شناسهٔ خبر: 53530534 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

ده شرور برتر دنیای انیمیشن‌های دیزنی

اهورا نصرالهی

صاحب‌خبر -

قهرمان بودن در صورتی که کسی نباشد که از آن محافظت شود، بی‌هدف می‌باشد و این همان دلیلی است که پروتاگونیست و آنتاگونیست، با یکدیگر در صحنه حاضر می‌شوند. شرور در داستان وجود دارد که سدی در سفر قهرمان ما باشد. کسی که او را بالا ببرد و سعی کند به دنبال نجات دادن دیگران باشد.

دیزنی اهمیتی جدی به آنتاگونیست‌هایش می‌دهد و با اینکه بسیاری از آنان پر از عیب و ایرادند، اما این ایرادات برای پیشروی و جلو بردن داستان ضروری هستند. آن‌ها استعاره‌های اخلاقی در داستان‌ها محسوب می‌شوند که بتوانند قصه‌های جذابی برای بینندگان جوان، شکل بگیرد. بیشتر شرورهای دیزنی با توجه به بینش و دانشی که دارند، آنچنان محبوب و پرطرفدار نیستند. حتی وقتی که می‌خواهند از تخصص‌های مخصوص به خودشان در راه‌های بد بهره ببرند. با ویجیاتو برای معرفی ده شرور برتر دیزنی همراه باشید.

۱۰ – ملکه شیطانی یک معجون مرگ با شرط خلق کرد – Snow White & The Seven Dwarves

ملکه شیطانی شخصیت منفی Snow White & The Seven Dwarves

ملکه شیطانی که با اسم گریم‌هایلد نیز شناخته می‌شود، نامادری خود شیفته سفید برفی است. همانند کلیشه‌ای که درمورد ناپدری و نامادری‌های دنیای انیمیشن وجود دارد، او نسبت به این پرنسس جوان بی‌رحم و سنگدل است. ملکه شیطانی سعی می‌کند با پوشاندن تکه پارچه‌های پاره پوره،‌ از زیبایی او کم کند اما این تلاشش، بی‌فایده است.

بالاخره،‌ او متوجه می‌شود تنها یک راه دارد که به زیباترین شخص آن سرزمین تبدیل بشود: کشتن سفید برفی. او ابتدا تصمیم به استخدام یک قاتل می‌گیرد اما به خوبی پیش نمی‌رود. در نهایت تصمیم می‌گیرد با روش خودش این کار را انجام دهد و یک معجون سمی را به او می‌دهد تا او را بکشد. مشکلی که اینجا بود،‌ او راه باطل شدن طلسم یعنی اولین بوسه را فراموش کرده بود.

۹ – دسیسه‌های زیرکانه و سنگدل بودن کروئلا دویل، از او یک شخص ترسناک ساخته است – 101 Dalmatians

کروئلا د ویل شخصیت منفی 101 Delminates کروئلا د ویل شخصیت منفی 101 Delminates

شخصیت کروئلا می‌تواند به دو صورت در نظر مخاطبان تفسیر شود: یک شخص ماندگار و یک استعداد در زمینه مد و فشن. در بیشتر زندگی‌اش، او به تمسخر کردن دیگران می‌پرداخت. آنای ساده دل و راجر موسیقی دان، افرادی بودند که بیشتر مورد تمسخر او قرار می‌گرفتند. هرچند در زیر آن کت خزدار، یک قلب سرد از شیطانی زیرک در حال تپیدن است.

بر اساس رمان نوشته شده در سال ‍۱۹۵۶، کروئلا یک بدهی بسیار بزرگ را باید تصفیه کند و می‌خواهد این کار را با فروش انبوه کت‌هایی از پوست سگ‌های خالدار، به سرانجام برساند. راجر هوش و ذکاوت کروئلا را در یکی از آهنگ‌هایش بدین صورت توصیف می‌کند: او مانند یک عنکبوت است که منتظر می‌ماند تا کسی را بکشد.

۸ – دانش علمی ایزما در زیر سایه اخلاق عجیب غریبش قرار گرفت – The Emperor’s New Groove

ایزما شخصیت منفی The Emperor's New Groove ایزما شخصیت منفی The Emperor's New Groove

وقتی که انیمیشن The Emperor’s New Groove شروع می‌شود، ایزما یک شخصیت وحشتناک به نظر نمی‌رسد. همه چیز وقت شروع به خراب شدن پیدا می‌کند که کوزکو به دلایل شخصی منطقی‌اش، ایزما را اخراج می‌کند و این موضوع، سبب می‌شود خوی شیطانی ایزما بروز پیدا کند. دانش علمی ایزما فوق العاده است، اما برنامه‌های استراتژیک دقیقش نیز یک سری سوالات در ذهن مخاطب درمورد هوشش بوجود می‌آورد.

این نقل قول از ایزما به خوبی اخلاق عجیب غریبش را نشان می‌دهد: من اون رو به یه مگس تبدیل می‌کنم، یک مگس کوچولوی بی‌آزار، بعد اون رو توی یه جعبه می‌ذارم، بعد اون رو داخل یه جعبه دیگه و دوباره تو یه جعبه دیگه می‌ذارم. بعد اون جعبه رو برای خودم می‌فرستم و وقتی که رسید،‌ با چکش میزنم روش!

۷ – جعفر بدون اینکه کسی متوجه شود، توانست قدرت سیاسی خودش را بالا ببرد – Aladdin

جعفر شرور Aladdin جعفر شرور Aladdin

جعفر یک خودشیفتگی اغراق آمیز درمورد قدرتمند بودن دارد که احتمالاً ریشه‌ای در آشفتگی و هرج مرج دارد. هرچند ما در علاالدین درمورد گذشته او باخبر می‌شویم و شاهد تبدیل شدن او به یک شرور هستیم. نظرات ماموزانه او باعث شد که بتواند قدرتش را بالا ببرد؛ حتی با اینکه او زیر نظر خاندان سلطنتی آگرابا بود.

او در بازی صبور بودن بهتر از همه است و منتظر می‌ماند تا چراغ جادو به دستش برسد و سپس به لطف غول چراغ جادو، جینی، به آرزویش برسد؛ آرزویی که حتما به لطف او برآورده می‌شود. نقص‌های جعفر، به آرامی او را نابود و به سمت یک شکست صد درصدی می‌کشانند. جعفر آنقدر در قدرت خود غرق می‌شود که قانون به خصوص درمورد یک غول چراغ جادو بودن را فراموش می‌کند.

۶ – هوش هادس بیشتر از هوش تمامی خدایان یونان باستان است – Hercules

هادس شرور Hercules هادس شرور Hercules

علی رغم اینکه هادس ارباب دنیای زیرزمینی است، باز هم به داشته‌هایش راضی نیست و این دلیلی است که میل او به بیشتر داشتن را نشان می‌دهد. او یک رفتار فوق العاده دارد که به خوبی آن آتشفشان جوشان ناشی از متنفر بودن از خودش را کمرنگ جلوه می‌کند.

شاید قدرتمند بودن هادس با زئوس قابل قیاس نباشد، اما هوش و ذکاوتی که دارد باعث شده یک برتری بزرگ نسبت به خدایان یونان باستان داشته باشد. او هرکول را به عنوان یک خطر احتمالی شناسایی می‌کند و یک راه چاره پیدا می‌کند تا از این معرض دور بماند. تنها چیزی که هادس را از به دست آوردن قدرت تمام و کمال دور کرد، اخلاق ناپایدارش بود.

۵ – اسکار با دروغ و حیله Pride Rock را تصاحب کرد – The Lion King

اسکار شرور The Lion King اسکار شرور The Lion King

اسکار با یک کینه و بد اخلاقی به دنیا آمد. او همواره زیر سایه باعظمت برادر بزرگترش، موفاسا، بوده است. کسی که اسکار معتقد است لیاقت پادشاهی را ندارد. اسکار به طور واضحی از توهمات قدرتمند بودنش رنج می‌برد و هر دیالوگی که او در سکانس “Be Prepared” به زبان می‌آورد، حس یک بوی گند ناشی از تحسین و تمجید بدون تردید را به وجود می‌آورد.

از سویی دیگر، اسکار شامل خصوصیت‌هایی است که در یک رهبر یافت می‌شوند. او شهامت دارد، می‌خواهد قدرتمند باشد و باهوش است. اما متاسفانه او به جای اینکه از قدرتش برای خوبی ساوانا استفاده کند، برای حفظ مقام و قدرتش بهره می‌برد.

۴ – دکتر فسیلیر استاد این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین حقه‌ها را ترتیب بدهد – The Princess & The Frog

دکتر فسیلیر شرور The Princess & The Frog دکتر فسیلیر شرور The Princess & The Frog

دکتر فسیلیر یک رفتار پر زرق و برق دارد که قسمتی از آن، به جذابیت مرموزانه او برمی‌گردد. او به لطف شومن بودن ذاتی خودش، نقاط ضعفش را به طرزی جادویی می‌پوشاند که این، نشان دهنده باهوش بودن او است.

فسیلیر هیچگونه تمایزی بین روح‌هایی که در عروسک‌های وودو‌اش گرفتار کرده و قربانیان بدشانسش که با او رو به رو شده‌اند، قائل نشده و جفتشان را به یک صورت از راه برمی‌دارد. خطرناک‌ترین ویژگی فسیلیر،‌ سرعت ذهنی او است: این جادوگر نقشه کلاه برداری پیچیده اصلی‌اش را در کمترین زمان ممکن نشان می‌دهد و برخلاف مخالفانش که متعجب شده‌اند، از آن مزایایی را دریافت می‌کند.

۳ – مالیفیسنت هوشش را مانند یک سلاح حمل می‌کند – Sleeping Beauty

مالیفیسنت شرور Sleeping Beauty مالیفیسنت شرور Sleeping Beauty

مالیفیسنت بدون شک یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های دنیای دیزنی است. او هویت خود را به عنوان یک پری شرور اهل کوه‌های ممنوعه را قبول می‌کند و از جادویش، برای تحریک کردن مردم ناامید قلمروی پرنسس اورورا استفاده می‌کند.

استعداد ذاتی مالیفیسنت در جادو، از دانش فراوانش پیشی می‌گیرد. حاضرجوابی‌اش برای او حکم یک اسلحه دارد اما او انتظار دارد که همگان به او احترام بگذارد که این موضوع، سبب می‌شود زیاد او را تحسین نکنیم. مالیفیسنت اگر قرار باشد به پستی برود، تا وقتی کسی جلوی او نایستد، نمی‌گذارد این اتفاق رخ دهد. به دنبال این ویژگی، در پایان Sleeping Beauty پری‌های خوب و شاهزاده فیلیپ در مقابل او می‌ایستند و مبارزه می‌کنند.

۲ – پروفسور کالاهان یک مخترع و دانشمند برجسته است – Big Hero 6

رابرت کالاهان شرور Big hero 6 رابرت کالاهان شرور Big hero 6

پروفسور رابرت کالاهان که بعدها خودش را به صورت یوآکی شرور نشان داد، یک پروفسور موفق و ممتاز است. تحقیقات او در حوزه رباتیک، از شهرت خوبی در مجامع آکادمیک موسسه آموزشی فناوری سن فرانسیسکو برخوردار هستند. کالاهان برجسته‌ترین هوش مهندسی را در زیر سایه خود قرار می‌دهد و از آن برای دانش خودش استفاده می‌کند.

ناپدید شدن دخترش، ابیگیل او را به یک حقه باز بی‌احساس تبدیل می‌کند که میل به انتقام گرفتن دارد. این پروفسور اختراع بی‌آزار هیرو را به یک سلاح مرگبار تبدیل می‌کند که در نهایت سبب شد او و دانش آموزان سابقش، به دنبال شکست دادن و متوقف کردن او باشند.

۱ – بلوتر ثابت می‌کند که یک نابغه استراتژیست و پروپاگاندیست است – Zootopia

بلوتر شرور Zootopia بلوتر شرور Zootopia

انقلاب داون بلوِتِر، شرور پایانی Zootopia، همان حس و حالی را به مخاطب القا می‌کند که در هنگام دیدن The Usual Suspects و متوجه شدن راز پشت لهجه بچه‌گانه کیسر سوزه در او ایجاد شده است. هیکس انتظار نداشت این چهره معصوم و دوست داشتنی، یک آنتاگونیست حیله‌گر باشد.

با تمام این وجود، به خاطر استعداد به شدت خوبش در پنهان کردن میل و اشتیاقش به قدرت سبب شده ما درک محوی از شخصیت او داشته باشیم. این گوسفند با نگاه بی‌آزارش، ثابت می‌کند یک سیاست مدار و پروپاگاندیست درجه یک است و با دادن اطلاعات غلط به مردم Zootopia، می‌توانست آن شهر را به طور کامل تغییر بدهد.

نظر شما