شناسهٔ خبر: 54040271 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توزیع مستقیم یارانه نیازمند همراهی مردم به ویژه نخبگان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد گفت: برای موفقیت در طرح توزیع مستقیم یارانه، نیازمند همراهی اقشار مختلف مردم به ویژه دانشگاهیان هستیم.

صاحب‌خبر -

سید مسعود عظیمی گفت: در توزیع یارانه‌ها انحراف وجود داشت و به دست مردم نیازمند واقعی و ضعیف نمی‌رسید که دولت به نتیجه رسید این وضعیت را تغییر دهد و لازم است همه افراد تاثیرگذار جامعه برای اجرا و تبیین این طرح پای کار باشند.

به  گفته او سیاست دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی و تزریق مستقیم یارانه به مردم تصمیم بزرگ و جراحی اقتصادی است.

معاون استاندار یزد می گوید: بر اساس این اطلاعیه اخیر اتاق اصناف ایران، نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالای اساسی شامل قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲۰ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم‌چرب ۱۵۰ هزار ریال و قیمت مصرف‌کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم‌چرب ۱۸۰ هزار ریال اعلام شد.

به گفته او قیمت مصرف‌کننده ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم‌چرب ۴۹۸ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده پنیر UF نسبتاً چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷۰ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده روغن مایع آفتاب‌گردان ۸۱۰ گرمی پخت‌وپز ۶۳۰ هزار ریال و قیمت مصرف‌کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ‌کردنی۶۲۰ هزار ریال است. قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۹۸ هزار ریال و قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۳۹۸ هزار ریال خواهد بود.

 عظیمی گفت: در طرح هوشمندسازی یارانه نان سنتی، افزایشی در نرخ نان نخواهیم داشت.

او می گوید: در گذشته، آرد رایانه‌ای به نانوا داده می‌شد که بخشی از آن تبدیل به نان می‌شد و ممکن بود بخش قابل توجهی از آن به دلیل انگیزه فراوان ناشی از اختلاف سرسام آور قیمت بازار آزاد تبدیل به آرد قاچاق شده و یا از شبکه خارج و به مصرف تولید بیسکوییت و شیرینی برسد.

این موضوع را عظیمی در  نشست بررسی و تحلیل عادلانه سازی یارانه کالاهای اساسی  دردانشگاه یزد مطرح کرد.

معاون استاندار یزد  گفت: قیمت کالا‌ها در روز‌های آینده به عنوان یکی از نتایج طبیعی آزادسازی قیمت‌ها با تبعیت از سازوکار‌های عرضه و تقاضا در بازار کاهش می یابد.

او می گوید: عموم مردم می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر یا هرگونه پرسش به سامانه رسیدگی به درخواست یارانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و یا با مرکز پاسخگویی تلفنی آن وزارتخانه به شماره ارتباطی ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس حاصل کنند.

به گفته وی، ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه، از قلم افتادگان، جاماندگان و منصرفین دوره قبل به زودی از طریق وب‌گاه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و رسانه‌های جمعی اطلاع رسانی خواهد شد و همراهی مردم و مسئولان برای اجرای درست آن نیاز مبرم است.

در پایان این نشست تنی چند از مسئولان و اعضای هیأت علمی به بیان دیدگاه‌های خود در این خصوص پرداختند. لزوم مشورت و نظرخواهی از نخبگان جامعه پیش از اجرای طرح‌های ملی، مفید بودن این طرح در راستای ارتقای بهره وری در کشور و افزایش دستمزد تولیدکنندگان به ویژه در بخش کشاورزی، ضرورت تجدید نظر در دهک بندی یارانه بگیران و پیشگیری از اجحاف در حق کارمندان و حقوق بگیران دولت و همچنین لزوم تشدید نظارت بر نحوه توزیع کالا‌ها و جلوگیری از کمبود اقلام ضروری و معیشتی مردم از جمله مواردی بود که از سوی شرکت کنندگان در این نشست مطرح شد.

نظر شما