شناسهٔ خبر: 54232345 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رویکرد دولت مشارکت مناطق آزاد در حوزه امور خارجه است/ شورای راهبردی امور خارجه در قشم تشکیل شود‌

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با اشاره توسعه همه‌جانبه ماموریت‌های این وزارتخانه و رویکرد دولت برای افزایش مشارکت مناطق آزاد در حوزه‌های مختلف اقتصاد خارجی به‌ ویژه اقتصاد دریامحور اظهار داشت: رویکرد ما فعالیت هوشمند با محوریت اقتصاد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، عبدالله سهرابی امشب در جلساتی جداگانه با امام جمعه و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: قشم با وسعت بالا، تنوع جغرافیایی و زیستی ساحت و ظرفیت‌های بی‌مانندی که نسبت به کشورهای همسایه دارد، باید در حوزه تجارت و تبادل به شکوفایی برسد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه خواستار راه‌اندازی پروازهایی به مقصد قطر و کشورهای دارای نماینده در جام جهانی ۲۰۲۲ با محوریت قشم شد و گفت: ویزای رایگان مناطق آزاد، فرصتی برای استفاده از این زمان طلایی و ارزآور است.

توسعه فعالیت‌های دفتر امور خارجه در منطقه آزاد قشم باهدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در این منطقه، افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جزیره، ارتقاب سهم قشم در بخش صادرات در مقایسه با کشورهای همسایه، احیا ظرفیت‌های پروازی فراداخلی قشم با محوریت بازی‌های ۲۰۲۲ قطر از محورهای این نشست بود.

امام جمعه قشم نیز در نشستی با سهرابی خواستار تشکیل شورای راهبردی وزارت امور خارجه در شهرستان قشم شد.

حجت الاسلام غلامرضا حاجبی گفت: جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره غیر مستقل دنیا که در حساس ترین نقطه استراتژیک خلیج فارس واقع شده است؛ باید به عنوان قطب بزرگ اقتصاد صنعتی پیشتاز به کشورهای همسایه تبدیل شود.

وی با اشاره به ظرفیت جزایر خلیج فارس در حوزه منابع نفتی و گازی افزود: به دلیل شرایط استراتژیک جغرافیایی جزیره قشم باید به قطب بانکرینگ خلیج فارس تبدیل شود و برای دسترسی به اهداف جزیره وزارت امور خارجه نقش پررنگ تری به عهده خواهد داشت و همین موضوع ضرورت تشکیل شورای راهبردی وزارت امور خارجه را بیش از پیش در شهرستان افزایش می دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز در نشستی جداگانه با عبدالله سهرابی گفت: قشم می‌تواند منبع تولید قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای کشور باشد.

افشار فتح الهی ادامه داد: قشم نزدیک‌ترین پایگاه اقتصادی به کشورهای همسایه با پیوندهای مستحکم اقتصادی و خانوادگی است که این منطقه آزاد را به پیشانی اقتصاد جنوب کشور تبدیل کرده است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص توجه خاص به مراودات با همسایگان گفت: توسعه مراودات مناطق آزادی مانند قشم با کشورهای همسایه، تحریم پذیر نیست و فرصتی ارزنده برای کمک به چرخه اقتصاد و تجارت در کشور است که اساس آن با همراهی وزارت خارجه امکان‌پذیر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: با همگرایی و همکاری وزارت خارجه برای رفع موانع و فعالیت پرقدرت دفتر این وزارتخانه در قشم، می‌توانیم جایگاه و ظرفیت این منطقه را در مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه بیش‌ازپیش نشان دهیم.

فتح الهی برای میزبانی از سفرای کشورهای همسایه با هماهنگی وزارت امور خارجه اعلام آمادگی کرد و ادامه داد: تقویت این حوزه برای ما که به دنبال جذب سرمایه‌گذار و گردشگر خارجی باهدف کمک به افزایش درآمد ارزی کشور هستیم، یک امتیاز خواهد بود.

وی همچنین به ظرفیت اقتصادی ناشی از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اشاره کرد و گفت: ارتقا خدمات پروازی، ناوگان حمل‌ونقل و زیرساخت‌های پذیرش گردشگر موضوعاتی است که باید پیش‌ از این مورد توجه قرار می‌گرفت.

به گزارش فارس، در حاشیه این دیدار، «جعفر زمانی» به عنوان رییس جدید دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم معارفه شد.

انتهای پیام/88074

نظر شما