شناسهٔ خبر: 53110575 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

فعالان حوزه کتاب در دهه ۹۰ مجاهدت کردند

موج نیوز

مدیر نشر معارف قم گفت: فعالان حوزه کتاب در دهه ۹۰ مجاهدت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج قم، مسعود پیرمرادیان دوشنبه شب در آیین رونمایی از بازطراحی برند این انتشارات در دانشگاه معارف اسلامی قم، با بیان اینکه امروز بخش قابل توجهی از زندگی مردم در فضای مجازی شکل می‌گیرد اظهار داشت: محتوا در قالب کتاب قطعا به قوت خود باقی و هیچ چیزی نیز نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد و این باوری است که به آن رسیدیم.

وی افزود: حتی در سطح بین‌المللی هم برآورد و تحلیل اقتصاددان‌ها و اهالی کسب و کار این بود که با وجود فضای مجازی، مطالعه کتاب فیزیکی به حاشیه خواهد رفت و کتاب الکترونیک بخش قالب را خواهد گرفت.

پیرمرادیان یادآور شد: تحلیل‌ها بر این بود که در سال ۲۰۱۷ کتاب الکترونیک جایگزین کتاب فیزیکی شود ولی عملا این‌گونه نشد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب الکترونیک تنها ۳۰ درصد سهم حوزه نشر را دارد و همچنان در جهان، توجه‌ها به سمت کتاب کاغذی و فیریکی است.

پیرمرادیان گفت: ما امروز فکر می‌کنیم که در عنوان نشر معارف یک ایهامی است، یک معنای متعالی برای نشر معارف متصور هستیم و آن این است که نه در قامت یک انتشارات، بلکه در قامت یک نشر دهنده اندیشه‌های الهی و سالم انسانی باید فعالیت کند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: نشر معارف تلاش دارد تا اندیشه‌های آزاد اندیشانی که مقابل جریان فکری ضد فطری و استعماری و استکباری در سطح دنیا فعالیت می‌کنند را منتشر کند.

وی افزود: بعد از ۲۵ سال فعالیت نشر معارف، این زمینه وجود دارد که این انتشارات، برنامه‌ریزی، جهت و توجه خود را بر این بگذارد که می‌تواند نشر دهنده معارف الهی و انسانی متعالی باشد.

پیرمرادیان گفت: ما فکر کردیم، باید به یک نحوی آغاز این نگاه متعالی را اعلام کنیم، این باعث می‌شود که انگیزه و همگرایی بیشتری را در بین مولفان داشته باشیم.

وی گفت: از این رو به سمت تغییر هویت بصری و سازمانی نشر معارف رفتیم، و یک باز طراحی برند را در نظر گرفتیم.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه نشر کتاب و فکر و اندیشه، حقیقتا نمی‌شود، که هیجانی و تبلیغی عمل کرد گفت: کار اندیشه یک کار زمان‌بر است، ما فکر می‌کنیم که باید این نگاه را در نشر معارف مستقر کنیم، چند سالی است که تلاشمان روی این موضوع متمرکز است از این رو از سال جاری سختگیری‌ها برای صدور مجوز انتشار محتوا بیشتر شد و سعی کردیم که محتوای قوی‌تری چاپ کنیم.

پیرمرادیان با تاکید بر اینکه سال آینده نیز به این موضوع باید بیشتر توجه کنیم گفت: صاحبان فکر و اندیشه، مولفان و نویسندگان نیز این موضوع را به صورت جدی مورد توجه قرار داده‌اند.

مدیر مسئول نشر معارف اظهار داشت: در دهه ۹۰ برغم شرایطی که در دولت قبل داشتیم و هیچ توجه جدی به حوزه فکر و اندیشه به‌ویژه فکر و اندیشه الهی و انقلابی نمی‌شد، ولی با توجه به دستوری که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان آتش به اختیار دادند، واقعا فعالان حوزه فرهنگی به‌خصوص کتاب در این دهه مجاهدت کردند.

وی گفت: به یقین می‌توان این گزاره را عنوان کرد که جبهه فکری و فرهنگی انقلاب در دهه ۹۰ به مراتب از دهه ۸۰ بهتر عمل کرد، توقع ما این است که این عملکرد در دهه ۱۴۰۰ بهتر باشد.

وی بیان کرد: باید به رویکردهای هیجانی، احساسی دفعی و تبلیغی در حوزه نشر میدان ندهیم و به سمت اقدام‌ها و رویکردهای حرفه‌ای و تاثیرگذار حرکت کنیم، زمینه خیلی خوبی در جبهه فکری فرهنگی انقلاب به‌وجود آمده و ناشران، کتاب‌های ارزشمند و محتواهای غنی تولید می‌کنند و امیدواریم نشر معارف نیز سهم خود را در این مسیر ادا کند.

در این آیین از اکرم اسلامی نویسنده کتاب تنها گریه کن که مزین به تقریظ رهبر معظم انقلاب نیز شده، همچنین از حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان به عنوان خادم کتاب و از سید مصطفی طباطبایی ضیاالدینی یکی از نخستین تاسیس کنندگان فروشگاه‌های پاتوق کتاب کشور تجلیل شد.

نظر شما