شناسهٔ خبر: 54229861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

قشم می تواند منبع تولید قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور باشد

قشم - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار با دستیار ویژه وزیر امور خارجه گفت: منطقه آزاد قشم می‌تواند منبع تولید قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اعلام عصر سه شنبه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، «افشار فتح الهی» در دیدار با «عبدالله سهرابی» دستیار ویژه وزیر امور خارجه و هیات همراه، این حضور را نویدبخش افزایش توجه به نقش مناطق آزاد در حوزه سیاست امور خارجه دانست و اظهار داشت: قشم نزدیک‌ترین پایگاه اقتصادی به کشورهای همسایه با پیوندهای مستحکم اقتصادی و خانوادگی است که این منطقه آزاد را به پیشانی اقتصاد جنوب کشور تبدیل کرده است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص توجه خاص به مراودات با همسایگان گفت: توسعه مراودات مناطق آزادی مانند قشم با کشورهای همسایه، تحریم پذیر نیست و فرصتی ارزنده برای کمک به چرخه اقتصاد و تجارت در کشور است که اساس آن با همراهی وزارت خارجه امکان‌پذیر است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: با همگرایی و همکاری وزارت خارجه برای رفع موانع و فعالیت پرقدرت دفتر این وزارتخانه در قشم، می‌توانیم جایگاه و ظرفیت این منطقه را در مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه بیش‌ازپیش نشان دهیم.

فتح الهی برای میزبانی از سفرای کشورهای همسایه با هماهنگی وزارت امور خارجه اعلام آمادگی کرد و ادامه داد: تقویت این حوزه برای ما که به دنبال جذب سرمایه‌گذار و گردشگر خارجی باهدف کمک به افزایش درآمد ارزی کشور هستیم، یک امتیاز خواهد بود.

وی همچنین به ظرفیت اقتصادی ناشی از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اشاره کرد و گفت: ارتقا خدمات پروازی، ناوگان حمل‌ونقل و زیرساخت‌های پذیرش گردشگر موضوعاتی است که باید پیش‌ از این مورد توجه قرار می‌گرفت.

رویکرد دولت مشارکت مناطق آزاد در حوزه امور خارجه است


عبدالله سهرابی، دستیار ویژه وزیر امور خارجه نیز در این جلسه با اشاره توسعه همه‌جانبه ماموریت‌های این وزارتخانه و رویکرد دولت برای افزایش مشارکت مناطق آزاد در حوزه‌های مختلف اقتصاد خارجی به‌ ویژه اقتصاد دریامحور اظهار داشت: رویکرد ما فعالیت هوشمند با محوریت اقتصاد است.

وی توضیح داد: قشم با وسعت بالا، تنوع جغرافیایی و زیستی ساحت و ظرفیت‌های بی‌مانندی که نسبت به کشورهای همسایه دارد، باید در حوزه تجارت و تبادل به شکوفایی برسد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه خواستار راه‌اندازی پروازهایی به مقصد قطر و کشورهای دارای نماینده در جام جهانی ۲۰۲۲ با محوریت قشم شد و گفت: ویزای رایگان مناطق آزاد، فرصتی برای استفاده از این زمان طلایی و ارزآور است.

توسعه فعالیت‌های دفتر امور خارجه در منطقه آزاد قشم باهدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در این منطقه، افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جزیره،   ارتقا سهم قشم در بخش صادرات در مقایسه با کشورهای همسایه، احیا ظرفیت‌های پروازی فراداخلی قشم با محوریت بازی‌های ۲۰۲۲ قطر از محورهای این نشست بود.

در حاشیه این دیدار، «جعفر زمانی» به عنوان رییس جدید دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم معارفه شد.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما