شناسهٔ خبر: 54063435 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

بهترین فیلم های موزیکال جهان | معرفی 30 فیلم موزیکال + ویدیو | ویجیاتو

تلفیق دو شکل متفاوت از هنر / Independent

صاحب‌خبر -

شاید هیچ ژانری در صنعت فیلم‌سازی نتواند جادو و شگفتی سینما را مثل فیلم موزیکال به نمایش بگذارد. فیلم‌ موزیکال مخاطب را از دنیای اطراف جدا کرده و با موسیقی و رقص به دنیای رویاها و فانتزی می‌برند. باید بدانید یک فیلم‌ موزیکال به شدت احساسی‌تر از یک فیلم درام و صرفا عاشقانه است و فیلم موزیکال بهترین تاثیر را دارد.

نخستین فیلم موزیکال تمام دوران در سال ۱۹۲۷ با نام The Jazz Singer اکران گردید. این فیلم همزمان با معرفی ژانر موزیکال، به نوعی دوران فیلم‌های بی‌صدا را به اتمام خود نزدیک کرد. پس از The Jazz Singer بسیاری از فیلم‌سازان و استودیوها به سراغ فیلم موزیکال رفتند و تا دهه پنجاه میلادی شاهد دوران طلایی فیلم‌ موزیکال بودیم.

Fred Astaire, Ginger Rogers, Gene Kelly, و Judy Garland از جمله آثاری بودند که دوران طلایی فیلم‌ موزیکال را شکل دادند. پس از دهه ۵۰ محبوبیت و تب موزیکال‌ها کمی آب رفت چراکه فیلم‌ موزیکال مثل سابق عملکرد موفقی در باکس آفیس نداشتند. با این حال با ورود به دهه ۸۰ و ۹۰ دوباره شاهد یک روند صعودی در میزان استقبال مردم از فیلم‌ موزیکال بودیم.

حال پس از نزدیک به یک قرن، ژانر موزیکال به ثبات قابل توجهی رسیده است. سال ۲۰۱۸ فیلم The Greatest Showman با موفقیت و محوبیت شگفت‌انگیز خود نشان داد فیلم‌ موزیکال همچنان در دل هواداران جا دارند. گرچه نباید از آثار مطرح دیگری چون فیلم موزیکال لالالند هم بگذریم که در اسکار ۲۰۱۶ خوش درخشید.

پس اگر شما هم به فیلم‌های این سبک علاقه دارید و موزیکال‌ها توانایی سرگرم کردن شما را دارند، در ادامه مقاله با ویجیاتو همراه باشید تا ده‌ها فیلم موزیکال برتر را معرفی کنیم.

  • 10 فیلمی که پتانسیل باورنکردنی خود را هدر دادند
  • معرفی همه سریال‌های سرویس استریم HBO Max که براساس کمیک بوک‌های دی‌سی ساخته می‌شوند

۱. جادوگر شهر اُز (The Wizard of Oz)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

فیلم موزیکال جادوگر شهر از بر اساس یک رمان مخصوص کودکان نوشته ال. فرانک باوم ساخته شده است. جودی گارلند (در نقش دورثی گیل) با حضور درخشان خود در این فیلم توانست تا سال‌های سال ستاره سینمای هالیوود شود و نام خود را در سینما جاودانه کند.

به عقیده بسیاری از منتقدان حتی تمام پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌های امروزی سینما هم نمی‌تواند جایگزین نبوغ و زیبایی هنری The Wizard of Oz شود. این فیلم حتی پس از هشتاد سال همچنان به قوت خود باقی است و همان اثرگذاری همیشگی را دارد.

جادوگر شهر اُز به واسطه عملکرد فوق‌العاده خود نامزد دریافت شش جایزه آکادمی شد. ری بولگر، جک هالی، مارگارت همیلتون، برت لار، فرانک مورگان، بیلی برک، بادی ابسن و کلارا بلندیک از جمله ستارگان این فیلم به یاد ماندنی هستند.

شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های موزیکال در تمام دوران‌ها، جادوگر شهر اوز باشد، این فیلم برای دهه‌ها به عنوان میراث جذاب فرهنگ پاپ و یک فیلم خانوادگی کلاسیک که نسل‌های بی‌شماری را با سفر جادویی و آهنگ‌های نمادین خود مسحور کرده، شناخته می‌شود و چندین دهه در آثار تاپ محبوب مردم دوام آورده است.

تمام ترفندها و حقه‌های فیلمسازان امروزی هرگز نمی‌توانند سادگی و دلپذیری بزرگ جادوگر شهر اوز را تکرار کنند، زیرا دوروتی (جودی گارلند) اولین قدم خود را به سوی آینده جسورانه و تکنیکی سینما برمی‌دارد. و اکنون هشتاد سال بعد، این اثر هنوز نفس گیر است. اقتباس موزیکال افسانه‌ای ام جی ام از کتاب کودکان ال فرانک باوم، همچنان جوانان و پیران را به دنیایی می‌برد که در آن تخیل تنها محدودیت است.

۲. مولن روژ! (!Moulin Rouge)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

کریستینا آگیلرا، پینک، دیوید بویی، ولریا آندروس، گوین فرایدی، نورمن کوک، بک هانسن و روفس وین‌رایت از جمله هنرمندانی هستند که در ساخت موسیقی‌های فیلم !Moulin Rouge نقش داشته‌اند.

این فیلم موزیکال ، عاشقانه و درام پر از انرژی مثبت و جنون موسیقی است. یوان مک‌گرگور، نیکول کیدمن، جان لگویزمائو، ریچارد راکسبرا و جیم برادبنت در «مولن روژ!» واقعا خوش درخشیده‌اند. این اثر به کارگردانی باز لورمن در سال ۲۰۰۱ اکران گردید و ده‌ها جایزه اسکار، گلدن گلوب، ستلایت و بفتا را از آن خود کرد.

۳. آواز در باران (Singin’ in the Rain)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

آواز در باران یک فیلم موزیکال کلاسیک به کارگردانی جین کلی و استنلی دانن محصول سال ۱۹۵۲ است. جین کلی، دانالد اوکانر، دبی رینولدز، جین هیگن و میلارد میچل بازیگران اصلی فیلم هستند.

Singin’ in the Rain در فهرست ۱۰۰ فیلم موزیکال برتر بفا (بنیاد فیلم آمریکا) در سال ۲۰۰۷، در رده نخست و در میان ۱۰۰ فیلم برتر در لیست ده سالگی بفا، در رده پنجم قرار گرفت.

هالیوود در دوران طلایی رابطه فوق‌العاده زیبا و جذابی با مخاطبان داشت و حتی فیلم‌سازان طوری آثارشان را راهی سینماها می‌کردند که گویی تنها هدف و انگیزه‌شان ابراز علاقه به هالیوود بود. شاید غلو نباشد که بگوییم نقطه عطف این عشق‌ورزی‌ها، با اثر Singin’ in the Rain شکل گرفت.

بازیگران این فیلم به شکل عجیبی با هم هارمونی داشتند و عملکرد فنی تک تک آن‌ها در کنار عوامل حقیقتا ورای تصویر بود.

۴. کلاه سیلندری (Top Hat)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

اگر بخواهیم بهترین اثر موزیکالی که فرد آستر و جینجر راجرز در آن به عنوان زوج همکاری کردند را انتخاب کنیم، کار بسیار سختی در پیش خواهیم داشت. این دو با عملکرد ماورایی خود ژانر فیلم موزیکال را تکان دادند و الحق زوج فوق‌العاده‌ای در فیلم‌هایشان ساختند.

کاترین هپبورن یک بار درباره این زوج هنری گفت: «فرد به جینجر کلاس و شخصیت می‌دهد و جینجر هم به فرد جذابیت.» با تمام این اوصاف، فیلم Top Hat احتمالا بیشتر از دیگر آثار این دو بازیگر کنار هم دیده شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

این فیلم موزیکال که در سال ۱۹۳۵ اکران گردید، توسط مارک سندریج کارگردانی شده و شامل بازیگران درخشان دیگری چون ادوارد اورت هورتون، اریک رودس، اریک بلور، هلن برودریک، دنیس اوکیف، جینو کورادو، و لئونارد مودی است.

  • منتقدان ایندی‌وایر بهترین فیلم‌های ساخته شده توسط کارگردانان زن را معرفی کردند
  • تئوری: فیلم Spider-Man 3 با محوریت داستان اسپایدر ورس ساخته می‌شود؟

۵. کابین در آسمان (Cabin in the Sky)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

فیلم که در سال ۱۹۴۳ اکران گردید میراث پیچیده و عجیبی دارد و قضاوت درباره نحوی به یاد آوردن آن کمی دشوار است. از یک سو این فیلم موزیکالی فوق‌العاده بود که تمام بازیگران سیاه‌پوست بودند (آن هم در دوران طلایی هالیوود)، و از سوی دیگر علی رغم اکرا توسط MGM و نامزدی برای اسکار، در برخی شهرهای آمریکا پخش آن ممنوع شد!

Cabin in the Sky در همان سال‌هایی راهی سینماها شد که نژادپرستی همچنان در اوج خود بود و دلیل ممنوعیت آن در برخی شهرها همین محسوب می‌شد. در هر حال این اثر از وینسنت مینلی و بازبی برکلی جزو یکی از مهم‌ترین فیلم‌ های موزیکال در تاریخ هالیوود است و نمی‌شود نقش موثر و مهم آن را به هیچ وجه انکار کرد.

در کنار این مسائل، برخی از بهترین بازی‌های سیاه‌پوستان در دوران طلایی هالیوود نیز در همین فیلم رقم خورد؛ اتل واترز، لنا هورن، ادی اندرسون، رکس اینگرام، لویی آرمسترانک،‌ کنت اسپنسر، جان ویلیام بابلز و باترفلای مک‌کوئین از جمله ستارگان «کابین در آسمان» بودند.

۶. یک آمریکایی در پاریس (An American in Paris)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

بدون شک فیلم موزیکال «یک آمریکایی در پاریس» از لحاظ کلاس و ظرافت یکی از بهترین فیلم‌های موزیکالی باشد که MGM به اکران در آورده است. قطعه هفده دقیقه‌ای جرج گرشوین به جرات مشهورترین قطعه‌ای است که در تمام فیلم‌های موزیکال یافت می‌شود و گفته شده حدود نیم میلیون دلار خرج برداشته است.

همچنین بد نیست بدانید فیلم موفق و فراموش نشدنی La La Land اقتباس‌های جالبی هم از An American in Paris داشته است. این فیلم در سال ۱۹۵۱ اکران گردید و یک سال بعد در مراسم اسکار جایزه بهترین فیلم سینمایی را از آن خود کرد.

سال چاپلین، جرج گرشوین، ایرا گرشوین، جانی گرین و کانرد سالینجر همگی در زمان خود جزو بهترین آهنگسازان هالیوود بودند که برای ساخت An American in Paris دور یکدیگر جمع شدند. تیم بازیگری فوق‌العاده فیلم نیز شامل جین کلی، لزلی کارون، اسکار لونت، جرج گیتاری، نینا فوخ، یوجین بوردن، جان الدرج، و پل مکسی بود.

۷. آوای موسیقی (The Sound of Music)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

با احتساب تورم خالص، فیلم موزیکال The Sound of Music در میان پنج فیلم پرفروش تمام دوران قرار خواهد گرفت؛ و این اصلا چیز کمی نیست. این فیلم که توسط رابرت وایز از یک نمایش تئاتر اقتباس شده بود، بازیگرانی فوق‌العاده‌ای چون جولی اندوز (برنده جایزه اسکار)، کریستوفر پلامر، شارمین کار، هتر منزیس، نیکولاس هاموند، کیم کرس، آنجلا کارترایت، دبی ترنر و دان چیس را در خود می‌دید.

ترانه‌های این فیلم را راجرز و هامرستاین، زوج آهنگساز آمریکایی ساخته‌اند و فیلمبرداری آن در زالتسبورگ اتریش و باواریا در آلمان غربی و همچنین در استودیوی فاکس قرن بیستم در کالیفرنیا انجام شده ‌است.

گفته می‌شود داستان این فیلم بر اساس وقایع حقیقی است که برای خانواده Trapp رخ داده بود؛ این خانواده حین جنگ جهانی دوم از دست آلمان نازی به آمریکا فرار می‌کنند تا با آزادی زندگی موسیقایی خودشان را ادامه دهند. این فیلم که در کشور ما با نام «اشک‌ها و لبخندها» نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۹۶۵ اکران گردید.

۸. داستان کناره غربی (West Side Story)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

فیلم موزیکال West Side Story در زمان خود صرفا یک اقتباس نوین از «رومئو و ژولیت» ویلیام شکسپیر نبود؛ این اثر به کارگردانی رابرت وایز و جروم رابینز خون تازه‌ای به یکی از برترین تراژدی‌های تاریخ ادبیات تزریق کرد، به گونه‌ای که اثر آن تا دهه‌ها روی سینمای هالیوود مشهود بود.

داستان در جایی روایت می‌شود که گروه‌های گانگستری و نژادی در آمریکا در بیشترین حد از تنش و درگیری به سر می‌بردند و در همی میان دو عاشق و معشوق با کنار زدن تمام خطوط نشان می‌دهند قدرت عشق و علاقه چقدر جادویی است.

ریتا مورنو، ناتالی وود، جورج چاکیریس، ریچارد بیمر، راس تامبلین، الیت فلد، تاکر اسمیت، ویلیام برملی، ند گلس، سیمون اوکلند و جی نورمن از جمله ستارگان فیلم «داستان کناره غربی» هستند. نسخه بازسازی شده این فیلم موزیکال هم سال پیش ساخته شده که می‌تاند نظر برخی هواداران را جلب کند.

۹. کاباره (Cabaret)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، جایزه اسکار بهترین کارگردانی، جایزه بفتای بهترین فیلم، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم کمدی یا موزیکال، جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری، جایزه اسکار بهترین طراحی تولید، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم سینمایی کمدی یا موزیکال، جایزه بفتای بهترین بازیگر زن… بس است؟ این‌ها تنها بخشی از جوایزی است که فیلم Cabaret پس از اکران در ۱۹۷۲ به دست آورده.

این فیلم موزیکال توسط باب فاسی کارگردانی شده و بازیگران بزرگی چون لایزا مینلی، جوئل گری، مایکل یورک، ماریسا برنسون، هلموت گریم، فریتز وپر، هلن وایتا و رالف وولتر را در خود می‌بیند.

فیلم کاباره بدون شک نقطه اوج کارهای باب فاسی بود و به خوبی نشان داد ژانر موزیکال واقعا تا کجا می‌تواند پیش برود. این اثر یکی از تحسین‌شده ترین فیلم‌های تاریخ هالیوود نیز محسوب می‌شود.

  • نقد سریال The Haunting Of Bly Manor – مرثیه‌ای در مورد غم و اندوهِ انسان
  • شکست تجاری Tenet می‌تواند دلیلی بر مرگ همیشگی سینماها باشد؟

۱۰. فیلم راکی هارور (The Rocky Horror Picture Show)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

«فیلم راکی هارور» اثری در ژانر موزیکال، کمدی و ترسناک به کارگردانی جیم شارمن است که در سال ۱۹۷۵ اکران شد. این فیلم موزیکال اقتباسی سینمایی از نمایش راکی هارور ساخته ریچارد اوبراین محسوب می‌شود.

The Rocky Horror Picture Show از آن فیلم‌ها کالت و خاص است که منتقد مشهور سینما راجر ایبرت آن را «یک پدیده اجتماعی» خواند. تیم کوری، ریچارد اوبراین، سوزان ساراندون، بری باستویک، میت لوف، پاتریشیا کوئین، نل کمبل، پیتر هینوود و جاناتان آدامز از جمله بازیگران این فیلم هستند.

۱۱. باگزی مالون (Bugsy Malone)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

ایده فیلم موزیکال Bugsy Malone در ابتدا چنان مضحک و مسخره به نظر می‌رسد که موفقیت فوق‌العاده آن از هر جنبه‌ای که حساب کنیم شگفت‌انگیز و باورنکردنی است. حال ایده کلی چیست؟ یک عده بازیگر کودک و نوجوان می‌خواهند نقش یک سری پلیس و گانگستر را بازی کنند!

اما خب با کارگردانی اعجاب‌انگیز آلن پارکر و موسیقی‌های فراموش نشدنی پاول ویلیامز این فیلم باگزی مالون به اثری تبدیل شد که همیشه جایش در قلب هواداران فیلم‌های موزیکال خواهد بود. فیلم نامزد ۱۵ جایزه بین‌المللی در جشنواره‌های مختلف جهان از جمله اسکار، گلدن گلوب و بفتا شد.

۱۲. آقایان موطلایی‌ها را بیشتر دوست دارند (Gentlemen Prefer Blondes)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

احتمالا شما هم در جریان باشید که مریلین مونرو (یا مرلین مونرو) سمبل زیبایی و شگفتی جنسیت زن در دهه پنجاه میلادی بود. این بازیگر و مدل محبوب در اوج زندگی کاری و حرفه‌ای خود در سن ۳۶ سالگی از دنیا رفت. اما خب فیلم‌هایی که او در آن‌ها ایفای نقش کرد همچنان در خاطره‌ها زنده هستند و فیلم های موزیکال خوبی هم در این کارنامه هنری دیده میشود.

یکی از فیلم‌های موفق او همین Gentlemen Prefer Blondes بود که به کارگردانی هاوارد هاکس در سال ۱۹۵۳ اکران گردید. در کنار مونرو، بازیگران مطرح دیگری چون جین راسل، چارلز کوبرن، تامی نونان، الیوت رید، جورج وینزلو، تیلور هولمز و نورما واردن در فیلم آقایان موطلایی‌ها را بیشتر دوست دارند حضور داشتند.

۱۳. رقصنده در تاریکی (Dancer in the Dark)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

فیلم موزیکال Dancer in the Dark متاسفانه به خاطر حاشیه‌هایی که پیرامونش شکل گرفت خیلی دیده نشد و به چیزهایی که واقعا مستحقش بود نرسید. ستاره اصلی این فیلم یعنی Björk پس از مدتی اعلام کرد توسط یک کارگردان فنلاندی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.

در پی همین مسئله مجله لس آنجلس تایمز انگشت اتهام راه به سوی کارگردان فنلاندی Dancer in the Dark یعنی لارس فون تریه گرفت. کارگردان مذکور اتهامات وارده را رد کرد اما خب مشخصا اثر این حواشی روی خود فیلم غیر قابل انکار است.

با تمام این اوصاف، ما نباید اثر هنری این فیلم موزیکال را فراموش کنیم. به عقیده بسیاری از منتقدان مطرح سینما، Dancer in the Dark یکی از پیشگامان ژانر موزیکال و شگفت‌انگیز ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۰ بود.

داستان درباره یک کارگر کارخانه مهاجر است که درد و رنج بسیاری دارد و فکر می‌کند دنیا و مکانیزم‌های ظالمانه آن به او خیانت کرده‌اند. موسیقی‌ها و ترک‌هایی که در میان فیلم پخش می‌شود فوق‌العاده دل‌انگیز و متناسب هستند و توانسته‌اند رقصنده در تاریکی را به یکی از برترین فیلم‌های موزیکال تمام دوران تبدیل نمایند.

14. شیکاگو (Chicago)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

Chicago نام یک فیلم موزیکال به کارگردانی راب مارشال و با بازی رنه زلوگر، ریچارد گی‌یر و کاترین زتا جونز است که در سال ۲۰۰۲ اکران گردید. «شیکاگو» نامزد دریافت ۱۳ جایزه اسکار شد و در مجموع توانست ۶ جایزه اسکار را به خود تعلق دهد.

این فیلم بر اساس یک نمایش تئاتر موزیکال به همین نام ساخته شده که و علاوه بر تاثیرات مهمش در ژانر موزیکال، به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های هالیوودی ر ایالات متحده هم شناخته می‌شود.

راب مارشال که امروزه مهم‌ترین کارگردان فیلم‌های موزیکال است، آثار دیگری چون Nine (محصول ۲۰۰۹) و Into the Woods (محصول ۲۰۱۴) هم ساخته اما خب شیکاگو همچنان بهترین اثر او محسوب می‌شود.

شیکاگو همچنین از سال ۱۹۶۸ به اولین فیلم موزیکالی تبدیل شده که جایزه بهترین فیلم اسکار را از آن خود می‌کند. این اثر با وفاداری و ادای احترام به فیلم‌های موزیک کلاسیک موفق شد یک نمایش نوین و متفاوت از این ژانر باشد و مورد استقبال مخاطبان و منتقدان نیز قرار گیرد.

علاوه بر رنه زلوگر، ریچارد گی‌یر و کاترین زتا جونز، بازیگرانی چون کویین لطیفه، جان سی ریلی، تای دیگز، دومینیک وست، کریستین برنسکی،‌ چیتا ریورا، و لوسی لیو نیز در این فیلم حضور یافته‌اند.

۱۵. بانوی زیبای من (My Fair Lady)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

برادران وارنر در دهه ۶۰ میلادی زمین تا آسمان با کمپانی که الان می‌شناسیم تفاوت داشت؛ این کمپانی در سال ۱۹۶۴ فیلم موزیکال My Fair Lady را منتشر ساخت و این اثر هم در کمال ناباوری موفق شد جایزه بهترین فیلم را ا آن خود کند.

جرج کیوکر کارگردان این اثر برای اقتباس از کتاب جرج برنارد شاو دو عنصر مهم و حیاتی در اختیار داشت: یکی آدری هپبورن و دیگری زیبایی لندن در دوره ادواردیان. و حالا از میان این دو عنصر قطعا نقش آدری هپبورن ماندگارتر و شگفتی‌آفرین‌تر است.

رکس هریسون، استنلی هالووی، جرمی برت، ویلفرد هاید وایت، گلادیس کوپر، تئودور بیکل، مونا واشبورن و ایزایل السوم از جمله دیگر بازیگران فیلم My Fair Lady هستند.

  • 10 فیلم آینده سینمای هالیوود با ایده‌های جذاب
  • نگاهی به بهترین سریال‌های انیمیشنی ساخته شده بر اساس بازی‌های ویدیویی

۱۶. چترهای شربورگ (The Umbrellas of Cherbourg)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

فیلم چترهای شربورگ از نظر تکنیکی بیشتر به یک نمایش اپرا شباهت دارد تا فیلم‌های موزیکال، چراکه تک تک خطوط دیالوگ آن به حالت شعر و موسیقی نوشته شده است. اما خب حس و حال این اثر کاملا سینمایی است و داستان فوق‌العاده را روایت می‌کند که به راحتی از ذهن مخاطب پاک نمی‌شود.

فیلم The Umbrellas of Cherbourg که در سال ۱۹۶۴ اکران شد از دو جنبه سینمایی اهمیت دارد؛ یکی جنبه موزیکال و دیگری جنبه رمانتیک. به قول برخی منتقدان، چترهای شربورگ احتمالا رمانتیک‌ترین اثری است که سینمای هالیوود به خود دیده است.

کاترین دنو، نینو کاستلنوو، آن ورنون، مارک میشل، الن فارنر، ژان شامپیون، ژان پیر دورات، و پیپر کیدن از جمله بازیگران «چترهای شربورگ» هستند و ژاک دمی نیز کارگردانی آن را بر عهده داشته.

۱۷. شیر شاه (The Lion King)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

بعید می‌دانم کسی در میان مخاطبان وجود داشته باشد که «شیر شاه» را نشناسد. این انیمیشن فوق‌العاده دیزنی آنقدر غنی و باارزش است که می‌توان آن را یک ژانر مجزا دانست. The Lion King که در اوایل دهه ۹۰ میلادی اکران شد، اقتباس غیرمستقیمی از هملتِ شکسپیر است و داستانی حماسی درباره سرنوشت و مسئولیت‌پذیری را روایت می‌کند.

موسیقی «شیر شاه» را آهنگساز معروف التون جان ساخت، تیم رایس شعر آن را سرایید و تنظیم آن توسط هانس زیمر انجام شد. این انیمیشن فوق‌العاده برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه اورجینال هم شد و از بهترین فیلم های موزیکال تاریخ به شمار می‌رود.

متیو برودریک، جرمی آیرونز، جیمز ارل جونز، مویرا کلی، روآن اتکینسون، نیتن لین، رابرت گویلام، ارنی سابلا و ووپی گلدبرگ از جمله صداپیشگان درخشان شیر شاه بودند که تا سال‌ها موفق تحسین اهالی سینما قرار گرفتند.

قطعا در جریان هستید که دیزنی در سال ۲۰۱۹ دست به بازسازی شیر شاه زد که این فیلم به طور کلی دست کمی از اثر اصلی ندارد اما خب برخی منتقدان به خاطر یکسان بودند محتوا به آن نمره بالایی ندادند. بازسازی The Lion Ling شامل بازیگران معروفی چون بیانسه، دونالد گلاور، جیمز ارل جونز، ست روگن و چیویتل اجیوفور بود.

۱۸. مری پاپینز (Mary Poppins)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

مری پاپینز از جهات بسیاری یک اثر مهم و تحسین برانگیز است؛ اولین حضور سینمایی جولی اندروز، قطعات موسیقی فراموش نشدنی، نمایش درخشان تیم بازیگری، و تهیه‌کنندگی خودِ شخص والت دیزنی. گرچه این‌ها مهم‌ترین عامل ماندگاری فیلم موزیکال Mary Poppins نیست.

این فیلم به کارگردانی رابرت استیونسن که در سال ۱۹۶۴ اکران گردید، به شکلی مستقیم با کودکان صحبت می‌کند و در کنار آن هوشمندی متمایزی نیز به خرج می‌دهد. البته این هوشمندی هیچ‌گاه در جهت تسلط یا جهت‌دهی به افکار کودکان نبوده و نیست. به همین دلیل، تقریبا تمام منتقدان سینمایی قبول دارند که مری پاپینز یکی از بهترین و مشهورترین فیلم‌های موزیکال کودکان است.

دیک وان دایک، جولی اندروز، کرن دوتریس، دیوید تاملینسون، متیو گاربر، رابرت بی. شرمن، ریچارد ام. شرمن، گلینیس جونز و هرمیون بادلی از جمله بازیگران فیلم مری پاپینز هستند.

بیشتر بخوانید:

  • ۶ فیلم عاشقانه نامتعارف به مناسبت روز ولنتاین
  • فیلم Palm Springs بهترین اثر کمدی عاشقانه چند سال اخیر است
  • این ۲۳ فیلم برای بعد از به ‌هم زدن یک رابطه عاشقانه به دردتان می‌خورند
  • معرفی ده فیلم عاشقانه برای یک شب رمانتیک

۱۹. گریس (Grease)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

اگر مقاله‌های ویجیاتو را دنبال کرده باشید، احتمالا پیش از این هم با فیلم سینمایی Grease برخورد داشته‌اید. این فیلم در لیست پرسودترین فیلم‌های تمام تاریخ هم حضور داشت و یک فیلم موزیکال تمام عیار به حساب می ‌آید.

گریس بر پایه یک موزیکال از جیم جیکوبس و ورن کیسی ساخته شده و در خود ستاره‌های سال‌های دور هالیوود مثل جان تراولتا، الیویا نیوتن جان، جف کانووی، دُدی گودمن و استوکارد چنینگ را می‌بیند.

Grease به کارگردانی رندال کلایسر در سال ۱۹۷۸ اکران گردید و به خاطر قطعات موسیقی شگفت‌انگیزش نامزد دریافت جایزه اسکار هم شد.

۲۰. لا لا لند (La La Land)

فیلم‌های موزیکال فیلم‌های موزیکال

دیمین شزل نویسندگی و کارگردانی La La Land را بر عهده داشت و الحق کاری جاودانه در کنار رایان گاسلینگ و اما استون انجام داد. شزل با هنر هرچه تمام‌تر عنصر موفقیت بهترین آثار سینمایی را روی لا لا لند پیاده کرد؛ یعنی پیش بردن یک ژانر به صورت گسترده و از سویی احترام و داشتن نیم نگاهی به میراث آثار گذشته.

داستان La La Land درباره یک پیانیست جاز و یک هنرپیشه است که در لس آنجلس عشق، موسیقی و رقص را با هم متحد می‌کنند. قطعات موسیقی فیلم واقعا ورای توصیف است و نحوه روایت داستان نیز بدون شک تاثیرگذار و به یاد ماندنی محسوب می‌شود.

لا لا لند در مراسم اسکار سال ۲۰۱۷ خوش درخشید و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین موسیقی فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌برداری، و بهترین طراحی تولید را از آن خود کرد. گرچه درخشش فیلم دیمین شزل به اسکار ختم نشد و این اثر در مراسم‌های دیگری مثل گلدن گلوب و بفتا نیز عالی عمل کرد.

۲۱. Les Misérables

Les Misérables Les Misérables

این اقتباس سینمایی از موزیکال کلاسیک Les Misérables که در سال ۲۰۱۲ نمایش داده شد (براساس رمان ویکتور هوگو ) از نظر مضمونی قدرتمند و از نظر احساسی تکان دهنده است. از یک داستان حماسی تا چند شخصیت جذاب گرفته، فیلم توانسته منبع خود را در چارچوب موزیکال به زیبایی زنده کند. هشدار: مطمئناً اگر شخصیت احساسی دارید باید هنگام تماشای این فیلم دستمال کاغذی خود را در دسترس داشته باشید.

بینوایان Les Miserables نسخه 2012 نمونه‌ای موفق از یک اقتباس و باز آفرینی سینمایی است که توانسته در عین وفاداری به کلیت داستان با ایجاد جذابیت لازم توسط ساختاری موسیقیایی، مخاطب را بدون خستگی حدود دو ساعت و نیم پای فیلم نگه دارد. آن قدر از این رمان کار شده است که کارگردان راهی جز وفاداری به آن ندارد.

رمان بینوایان Les Miserables از جمله شاهکارهای تاریخ ادبیات جهان است که بسیاری از طرفداران هنر در سرتاسر جهان ، حد اقل یک بار آن را مطالعه نموده‌اند. در طول سالیان درازی که از خلق این اثر گذشته است وارسیون‌های متعددی در مدیوم‌های مختلف، از آن کار شده است. چند نسخه انیمیشن، چندین و چند نسخه سینمایی و چندین نسخه تئاتر موزیکال و عروسکی و …! فقط در یکی از این وارسیون‌ها حدود بیست سال است تئاتر موزیکالی در برادوی نیویورک در حال اجراست که به یک جاذبه گردشگری هنری نیز تبدیل شده است. این همه نمونه‌های متعدد از بینوایان Les Miserables سبب شده که اغلب قریب به اتفاق اهالی هنر با داستان بینوایان آشنایی کامل داشته باشند.

۲۲. Into the Woods

Into the Woods Into the Woods

این فیلم موزیکال فانتزی از دیزنی به کارگردانی راب مارشال که بر اساس موزیکال افسانه‌ای تئاتر برادوی ساخته استفان ساندهیم تولید شده است، بر اساس ژانر افسانه‌ای کلاسیک با خلاقیت تخیلی و حس حماسی ماجراجویی خود، مخاطب را با داستان جالبش همراه می‌کند. بدون ذکر بازی‌های به یاد ماندنی از بازیگران واقعاً ستاره‌ آن، باید گفت که این اثر در ساختار تولید خود و از منظر فرم نیز اثر زیبایی است.

گرچه روند انتخاب موضوع و نوع موزیکال بودن فیلم بیشتر به رده سنی کودکان نزدیک است اما قالب فیلم برای مخاطب بزرگسال نیز مورد استقبال قرار گرفته است. فیلم در جنگل شاید در ظاهر نشان ندهد اما در لایه‌های زیرین فیلم بسیار زیرکانه از مفاهیم نمادگرایی استفاده شده است. در واقع در فیلم و در همه داستان‌های درهم تنیده شده در آن ، کارکترها برای دستیابی به رویاها و آرزوی‌های خود که از سکانس ابتدایی با زبان شعر آرزوهایشان را می خواندند، به داخل جنگلی می‌روند که در واقع همان دنیای امروزی است که آن را به جنگلی بی رحم و به دور از انسانیت تعبیر می‌کند.

۲۳. Willy Wonka & the Chocolate Factory

Willy Wonka & the Chocolate Factory Willy Wonka & the Chocolate Factory

اولین اقتباس از داستان کلاسیک و کودکانه رولد دال، یک فیلم گیرا است که به همان اندازه که یک فیلم خانوادگی فانتزی است، یک موزیکال فوق‌العاده نیز به نظر می‌رسد. در این فیلم جین وایلدر در نقش شکلات‌ساز عجیب و غریب ویلی ونکا مسحورکننده است، به‌ویژه با اجرای همیشگی‌اش که تخیل ناب را تداعی می‌کند. البته لازم به ذکر است که نسخه تیم برتون از این داستان که جانی دپ را در نقش اصلی خود دارد نیز اثری دیدنی و تماشایی است.

نقل است که رولد دال، نویسنده‌ی رمان چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی، از چهار چیز خیلی بدش می‌آمد؛ بچه‌های حریص، بچه‌های لوس‌، بچه‌های نادان و تلویزیون. بنابراین جای تعجب ندارد که او رمانی نوشت که پیام اخلاقی آن شماتت این چهار چیز است. چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی روایتگر بازدید پنج کودک از کارخانه‌ی شکلات‌سازی شگفت‌انگیز ویلی وانکا است. از بین این پنج کودک فقط چارلی باکت، شخصیت اصلی، بچه‌ی خوبی‌ است. چهار بچه‌ی دیگر هر کدام نماد یکی از ویژگی‌هایی هستند که رولد دال از آن‌ها متنفر بود.

فیلم ویلی وانکا و کارخانه‌ی شکلات‌سازی اقتباسی نسبتا وفادارانه از رمان رولد دال است و با اینکه در زمان اکرانش استقبال زیادی از آن نشد، ولی طی گذر سال‌ها به یکی از آثار کلاسیک سینمای کودک تبدیل شده است و به‌ اصطلاح، از آزمون زمان سربلند بیرون آمده است.

۲۳. Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

مسلماً، گاهی اوقات همه ما به استراحتی ویژه به همراه تماشای یک فیلم موزیکال کلاسیک شاد و با احساس خوب نیاز داریم، این روش ما را به سمت اقتباس تیم برتون از موزیکال وحشتناک استیون ساندهیم سوق می‌دهد که جانی دپ در نقش شخصیت اصلی آن که یک قاتل است بازی می‌کند. سوئینی تاد از روی یک تئاتر موزیکال برادوی، نوشته استیون سوندهایم و هیو ویلر ساخته شده: موزیکالی که از آن به عنوان «خونین‌ترین موزیکال جهان» نام برده شده است. اقتباس سینمایی تیم برتون از روی این موزیکال را نیز می‌توان «خونین‌ترین فیلم جنایی جهان» لقب داد.

فیلم دربردانده همان فضاها و مضامینِ تقریباً همیشگی فیلم‌های تیم برتون است. سوئینی تاد یک فیلم تمام – برتونی است؛ فیلمی که دوستدارانِ سینای برتون را سرشار از لذت می‌کند. «تیم برتون» در این فیلم داستان قتل‌های سریالی سوئینی تادِ آرایشگر را به تصویر کشیده است، کسی که گلوی مشتریانش را با تیغ می‌برد و بعد با کمک خانم لاوت صاحب یک قنادی «هلنا بونهم کارتر»، گوشت آن‌ها را به درون چرخ گوشت می‌اندازد و با آن گوشت‌ها، شیرینی گوشتی می‌پزند و به مردم می‌فروشند. شما چه چیز دیگری از یک فیلم موزیکال متفاوت می‌خواهید؟

۲۴. The Greatest Showman

The Greatest Showman The Greatest Showman

با الهام از داستان واقعی پی تی بارنوم، بزرگترین شومن با اجراهای مسحورکننده‌اش از بازیگران تمام ستاره که شامل هیو جکمن، زک افرون و زندایا می‌شود، به شدت خیره‌کننده است و مخاطبان را در یک داستان پرطرفدار از تجارت نمایشی فرو می‌برد. فیلم «بزرگترین شومن» با صحنه‌های باشکوه سیرک و آوازخوانی‌های متعدد مخاطبش را فریفته و مسحور می‌کند. پشت موسیقی درجه یک آن که تلفیق هیجان‌انگیزی از راک و پاپ و اپراست دو آهنگساز بااستعداد به نام‌های بنج پاسک و جاستین پل قرار دارند. همان کسانی که پشت موزیکال درخشان «لالالند» هم بودند.
داستان فیلم موزیکال The Greatest Showman درباره‌‌ی فردی بلند پرواز است که از کودکی در فقر بزرگ شده است و عاشق دختر ثروتمندی می‌شود و زندگی‌اش را پله پله می‌سازد و با سیرکی از عجیب الخلقه‌ها به شهرت می‌رسد. بارنوم واقعی که داستان فیلم The Greatest Showman از روی زندگی‌اش نوشته شده است، در قرن ۱۹م دارای سیرکی بود که در آن عجیب ترین انسان‌ها را برای نمایش کنار یکدیگر جمع کرده بود. فیلم The Greatest Showman داستان بارنوم و شکست‌ها و بلند پروازی‌ها و لغزش‌ها و موفقیت هایش را روایت می‌کند و از ابزار موسیقی به خوبی برای این کار استفاده می‌کند.

۲۵. Enchanted

Enchanted Enchanted

این فیلم موزیکال شوخ و شنگ، ادای احترامی به ژانر کلاسیک پرنسس‌های دیزنی است. این فیلم در مورد یکی از پرنسس‌های دیزنی به نام جیزل (آدامز) است که ناگهان از دنیای انیمیشنی خود وارد دنیای لایو-اکشن شهر نیویورک می‌شود. البته، در چارچوب کلاسیک فیلم‌های دیزنی، تعدادی آهنگ، ترانه و موسیقی لذت بخش (و همچنین یک عشق واقعی!) را نیز به نمایش می‌گذارد. آلن منکن و استفان شوارتز که ترانه‌هایی را برای فیلم‌های قبلی دیزنی نوشته بودند، ترانه‌های افسون‌زده را ساختند و منکن آهنگسازی آن را بر عهده داشت.

این فیلم ادای دین و تقلیدی از فیلم‌های استودیوی انیمیشن والت دیزنی است و از طریق ترکیب فیلم‌سازی لایو-اکشن، سل انیمیشن و تصاویر کامپیوتری ارجاعات متعددی به آثار گذشتهٔ این استودیو دارد. این فیلم همچنین بازگشت انیمیشن سنتی به یک فیلم سینمایی دیزنی در پی تصمیم این شرکت برای انتقال کامل به انیمیشن کامپیوتری در سال ۲۰۰۴ است. آدامز یکی از ۲۵۰ بازیگر زنی بود که برای نقش پرمخاطب جیزل تست بازیگری داد.

 

۲۶. Beauty and the Beast

Beauty and the Beast Beauty and the Beast

یکی از خیل عظیم فیلم‌های لایو اکشن اخیر دیزنی، دیو و دلبر است؛ اقتباسی وفادار که هنوز برای مخاطب احساس تازگی می‌کند. این حس تا حد زیادی به لطف بازی‌های جذاب بازیگران از جمله اما واتسون در نقش یک دختر زیباست. این فیلم نسخه بازسازی شده پویانمایی به همین نام محصول سال ۱۹۹۱ است، که خود آن نیز برگرفته از داستان متل زشت و زیبا به قلم نویسندگی فرانسوی ژون ماری لوپرنس د بومو است. در این فیلم اما واتسون و دن استیونز به عنوان شخصیت‌های اصلی در کنار بازیگرانی همچون لوک ایوانز، کوین کلاین، جش گد، یوان مک‌گرگور، استنلی توچی، آدرا مک‌دانلد، گوگو امبتا-را، ایان مک‌کلن و اما تامسون ایفای نقش می‌کنند.

۲۷. A Star Is Born

A Star Is Born A Star Is Born

با سرنخ‌های جذاب، کارگردانی ماهرانه، و یک داستان عاشقانه تاثیرگذار، A Star Is Born بازسازی درستی است و یادآوری می‌کند که برخی از داستان‌ها می‌توانند به همان اندازه در بازگویی چندباره خود موثر باشند. تاکنون ۴ نسخه از فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» تولید و روانه سینما شده؛ از نسخه اورجینال در سال ۱۹۳۷ ساخته ویلیام ولمن گرفته تا نسخه دوم در سال ۱۹۷۶ با بازی باربارا استریسند و نسخه سال ۲۰۱۸ به کارگردانی بردلی کوپر و با بازی لیدی گاگا. در چهارمین بازسازی از فیلم اصلی سال 1937 با همین عنوان، یک موسیقیدان کارکشته (بردلی کوپر) یک خواننده مبارز (لیدی گاگا) را کشف می‌کند و عاشق او می‌شود. نتیجه یک فیلم احساسی قدرتمند است که اولین اسکار را برای گاگا و آهنگ موفقش Shallow به ارمغان آورد و از بهترین یفلم های موزیکال تاریخ را ساخت.

۲۸. Happy Feet

Happy Feet Happy Feet

از نظر بصری خیره‌کننده، با خط داستانی متفکرانه و مضمون موسیقایی جذاب، Happy Feet اولین انیمیشن موفق از سازندگان فیلم موفق Babe است. شما باید Happy Feet را ببینید، نه تنها به این دلیل که یک اثر انیمیشنی خیره‌کننده است، بلکه به این دلیل که بهترین رقصی را که توسط حیوانات انجام شده را در خود دارد.

«خوش قدم» انیمیشنی موزیکال است که زندگی پنگوئن متفاوتی را روایت می‌کند. «مامبل» به‌خاطر صدای دلخراش و حرکت عجیب پاهایش، مورد تمسخر پنگوئن‌ها قرار می‌گیرد و از محل زندگی آن‌ها طرد می‌شود؛ اما او مغلوب تمسخرها نمی‌شود و با تلاش و شجاعت از تفاوت‌هایش استفاده می‌کند تا جان پنگوئن‌ها را نجات دهد. این انیمیشن که در سال 2006 موفق به کسب جایزه‌ی اسکار شد، کنار آمدن با تفاوت‌ها را در یک داستان ماجراجویانه و کمدی، به‌خوبی نمایش می‌دهد.

 

  • معرفی بهترین فیلم‌های اکشن غیر ابرقهرمانی یک دهه اخیر
  • نگاهی به فیلم Crazy Samurai Musashi ـ یک اکشن ژاپنی جنون‌آمیز
  • 10 فیلمی که پتانسیل باورنکردنی خود را هدر دادند

 

خب این هم از لیست بهترین فیلم‌های موزیکال ما. شما به کدام یک از آثار بالا بیشتر علاقه دارید؟ آیا فیلمی سراغ دارید که لیاقت حضور در لیست را داشته باشد؟ نظرات خود را با ویجیاتویی‌ها در میان بگذارید.



 

 

بهترین فیلم موزیکال تاریخ چیست؟

فیلم های موزیکال قدرتمند زیادی در هالیوود ساخته شده است و آثاری چون مری پاپینز، وست ساید و اشک ها و لبخندها جزو بهترین‌های این ژانر هستند

در بین فیلم های موزیکال برتر تاریخ، چه آثاری از دیزنی وجود دارد؟

دیزنی توانسته برخی از انیمیشن‌های خود را در فهرست برترین آثار موزیکال تاریخ قرار دهد و شیرشاه یکی از این عناوین به شمار می‌رود.

بهترین فیلم موزیکال که اسکار برده چیست؟

فیلم های موزیکال در جوایز اسکار همیشه بخت و اقبال خوبی داشتند و برخی از آنها مانند لالاند و شیکاگو و بانوی زیبای من و… توانستند جوایز آکادمی اسکار را درو کنند

Independent

نظر شما