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما قیمتهای بالایی دارند که برای آحاد جامعه قابل دسترسی نیستند. در تلاشیم خودروهایی با قیمتهای پایینتر در کشور تولید کنیم.فاطمی امین تاکید کرد: وضعیت صنعت خودرو کشور هنوز قابل دفاع نیست، اما نسبت به حدود ۶ ماه گذشته رشد قابلتوجهی داشته و مشکلات آن یکبهیک در حال رفع است. خودرو گران نمیشود وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت کارخانهای خودرو هم گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم.فاطمی امین در ادامه با اشاره به برنامه دو ساله تعریف شده برای صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: امروز تا حدود زیادی مشکل تولید خودرو حل شده است. سال گذشته ۷۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت و متوسط عبور مستقیم خودرو در شرکتی نظیر سایپا تنها ۱۸ درصد بود که مشکلات زیادی را ایجاد میکرد.وزیر صمت اضافه کرد: امروز عبور مستقیم خودرو از خط تولید به بازار در ایرانخودرو به ۱۰۰ درصد و در سایپا به ۹۷ درصد رسیده است. حذف زودهنگام سمند و تیبا؟ تایید توقف تولید سمند و تیبا از سوی وزیر صمت در شرایطی است که این مساله با انتقاداتی از سوی مدیر عامل سایپا رو به رو شده است. محمدعلی تیموری، در حاشیه بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از خطوط تولید و پارکینگهای شرکت سایپا در جمع خبرنگاران گفت: در خودروی تیبا همواره عیوبی وجود داشته، اما هیچ وقت با عیوب ایمنی به دست مشتریان نرسیده است.مدیر عامل سایپا با بیان اینکه برخی عیوب نظیر رگلاژ درب در خودرو وجود دارد که تکرار میشود و باید طی فرآیندی اصلاح شود، افزود: رفع همین عیوب نیازمند قالبسازی، طراحی قالبهای جدید و غیره بود که هزینههای زیادی را به دنبال داشت، بر همین اساس تصمیم داشتیم خطوط تولید جدیدی ایجاد کنیم.تیموری ادامه داد: تیبا خودرویی است که عامه مردم میتوانستند آن را خریداری و استفاده کنند، اما طبق سیاستهای وزارت صمت حذف آن را در برنامه داریم.وی تصریح کرد: با توجه به پیشفروش هفت هزار خودروی تیبا باقیمانده از سال قبل، همچنین وجود 6 هزار دستگاه از آن در کف کارخانه، همه آنها باید تعیینتکلیف شوند. تیموری با اشاره به اینکه از سازمان ملی استاندارد ایران می خواهیم تولید را فرآیند صفر و یکی نبیند، گفت: در فرآیند تولید، عیوب ابلاغ میشود، سپس خودروساز برنامه میدهد اما اگر برنامهها قابل اجرا نباشد، آن گاه میتوان دستور به توقف خط تولید داد.به اعتقاد مدیرعامل سایپا، در همه جای جهان اگر بخواهند خودرویی را از خط تولید خارج کنند، طی فرآیندی این کار را انجام می دهند نه اینکه به یکباره اعلام شود که دیگر این خودرو شمارهگذاری نمیشود. در این باره مهدی خطیبی، مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورایعالی استاندارد ایرانخودرو از سه ماه قبل اعلام کرد که سمند و پژو405 از خط تولید ایرانخودرو خارج خواهد شد، گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده، امیدواریم تا ماه آینده با حضور وزیر صمت در آذربایجان، سمند برای همیشه از خط تولید خارج شود. با توجه به اینکه از یکسو پای کیفیت در میان است و از سوی دیگر پای تولید، باید منتظر ماند و دید آیا خودروسازان و سازمان ملی استاندارد بر سر ادامه تولید خودروهای موردنظر به توافق میرسند یا تولید آنها زودتر از آنچه پیشبینی شده، متوقف خواهد شد.∎
نظر شما