شناسهٔ خبر: 5427490 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

برگزاری پنجمین مزایده استقلال و پرسپولیس پس از فصل نقل‌وانتقال‌ها در مرداد ماه

شوت خصوصی‌سازی سرخابی این‌بار هم گل نشد

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد: درحالی که قرار بود نتیجه مزایده سرخابی‌ها روز گذشته ساعت ۱۵ اعلام شود، این جلسه برای دومین بار لغو شد. در شرایطی که مسئولان سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بودند صورتجلسه مربوط به تایید اهلیت خریداران به‌دست سازمان خصوصی‌سازی رسیده و جلسه اعلام نتیجه روز گذشته برگزار می‌شود،

اما این جلسه به دلیل رد صلاحیت شرکت‌کنندگان در مزایده دوباره لغو و مزایده به ۲ ماه آینده پس از اتمام نقل و انتقال بازیکنان در مرداد ماه موکول شد. این جلسه یک بار دیگر در روز دوشنبه و یک ساعت مانده به برگزاری جلسه به دلیل آنچه نرسیدن صورتجلسه وزیران اعلام شده بود لغو شد، اما این‌بار باوجود رسیدن صورتجلسه و تایید وزیران، لغو و مزایده سرخابی‌ها دو ماه آینده برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد موضوع واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی تبدیل به کلاف پیچیده و سردرگمی شده است.
بعد از لغو اعلام نتیجه مزایده پرسپولیس و استقلال در روز یکشنبه گذشته، این تصور ایجاد شد که خصوصی‌سازی به نوعی از سوی مسئولان به بن‌بست رسیده و واگذاری سرخابی‌ها غیرممکن است و نتیجه این اقدام نیز از ابتدا قابل پیش‌بینی بوده است.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و محمود گودرزی به عنوان وزیر ورزش و جوانان خصوصی‌سازی این دو باشگاه به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه در دستور کار قرار گرفت تا جایی که امیررضا خادم نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش در فرآینده واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی شد و در این رابطه جلسات و بررسی‌های زیادی با همکاری دو باشگاه، وزارتخانه‌های ورزش و وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی انجام شد.
نتیجه این اقدامات تا آنجا پیش رفت که ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۹۳ از سوی سازمان خصوصی‌سازی زمان برگزاری نخستین مزایده باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال اعلام شد اما به دلیل دریافت نشدن پاکت پیشنهادی ازسوی خریداران، این روند پس از بررسی مجدد در شورای‌عالی بورس به تاریخ ۱۹ اسفند ماه برای برگزاری جلسه دوم مزایده سهام دو باشگاه تغییر کرد.
برای دور دوم واگذاری، قیمت مزایده تغییری نکرد، اما شرایط آن با افزایش تعداد اقساط تسهیل شد. با این حال در این تاریخ نیز به دلیل نبود متقاضی خرید و ارائه پاکت پیشنهادی مزایده لغو و قرار شد در اوایل سال ۹۴ مزایده سوم برگزار شود.شرایط فروش این باشگاه‌ها در مزایده سوم تسهیل شد و برخلاف شرایطی که پیش از این اعلام شده بود پرداخت اولیه در مزایده اول ۴۰ درصد و در مزایده دوم ۲۵ درصد بود که اکنون به ۲۰ درصد تعدیل یافته است.
همچنین اقساط نیز در مزایده اول ۲ ساله بود که در مزایده دوم تبدیل به قسط‌بندی ۴ ساله شد و اکنون متقاضیان می‌توانند در اقساط ۵ ساله بقیه پول را پرداخت کنند. البته قیمت پایه این دو باشگاه همان ۲۹۰ میلیارد تومان اعلام شده است.مزایده سوم سرخابی‌ها در حالی نهم اردیبهشت‌ماه برگزار شد که شرکت استیل آذین ایرانیان، شرکت بهنام پیشرو کیش و علیرضا معظمی‌نیا به عنوان سه خریدار باشگاه پرسپولیس و شرکت شورایکو به عنوان تنها متقاضی باشگاه استقلال در مزایده بودند که به جز شرکت استیل آذین ایرانیان مابقی خریداران مبلغ سپرده ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را یا پرداخت نکرده و یا به موقع این کار را انجام نداده بودند.
شرکت استیل آذین ایرانیان نیز به دلیل برخی ابهامات مالی در زمان سنجش اهلیت نتوانست برنده مزایده شود تا کار به مرحله چهارم و ۲۹ اردیبهشت کشیده شود.
در این مزایده که در محل سازمان خصوصی‌سازی و برخلاف دوره سوم از ابتدا تا انتها با حضور نمایندگان رسانه‌ها و مطبوعات برگزار شد، ۳ متقاضی برای پرسپولیس و یک متقاضی نیز برای استقلال وجود داشت که هر ۴ خریدار مبلغ سپرده را نیز به موقع پرداخت کرده بودند.
در این مزایده شرکت سرمایه‌گذاری سمند برای باشگاه استقلال مبلغ ۲۹۰ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان را پیشنهاد داده بود.
رقم پیشنهادی شرکت استیل آذین یکی از سه خریدار پرسپولیس ۳۳۲میلیارد و ۶۸۸ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۶تومان بود.
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی نیوان ابتکار از دیگر خریداران باشگاه پرسپولیس ۲۹۰میلیارد تومان و شرکت بهنام پیشرو کیش نیز ۳۲۹ میلیارد و ۸۸۹ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۸۰ تومان پیشنهاد داده بودند.
بعد از بازگشایی پاکت‌ها و اعلام رقم‌های پیشنهادی از سوی میرعلی اشرف پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام شد که نتیجه مزایده تا روز یکشنبه (سوم خرداد) اعلام خواهد شد که این کار به ساعت ۱۴ روز چهارم خردادماه موکول شد و به دلیل اعلام نشدن نتیجه اهلیت خریداران توسط کمیته سه نفره وزرای اقتصاد، ورزش و دادگستری لغو شد تا درنهایت در روز گذشته بار دیگر واگذاری سرخابی‌ها لغو شود.این موضوع سبب شد خصوصی‌سازی دو باشگاه ریشه دار و بزرگ پایتخت در ابهام قرار گیرد و منتقدان این مرتبه با قدرت بیشتری از ناکارآمد بودن خصوصی‌سازی دو باشگاه به دلیل ورشکسته‌بودن و اشتباه در چگونگی واگذاری آنها سخن بگویند.
احراز نشدن اهلیت متقاضیان
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به احراز نشدن اهلیت متقاضیان مزایده چهارم سرخابی‌ها گفت: با توجه به شرایط پیش آمده، تنفسی دو ماهه برای واگذاری این دو باشگاه در نظر گرفته شده است.
پوری‌حسینی در تشریح نتیجه مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس گفت: پس از برگزاری ۳ جلسه فشرده درباره بررسی اهلیت شرکت‌کنندگان در این مزایده، سرانجام تصمیم نهایی در زمینه مزایده چهارم سرخابی‌ها در روز سه‌شنبه گرفته شد اما با توجه به بازی تیم‌های پرسپولیس و الهلال اعلام نتیجه به روز گذشته موکول شد.
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: تاخیر در نتیجه مزایده چهارم به دلیل حساسیت بالای این واگذاری و نیازی که به بررسی بیشتر احساس می‌شد بود تا حقی از کسی در این‌باره ضایع نشود.
وی گفت: فضای نوبت چهارم مزایده استقلال و پرسپولیس به سمتی رفت که دولت متهم شد که قصد دارد استقلال و پرسپولیس را به خودروسازان واگذار کند که این اتفاق اظهارنظر نادرستی بود.

پوری‌حسینی افزود: برای اطلاع این‌دسته از افراد باید بگوییم که شرکت «نیوان ابتکار» از متقاضیان باشگاه پرسپولیس در همان روز بازگشایی پاکت‌ها از دور رقابت حذف شد، چراکه پیشنهاد مشروط ارائه داده و در کنار امضای خود دو شرط را عنوان کرده بود که بر اساس قانون، به پیشنهادهای مشروط هیچ‌گونه ترتیب اثری داده نخواهد شد، بنابراین برای این شرکت استعلامی انجام نشد اما به دلیل حفظ اسرار مزایده تا به امروز این موضوع رسانه‌ای نشد.
وی درباره شرکت سرمایه‌گذاری سمند که برای باشگاه استقلال پیشنهاد داده بود نیز گفت: استعلامات لازم برای این متقاضی هم انجام شد اما به جهت اینکه اتفاقی مشابه مزایده سوم شرکت استیل‌آذین ایرانیان برای این شرکت عنوان شده بود، شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان تنها پیشنهاد ارائه‌شده برای باشگاه استقلال هم کنار گذاشته شد.
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی درباره باشگاه استیل‌آذین ایرانیان نیز اذعان کرد: در نوبت سوم مزایده سرخابی‌ها نقصی برای این شرکت از سوی وزیران محترم هیات واگذاری عنوان شد که درنهایت مشکلات مطرح شده در جلسه‌ای با آنها در میان گذاشته شد.
وی با اشاره به اینکه در جلسه بازگشایی پاکت‌های مزایده چهارم نیز بر این موضوع تاکید شد که متقاضیان باید نواقص حضور خود را در این واگذاری رفع کرده باشند، گفت: شرکت استیل‌آذین ایرانیان نیز مشکلات مزایده سوم را رفع کرده بود اما با توجه به اینکه ارزش اسمی دارایی‌های این شرکت ۲۱ میلیارد تومان اعلام شده و باید مالیات انتقال دارایی توسط مدیران این شرکت پرداخت و ارائه سند می‌شد درنهایت استعلامات انجام‌شده حکایت از احراز نشدن اهلیت این شرکت داشت و شرکت بهنام پیشرو کیش نیز بنا به بررسی وزیران محترم هیات واگذاری فاقد اهلیت شناخته شد.
پوری‌حسینی در ادامه با اشاره به اینکه دوگانگی به وجود آمده در زمینه تاریخچه تاسیس شرکت استیل‌آذین ایرانیان نیز یکی دیگر از دلایل احراز نشدن اهلیت این شرکت است، گفت: در دو، سه روز گذشته اظهاراتی عنوان شد که تاخیر در اعلام نتیجه مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس به خاطر فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که در این زمینه باید بگوییم نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق دارند درباره هر موضوعی اظهارنظر کنند و نظر آنها برای ما نیز محترم است. همچنین تا اظهارنظر نمایندگان تبدیل به قانون نشود اعمال آن برای ما امکانپذیر نخواهد بود.
وی افزود: علت انتخاب روش مزایده برای واگذاری استقلال و پرسپولیس نیز مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی در این زمینه است وگرنه سازمان خصوصی‌سازی مجری قانون است و هر روشی که قانون در این زمینه تکلیف کند باید عملی شود.
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: این سازمان در روزهای گذشته تلاش کرد با بررسی کافی و رعایت انصاف در مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس تصمیم‌گیری کند و تصمیمی که در این زمینه گرفته شد نقطه درخشانی در کارنامه این سازمان است چراکه بخش خصوصی مشکل‌دار، برنده این مزایده نشد و از طرفی دیگر این دو باشگاه به شرکت‌هایی منتسب به خودروسازان واگذار نشد.
وی افزود: با توجه به شرایط پیش‌آمده، تنفسی دو ماهه برای واگذاری این دو باشگاه در نظر گرفته شده است تا مدیران استقلال و پرسپولیس با آسودگی خیال اقدام به یارگیری در فصل نقل‌وانتقالات کنند.
پوری‌حسینی تاکید کرد: امیدواریم در آینده ظرفیت‌های مناسبی برای بخش خصوصی در کشور ایجاد شود تا با رفع موانع مختصر، اقدام به خرید این دو باشگاه کنند.
دلایل رد صلاحیت‌ها
در این باره مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز گفت: ۴متقاضی خریدار دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از مزایده کنار گذاشته شدند.
سیدجعفر سبحانی، از رد صلاحیت متقاضیان سرخابی‌ها خبر داد و گفت: بعد از بررسی‌های لازم هر ۴ متقاضی خرید استقلال و پرسپولیس موفق به احراز صلاحیت نشدند به همین دلیل مزایده سرخابی‌ها فعلا متوقف شد.
وی درباره علت رد صلاحیت متقاضیان توضیح داد: شرکت نیوان ابتکار به دلیل اینکه نقصی در پرونده داشت و پرونده این متقاضی مخدوش بود، از همان ابتدا از جریان مزایده کنار گذاشته شد و اهلیت شرکت‌های استیل آذین و بهنام پیشرو به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت، اما درنهایت اهلیت آنها نیز احراز نشد.
سبحانی اضافه کرد: بنابراین بررسی اهلیت متقاضیان انجام و مشخص شد دو شرکت استیل آذین و بهنام پیشروی کیش ابهامات موجود را برطرف نکردند، بنابراین اهلیت این دو شرکت مشخص نشد. علاوه بر اینکه دو شرکت خودروسازی تمایل نداشتند در مزایده شرکت کنند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به فصل نقل‌وانتقالات بازیکنان در تیرماه تصمیم گرفته شد واگذاری مجدد این دو باشگاه تا پایان تیرماه متوقف شده و واگذاری این دو باشگاه در مردادماه انجام شود.
مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: بنابراین تا مردادماه بحث واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌طور کامل متوقف شده و هیچ بحثی در این‌باره تا مردادماه نمی‌شود.

سبحانی درباره تمایل نداشتن دولت به واگذاری این دو باشگاه گفت: سازمان خصوصی‌سازی تصور می‌کرد مزایده این دو باشگاه حتما برنده خواهد داشت و برداشت‌هایی که در مورد تمایل نداشتن دولت به واگذاری مطرح می‌شود درست نبوده و تلاش دولت در این مدت این موضوع را تایید می‌کند.
مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد مزایده مجدد سرخابی‌ها گفت: مزایده این دو باشگاه مجدد در مردادماه برگزار می‌شود اما قیمت واگذاری تغییر نکرده و تنها شرایط تغییر می‌کند.
نام سرخابی‌ها از سال ۸۹ تاکنون در فهرست واگذاری‌ها بارها تکرار شده و توپ خصوصی‌سازی در زمین فوتبال افتاده؛ اما واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس درحال‌حاضر در آفساید قرار گرفته است. حالا سوال اصلی این است که آیا اصلا اراده‌ای برای واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی و یا حتی نیمه‌خصوصی وجود دارد یا خیر؟

برچسب‌ها:

نظر شما