شناسهٔ خبر: 52993309 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ماجرای دنباله‌دار نبود فاضلاب در مناطق حاشیه‌ای شیراز/ ۲ روستا به مرکز استان فارس الحاق می‌شود

گروه استان‌ها_ نبود خط فاضلاب و رها بودن آن در خیابان و کوچه از مشکلات اصلی مناطق حاشیه‌ای شیراز است به گونه‌ای که تنها در منطقه هفت شهرداری این شهر بیش از ۹۰ درصد منطقه فاضلاب ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، رها شدن فاضلاب در برخی از نقاط این کلان‌شهر به ویژه مناطق کم برخودار و حاشیه‌ای همواره مورد اعتراض و گلایه مردم بوده است، موضوعی که بارها از سوی رسانه‌ها نیز مطرح شده است. 

این امر که به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم شهری است مورد توجه محمد تقی تذروی، نائب رئیس و ناظر شورا در شهرداری منطقه هفت قرار گرفت. این عضو شورای اسلامی شهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: در سال 90 حدود هفت روستا و آبادی در منطقه هفت به شیراز ملحق شد که در حال دریافت خدمات هستند و این روستاها شامل وزیرآباد، قلعه نو، مهرگان، کوشکک، نصرآباد، ترکان و دست خضربوده و دارای 800 هکتار وسعت هستند.

وی افزود: منطقه هفت شهرداری شیراز، یک هزار و 750 هکتار محدوده خدماتی شهری دارد اما 14 هزار هکتار حریم شهری وجود دارد که یکی از معضلات اصلی آن عدم اجرای فاضلاب در این منطقه است. 

تذروی با بیان اینکه خدمات‌رسانی به این منطقه در سه محور بلوار ولایت، بلوار نصر و بلوار اتحاد شکل گرفته است گفت: این منطقه دارای 15 محله و جمعیتی فشرده است که تعداد پرونده‌هایی که از کمیسیون ماده 100 از این منطقه ارجاع می‌شود از تعداد 70 پرونده بیشتر نیست و میزان تخلفات آن بسیار پایین است. 

نائب رئیس و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه هفت همچنین درباره موضوع روستاهای الحاقی گفت: شهردار شیراز اعلام کرده است که برای الحاق روستاها مشکلی وجود ندارد اما باید برای تمام روستاها  خدمات به روز باشد به طوری که حریم‌ها مشخص شود تا بتوانیم خدمات مورد انتظار مردم را ارائه کنیم. 

تذروی همچنین اظهار کرد: طرح الحاق دو روستای گردخون و اقبال آباد در فرمانداری شهرستان شیراز در حال بررسی است. 

وجود مشاغل مزاحم در این منطقه و جمع‌آوری و ساماندهی این مشاغل از دیگر موضوعات مورد بحث در این جلسه بود که تذروی ناظر شورای شهر در منطقه هفت درباره آن گفت: باتوجه به اینکه مکانی جهت فروش ‌و تحویل ضایعات ایجاد شد اما این اقدام مورد گلایه تعداد بسیار زیادی از مردمی که در این مکان سکونت داشتند، قرار گرفت بنابراین رفع مشکلات این حوزه در دستور کار شورای اسلامی شهر شیراز قرار گرفت. 

در این مراسم همچنین شهردار منطقه هفت شیراز به میزان بودجه شهرداری منطقه هفت در سال 1401 اشاره و بیان کرد: بودجه سال آینده منطقه هفت 379 میلیارد تومان است که سال آینده نسبت به سال جاری 60 درصد افزایش داشته‌ایم.  

قاسم اکبری در ادامه به مشکلات مربوط به اجرای فاضلاب در این منطقه اشاره و بیان کرد:  با پیگیری‌ها و جلسات صورت گرفته از طریق استاندار فارس و مدیر کل آبفا استان در خصوص رفع این مشکل باید از طریق فاینانس تأمین اعتبار شود تا بتوان اجرای کار را شروع کرد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است اما براساس قول‌هایی که داده شده تا انتهای سال 1402 منطقه هفت نیاز به اجرای  120 کیلومتر لوله‌گذاری شبکه فاضلاب است و این اقدام باید در این زمان اجرایی شود که اولویت اجرا در بلوار اتحاد و روستای کوشکک و قسمتی از محله احمدآباد تعیین شده است.

شهردار منطقه هفت با بیان اینکه در منطقه هفت بیش از 80 و یا حتی 90 درصد آن خط فاضلاب ندارد گفت: به جز بلوار فرصت شیرازی در مابقی مناطق همچون نصر آباد، دست خضر، وزیر آباد، احمد آباد و سایر روستاهایی که الحاق شده‌اند بدون  شبکه فاضلاب هستند و اجرای شبکه تعیین شده براساس اولویت‌بندی مناطق انجام می‌شود.

مشکلات مربوط به دو سایت گردشگری برم‌دلک و قصر ابونصر از دیگر موضوعاتی بود که شهردار منطقه هفت به آن اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه این دو سایت جزء مجموعه گردشگری است دو کارگاه در کنار این سایت وجود دارد و باتوجه به اینکه مقرر شد تا تملک آن از سوی شهرداری انجام شود اما تاکنون اقدام اجرایی در خصوص آن انجام نشده است.

شهردار منطقه هفت شیراز گفت: همچنین باتوجه به نزدیکی یک معدن شن و ماسه در جوار این مکان، مجوز بهره‌برداری از این معدن از سوی کارگروه امور زیربنایی استانداری فارس صادر شده و مجوز برداشت از این معدن تا سال 1410 صادر شده است. 

اکبری اضافه کرد : باتوجه به مجوز صادر شده از سوی کارگروه امور زیربنایی استانداری فارس، میراث فرهنگی هم جزء این کارگروه است و تمامی ارگان‌های ذیربط نسبت به صدور مجوز اقدام کرده‌اند و براساس این مجوز این معدن در حال فعالیت است.

وی همچنین درباره سایت گردشگری قصر ابونصر گفت: این مجموعه 36 هکتار حریم دارد که تنها هفت هکتار آن را شهرداری تملک کرده و تنها در حوزه منظر فضای سبزی و ایجاد فضای دسترسی اجازه بهسازی داده شده و از سوی میراث هیچ‌گونه اجازه ساخت و ساز داده نشده است. 

شهردار منطقه هفت شیراز با بیان اینکه 70 درصد این منطقه نیازمند خدمات‌رسانی اولیه هستند، یادآور شد: باتوجه به بودجه‌ای که برای مناطق حاشیه شهر در قالب بودجه محرومیت‌زدایی تعیین شده است، در سال آینده باتوجه به وضعیت نامناسب بلوار اتحاد عملیات روکش آسفالت آن اجرا می‌شود و این قول را می‌دهیم که تا نیمه اول سال آینده هیچ کوچه بدون آسفالت در این منطقه نداشته باشیم.

انتهای پیام/424/ن/ی

نظر شما