شناسهٔ خبر: 53705595 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بازخوانی شکست آمریکا از ریگ‌های بیابان‌های طبس؛

شکست پنجه عقاب؛‌ حکایتی که کهنه نمی‌شود

برخی حوادث هستند که در همان بدو اتفاق، تمام می‌شوند و از خاطره‌های پاک می‌شود اما برخی دیگر از حوادث در تاریخ وقوع خویش نمی‌مانند و همپای زمان می شوند. حمله آمریکا به طبس از جمله این ماجرهاست؛ حکایتی که نه تنها کهنه نمی شود بلکه با ادامه دشمنی آمریکا و جنایت‌هایش در اذهان نوسازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل خاورستان، پنجم اردیبهشت ۵۹ و عملیات پنجه عقاب. شش هواپیما و هشت بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۲ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شد و به اجبار فرود آمد. سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل شدند اما این بالگرد نیز دچار نقص فنی شد و به ناچار به ناو هواپیما بر بازگشت. شش هواپیما و شش بالگرد دیگر خود را به طبس رساندند و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده فرود آمدند.

در حین سوخت گیری، یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شد و در حالی که هنوز عملیات آغاز نشده بود پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا دستور بازگشت نیروها را داد. در هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان شن آغاز شده بود  و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ -۵۳ به هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند که در این حادثه هشت نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوختند و … و بدین‌ترتیب عملیات به ‌طور کامل شکست خورد.

طوفان شن همچون حمله ابابیل بر سر آن ها بارید و ثابت کرد که اراده خداوند از هر چیز بالاتر است. حال ۴۲ سال از آن واقعه می گذرد هنوز خیلی ها و به ویژه قشر جوان از واقعه طبس زیاد نمی دانند و به نظر می رسد برای اطلاع رسانی و شناساندن این واقعه بیشتر از این ها باید کار کرد موضوعی که در گفتگو با مسیول بنیاد حفظ آثار و ارزش های انقلاب اسلامی به عنوان یک دستگاه تاثیر گذار در پرداختن به واقعه طبس نیز به آن اشاره شد.

غلام رضا فلاحی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با گرامی داشت ۵ اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس به خبرنگار خاورستان گفت: این عملیات با اهداف بزرگی هم در خارج و هم در داخل برنامه ریزی شده بود.

به گفته وی آمریکا بررسی های مختلفی را انجام داده بود که چگونه به نظام جمهوری اسلامی که با انقلاب همه داشته های آن ها در ایران را از آن ها گرفته بود ضربه بزنند و در ادامه انقلاب هم همان زمان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام اتفاق افتاد و افراد دست نشانده آمریکا در این لانه به گروگان در آمده بودند آمریکا به دنبال راهی برای آزاد سازی گروگان ها و عناصر خود بود.

بهره گیری از نیروهای پرتوان

وی تصریح کرد: با استفاده از نیروهای پرتوان و با تجربه خود این عملیات را برنامه ریزی کردند و برای حضور در این عملیات ۱۳۲ نفر را آموزش های سختی را در صحرای مصر که مشابه با صحرای طبس است گذراندند و بررسی لازم را در زمینه های مختلف انجام دادند و در نهایت عملیات را برنامه ریزی کردند که به هدف خود برسند.

به گفته وی دشمن که نام عملیات را هم پنجه عقاب گذاشته بود در حالی عملیات را شروع کرد که غافل از این موضوع بود که نظام اسلامی نظام الهی است و با توکل بر خدا و رهبری حضرت امام خمینی (ره) و با تکیه بر مردم و مردم باوری شکل گرفته بود و حافظ این انقلاب خدای تبارک و تعالی و ائمه اطهار به ویژه امام زمان(عج) است و فکر نمی کردند که شن ها آن ها را شکست دهند و براساس فرمایش امام خمینی (ره) شن ها مامور خدا شدند و زمینه شکست آمریکا را در صحرای طبس به وجود آوردند.

فلاحی تاکید کرد: این یک نوع استکبار ستیزی است که این موضوع به ما و همه ملت های مظلوم نشان داد که اگر دین خدا را یاری کنید خدا شما را یاری خواهد کرد و توکل به خدا داشته باشند به طور قطع خدا آن ها را یاری خواهد کرد.

نیاز به توجه بیشتر

وی به این نکته هم اشاره کرد که باید این واقعه در سطح های بالاتر دیده می شد اما فقط در سال های گذشته در سطح استانی و شهرستان به این قضیه نگاه شد و نگاه ملی و بین المللی به آن نشد و کمتر به آن پرداخته شد هرچند به حمد خدا چند سالی است که توجهات داده می شود و از نگاه ملی هم فراتر است واین واقعه بزرگ که قدرت خدا در آن مشهود است و این قدرت بوده که باعث شکست مفتضحانه آمریکا شده به همه جهانیان معرفی شود.

وی تاکید کرد: باید همه به این قضیه بپردازند از معلمان و دانشگاهیان گرفته تا علما و خطبا باید بیشتر در این موضوع استکبار ستیزی و شکست مفتضحانه استکبار در صحرای طبس در ابعاد و زوایای مختلف پرداخته شود و نگاه باید فراتر از ملی بلکه بین المللی باشد که به حمد خدا دارد به وجود می آید و امیدواریم به زوایای آن قوی پرداخته شود و درواقع نشر داده شود و ماندگار شود و جلسات مختلفی هم برگزار شد هر چند در دوسال گذشته به واسطه کرونا زا برگزاری جلسات حضوری معذور بودیم از طریق صدا و سیما و رسانه های مختلف به این موضوع پرداخته شد.

او به جلسات و برنامه های امسال هم برای باز نشر این واقعه بزرگ به دنبال کاهش شیوع کرونا اشاره کرد که جلسه ای با این مضمون روز گذشته در محل حسینه جماران بیرجند و امام زاده طبس با این موضوع داشتیم و حتی امروز ساعت ۵ بعد ازظهر در صحرای طبس با حضور استاندار محترم برنامه داریم که این هم با تدبیر ایشان بود که گفتند امسال به هر طریق شده با رعایت دستورالعمل در خود صحرای طبس پرداخته شود و گرامی بداریم.

موزه استکبار ستیزی

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی در مورد آخرین خبرها از ساخت موزه استکبارستیزی در طبس گفت: در جهت ماندگاری این حادثه بزرگ هم از سال گذشته ساخت موزه استکبار ستیزی بین المللی صحرای طبس در کار قرار گرفت.

فلاحی با اشاره به پیشرفت حدود ۳۰ درصدی این پروژه افزود: هم اکنون هم در حال کار هستند و امیدواریم در بازه زمانی پیش بینی شده  در مدت ۲ تا ۲و نیم سال آینده ساخته شود و در آن تالار های پیش بینی شده و مراکز اسناد در نظر گرفته شده به همه زوایای این واقعه تاریخی پرداخته خواهد شد.

وی افزود: همه گردشگران و علاقه‌مندان هم از درون کشور و هم گردشگران خارجی را به آنجا سفر کرده و از آن فضاهای پیش بینی شده و از آن اسناد و مدارک و سایر قضایایی که استکبار به وجود آورده برخوردار و بهره‌مند شوند.

کمک همه جانبه همه دستگاه ها

وی اظهار داشت: در راستای معرفی بیشتر این واقعه تاریخی لازم است همه نهاد ها و دستگاه های اجرایی اعم از آموزش و پرورش، دانشگاه های حوزه های علمیه و کارشناسان امور سیاسی به ابعاد و زوایای مختلف این موضوع بپردازند.

به گفته فلاحی آموزش و پروش از طریق شبکه مجازی شاد و توجه دادن دانش آموزان و واگذاری اقدامات پژوهشی به دانش آموزان و حتی متن انشاها و موضوعات مختلف می توانند دانش آموزان را به این سمت شوق دهند تا آنها با تحقیق و تفحص بهتر در ذهنشان این موضوع ماندگار شود و افزون بر این در دانشگاه ها و حوزه های علمیه  هم می توان یکی از موضوعات پایان نامه با موضوع حادثه طبس به دانشجویان داده شود.

وی تصریح کرد: به طور قطع اسناد ماندگار و علمی به ارمغان خواهد آمد که اسناد با ارزشی برای نظام اسلامی خواهد بود و دانشجویان و طلابی هم که به این موضوع پرداخته اند خودشان سفیرانی برای بازنشر این موضوع خواهند بود و می توان این حادثه مهم و معجزه ساز را بیشتر به همگان شناساند.

انتهای پیام/

نظر شما