شناسهٔ خبر: 53454534 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

نگاهی به قسمت نهم سریال جیران - سرگیجه قاجاری

اقیانوسی به عمق یک متر

صاحب‌خبر -

قسمت نهم سریال جیران به خوبی ثابت می‌کند که نه‌تنها جدیدترین سریال حسن فتحی اساسا قابل مقایسه با سریال شهرزاد نیست بلکه حتی می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های سال ۱۴۰۱ شبکه نمایش خانگی تبدیل شود. در حالی که ده‌ها بازیگران شناخته‌شده در دکورهای تاریخی حضور پیدا کرده‌اند تا داستان عاشقانه ناصرالدین شاه و جیران خاتون را به تصویر بکشند، نهمین قسمت سریال جیران هم‌چنان چنگی به دل نمی‌زند. با ویجیاتو همراه باشید.

سریال جیران را با ویجیاتو دنبال کنید:

  • نگاهی به قسمت اول سریال جیران – روایت اشتباه تاریخ
  • نگاهی به قسمت دوم سریال جیران – اقتباسی آزاد از تاریخ
  • نگاهی به قسمت سوم سریال جیران – متعهد به درام
  • نگاهی به قسمت چهارم سریال جیران – ترکی‌سازی تاریخ ایران
  • نگاهی به قسمت پنجم سریال جیران – تجمل‌‌گرایی سینمایی
  • نگاهی به قسمت ششم سریال جیران – عشق نجات‌دهنده
  • نگاهی به قسمت هفتم سریال جیران – رعیتی که ستاره شد
  • نگاهی به قسمت هشتم سریال جیران – جنگ چهره زنانه دارد

سریال‌های تلویزیونی همیشه فرصتی برای مطرح‌کردن ستاره‌های جدید سینما و تلویزیون هستند. بازیگرامی که نمی‌توانند در یک فیلم سینمایی خیره‌کننده حضور پیدا کنند با هنرنمایی در سریال‌های تلویزیونی تلاش می‌کنند تا راه خود در هنر هفتم را آهسته آهسته پیدا کنند و به سمت موفقیت گام بردارند. این مسیری است که در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد؛ از ترکیه تا آمریکا. بازیگرانی که به لطف هنرنمایی‌های جذابشان در سریال‌های تلویزیونی دیده شده‌اند، آهسته آهسته به ستاره‌های سینما تبدیل شده‌اند.

در ایران هم این مسیر استاندارد و محترم دیده می‌شود. برای مثال و در سال‌های اخیر، هوتن شکیبا بازیگری بود که به لطف هنرنمایی در سریال لیسانسه‌ها به یک ستاره تبدیل شد. شکیبا که در دنیای تئاتر شناخته شده بود و دستی به آتش سینما هم داشت به لطف درخشیدن در سریال لیسانسه‌ها بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت و فرصت آن را پیدا کرد تا به یکی از ستاره‌های سینمای ایران تبدیل شود.

نگاهی به قسمت نهم سریال جیران - سرگیجه قاجاری نگاهی به قسمت نهم سریال جیران - سرگیجه قاجاری

نکته جالب آن که هوتن شکیبا حتی پس از هنرنمایی در فیلم شبی که ماه کامل شد [که جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد سی و هفتمین جشنواره فجر را برای او به همراه داشت] دوباره به تلویزیون بازگشت و در سریال فوق‌لیسانسه‌ها هنرنمایی کرد. بازیگر نقش حبیب در سریال لیسانسه‌ها این روزها با صداپیشگی شخصیت بادوم در برنامه مهمونی ایرج طهماسب دوباره توانایی‌های بی‌نظیرش را ثابت کرده است.

نمونه‌های مشابه با هوتن شکیبا بسیار هستند. اما نکته اساسی آن است که همه آن‌ها به لطف شبکه‌های تلویزیونی سیمای ملی به مخاطب معرفی شده‌اند. شبکه نمایش خانگی با وجود آن که بستر متفاوت و جذاب‌تری برای حضور بازیگران نوظهور به نظر می‌رسد اما در همه این سال‌ها هرگز فرصتی نداشته تا ستاره‌ای جدید به سینما و تلویزیون ایران تقدیم کند. شکستی بزرگ که سریال جیران به عنوان دومین سریال حسن فتحی برای شبکه نمایش خانگی هم آن را ادامه می‌دهد.

اقیانوسی به عمق یک متر

ده‌ها بازیگر شناخته‌شده در سریال جیران بازی می‌کنند. به لطف تلاش سریال برای معرفی شخصیت‌های جدید و ایجاد روایت‌های تازه در قسمت نهم سریال جیران نوبت به شخصیت‌های جدیدتری هم می‌رسد. بنابراین حالا می‌توان مدعی شد که حداقل ۳۰ بازیگر شناخته‌شده با رزومه‌هایی پربار و جذاب در سریال جدید حسن فتحی حضور دارند.

بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، مهدی پاکدل، مریلا زارعی، ستاره پسیانی، غزل شاکری، رعنا آزادی‌ور، امیر جعفری، سمیرا حسن‌پور، مرتضی اسماعیل کاشی، مهدی کوشکی فاطمه مسعودی‌فر، الهام نامی، نهال دشتی، کتانه افشاری‌نژاد، بهناز نازی، رویا تیموریان، هومن برق‌نورد، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، سینا رازانی، بهنام شرفی، انوش معظمی، پاشا جمالی، رضا جهانی، حسن موذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدی‌پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی آشمند، پرویز بزرگی، رضا داودوندی و فرید یوسفی شناخته‌شده‌ترین بازیگران سریال جیران هستند.

نگاهی به قسمت نهم سریال جیران - سرگیجه قاجاری نگاهی به قسمت نهم سریال جیران - سرگیجه قاجاری

در کنار تیم عظیم بازیگران شناخته‌شده درام تاریخی فیلیمو که بسیاری از آن‌ها می‌توانند ستاره‌های اصلی یک فیلم سینمایی یا یک سریال تلویزیونی باشند، بازیگران بسیار دیگری هم حضور دارند که در نقش سیاهی‌لشکر دیده می‌شوند. با وجود آن که سریال جیران ده‌ها بازیگر شناخته‌شده و ناشناخته را گرد یکدیگر جمع کرده اما حقیقت آن است که هیچکدام از آن‌ها نامی نوظهور به نظر نمی‌رسند.

به عبارت دیگر، قسمت نهم سریال جیران یک بار دیگر ثابت می‌کند که شبکه نمایش خانگی توان معرفی استعدادهای نوظهور به عنوان ستاره‌های جدید سینما را ندارد. دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد. شاید دلیل عدم معرفی ستاره‌های جدید توسط شبکه نمایش خانگی را باید تمرکز بیش از حد سریال‌های شبکه نمایش خانگی روی ستاره‌های سینما دانست. بهرام رادان که روزگاری یکی از معروف‌ترین بازیگران سینمای ایران بود در سال‌های اخیر به شدت کم‌کار بوده است. اما او پذیرفته تا در سریال جیران هنرنمایی کند.

نگاهی به قسمت نهم سریال جیران - سرگیجه قاجاری نگاهی به قسمت نهم سریال جیران - سرگیجه قاجاری

بنابراین حضور بازیگران شناخته‌شده، گران‌قیمت و ستاره‌هایی که روزگاری وزنه‌های سنگین سینمای ایران بوده‌ان، تهیه‌کننده و کارگردان سریال جیران را قانع کرده تا تمرکز داستان را روی آن‌ها قرار دهد و فرصت چندانی به بازیگرانی که می‌توانند به واسطه هنرنمایی در سریال جیران نام خود را مطرح کنند، نبخشد. اتفاقی که در نهایت روی کیفیت سریال جیران هم تاثیرگذار بوده است.

قسمت نهم سریال جیران به خوبی ثابت می‌کند که جدیدترین سریال حسن فتحی در حقیقت اقیانوسی به عمق یک متر است. سریالی با شخصیت‌های متعدد و داستان‌های بی‌پایان که تمرکز کافی برای پرداختن به هیچکدام از آن‌ها را ندارد و دقیقا به همین دلیل است که سریال پرهزینه فیلیمو در آستانه رسیدن به دهمین قسمت گیج‌کننده‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

در مدرسه فیلم‌سازی ویجیاتو حضور پیدا کنید:

  • درس‌های فیلم‌سازی که از فیلم جاستیس لیگ زک اسنایدر کات آموختیم
  • درس‌های فیلم‌سازی که از دنیای سینمایی The Conjuring آموختیم
  • درس‌های فیلم‌سازی که از فرانچایز Mission: Impossible آموختیم
  • فیلم‌نامه‌نویسی را از استیون اسپیلبرگ و جرج لوکاس بیاموزید
  • مدرسه فیلم‌سازی: چگونه فیلم‌نامه‌نویسی را آغاز کنیم؟
  • درس‌های فیلم‌سازی که از تایکا وایتیتی آموختیم
  • ویژگی‌های کلیدی فیلم‌های استیون اسپیلبرگ
  • چگونه فیلم‌نامه یک فیلم زامبی را بنویسیم؟
  • تفاوت فیلم ترسناک با فیلم تریلر چیست؟
  •  بهترین سایت‌های دانلود فیلم‌نامه
  • روانشناسی رنگ‌ها در سینما

برچسب‌ها:

نظر شما