شناسهٔ خبر: 54095922 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پس از ۲۰ ماه، شاخص بورس به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید

تهران - ایرنا - شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) با ۲۲ هزار و ۲۲۵ واحد افزایش پس از ۲۰ ماه از یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد فراتر رفت و در ارتفاع یک میلیون و ۶۰۶ هزار واحدی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در پایان معاملات امروز سه‌شنبه بورس، شاخص کل با ۲۲۲۲۵ رشد به ۱,۶۰۶,۰۲۵ واحد رسید.

آخرین بار در مهرماه سال ۱۳۹۹ برای ساعاتی شاخص کل این تراز را تجربه کرده بود.

تلاقی چند اتفاق مهم اقتصادی با یک دیگر مانند تنش‌های بین‌المللی و افزایش قیمت کامودیتی‌ها و انرژی، زمزمه اخبار امیدوارکننده جدید از مذاکرات در کنار اصلاح ارز ترجیحی از اصلی‌ترین دلایل رشد بورس است.

بخشی از این سرعت رشد ناشی از تصمیمات اخیر سازمان بورس مبنی بر افزایش دامنه نوسان و نا محدود کردن عمق مظنه است.

معامله‌گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۷ میلیارد و ۵۳۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۱۲۵ هزار و ۲۷۷ میلیارد ریال معامله کردند.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با ۲۲ هزار و ۲۲۵ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۶۰۶ هزار واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۴۱۱ واحد کاهش به ۴۴۷ هزار و ۸۱۲ واحد و شاخص قیمت با ۸۷۴ واحد افت به ۲۷۷ هزار و ۳۴۵ واحد رسید.

شاخص بازار اول، ۱۹ هزار و ۷۳۸ واحد و شاخص بازار دوم ۳۴ هزار و ۵۴ واحد افزایش را ثبت کردند.

امروز در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۶۳۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۹ هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال و در ۹۲۹ هزار و ۳۶۲ نوبت معامله شد.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد پتروشیمی پارس (پارس) با هفت هزار و ۱۷۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با سه هزار و ۶۷۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۳۱۵ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با دو هزار ۶۳۳ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲ هزار و ۲۱۳ واحد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۸۹۰ واحد و فولاد خوزستان (فخوز) با ۷۸۴ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۳۸۲ واحد، ایران‌خودرو (خودرو) با ۲۸۸ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲۷۰ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲۲۵ واحد، سایپا (خساپا) با ۱۸۱ واحد، گروه بهمن (خبهمن) با ۱۳۵ واحد و صنعتی بهشهر (غبشهر) با ۱۳۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، امروز نماد انتقال داده‌های آسیاتک (آسیاتک)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا) و ملی صنایع ایران (فملی) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۸۷ میلیون و ۸۰۴ هزار برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز بیش از ۶۹ واحد افزایش داشت و به ۲۱ هزار و ۶۸۹ واحد رسید.

در این بازار پنج میلیارد و ۷۹۶ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۵۷ هزار و ۵۵۶ میلیارد ریال دادوستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۴۶۷ هزار و ۷۸ نوبت بود.

نمادهای سنگ‌آهن گهرزمین (کگهر)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) و پویا زرکان آق دره (فزر) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین فرابورس ایران (فرابورس)، نفت ایرانول (شرانل)، صنعتی بهپاک (بهپاک)، صنعتی مینو (غصینو)، دامداری تلیسه نمونه (تلیسه)، کلر پارس (کلر) و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

نظر شما