شناسهٔ خبر: 54307789 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان کشور:

۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است/ممنوعیت زایمان مناسبتی

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان کشور گفت: حدود ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است و طی دو سال اخیر و در شرایط کرونایی، زایمان طبیعی به شدت کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، سودابه کاظمی امروز یکشنبه _هشتم خردادماه_ در همایش بین‌المللی زنان و زایمان در مرکز همایش‌های رازی، اظهار کرد: ایران جزو کشورهای پیشرو در زمینه سزارین است به‌طوری‌که در رده هفتم دنیا قرار دارد؛ عوارض این نوع زایمان نسبت‌به زایمان طبیعی بیشتر است و مشکلات زیادی برای مادران ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اجرای دستورالعمل کشوری ترویج زایمان طبیعی از سال ۹۷ افزود: بعد از چهار سال از اجرای این طرح، فرزندآوری و زایمان طبیعی در کشور کاهش یافته که علت عمده آن ترس از درد زایمان طبیعی است که بسیاری از مادران ترجیح می‌دهند سزارین انجام دهند.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان کشور تصریح کرد: در دوران کرونا نیز سزارین شیب روبه بالا داشته است و متأسفانه جامعه پذیرای زایمان طبیعی نیست.

وی گفت: حدود ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است و طی دو سال اخیر و در شرایط کرونایی زایمان طبیعی به شدت کاهش یافته است؛ همچنین قرار بود زایمان طبیعی بی‌درد در بیمارستان‌های کشور ترویج یابد که هیچ اقدامی در این زمینه نشد.

کاظمی افزود: زایمان‌هراسی و گریز از فرزندآوری در کشور روبه افزایش است که مغایر با سیاست‌های جمعیتی بوده و با توجه به افزایش جامعه سالمندی در آینده با بحران‌های زیادی از لحاظ نیروی جوان مواجه می‌شویم.

عوارض زایمان‌های مناسبتی

وی در ادامه با انتقاد از اینکه فضای رسانه‌ای بر ترویج زایمان مناسبتی در کشور دامن زده است، اظهار کرد: زایمان مناسبتی (سزارین) یک پدیده نوینی است و بیشتر مادران تمایل دارند فرزندشان را در تاریخ‌های سی‌ویکم شهریور یا اول فروردین‌ماه هر سال به دنیا آورند درحالی‌که از عوارض زایمان زودرس غافل بوده و این کار مشکلاتی را در آینده برای کودکان به‌وجود می‌آورد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: اکنون زایمان مناسبتی به یک تیتر جذاب تبدیل شده درحالی که پزشک هرگز نمی‌خواهد جان نوزاد را به تاریخ تولد با یک عدد رند به خطر بیندازد و مادران را نیز در این زمینه آگاه می‌کنند درحالی که تقاضا در این زمینه زیاد است.

لزوم اتخاد تدابیر خاص برای افزایش باروری

وی ادامه داد: با توجه به اینکه افزایش جمعیت کشور به سمت سالمندی هشداری جدی است باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فرزندآوری برای زوجین جذابیت داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه زوجین نباید بارداری‌ها را به تعویق بیندازند، افزود: لازم است آموزش‌های بهداشت باروری، بهترین سن باردار شدن و غیره برای دختران از دوران دبیرستان و دوره‌های مشاوره‌ای نیز برای زوجین در زمینه سن مناسب باروری و تولد فرزند سالم برگزار شود.

همایش بین‌المللی متخصصان زنان و زایمان با محورهای حاملگی‌های پرخطر، ژنتیک و سرطان‌های زنان، اختلالات کف لگن و غیره پنج تا هشتم خرداد در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.

به گزارش ایمنا، زایمان سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی، عوارض خطرناک و قابل توجهی هم برای مادر و هم نوزاد به همراه خواهد داشت و روش زایمان نباید به عنوان یک انتخاب در نظر گرفته شود. تنها در مواردی که جان مادر یا جنین تهدید می‌شود و بنابر تشخیص متخصص زنان و زایمان، ارزش قبول عوارض احتمالی را خواهد داشت.

نظر شما