شناسهٔ خبر: 52890317 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پرتاب ۴۷ ماهواره جدید استارلینک توسط اسپیس ایکس

اسپیس ایکس ۴۷ ماهواره دیگر به فضا پرتاب کرد و یازدهمین فرود موفق رانشگر را پس از پرتاب رقم زد.

صاحب‌خبر -

روز گذشته یک موشک دو مرحله‌ای فالکون ۹ که حامل ۴۷ ماهواره اینترنتی استارلینک بود از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد. حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، قسمت فوقانی فالکون ۹ به زمین بازگشت تا یک فرود موفقیت آمیز را در در اقیانوس اطلس رقم بزند.

بر اساس گزارش اسپیس، این فرود یازدهمین فرود موفقیت آمیز اسپیس ایکس بود که در واقع یک رکورد در استفاده مجدد از موشک‌های پرتابگر محسوب می‌شود. نمایندگان اسپیس ایکس اعلام کردند که از برنامه استفاده مجدد از تقویت کننده‌های پرتاب، پیشتر در ماموریت GPS III SV۰۳ در ژوئن سال ۲۰۲۰، ماهواره ترکست ۵A در ژانویه ۲۰۲۱، ترنسپورتر ۲ در ژوئن همان سال و هفت مجموعه دیگر از ماهواره‌های استارلینک بهره وری کرده اند.

ماهواره استارلینک

چنین پرواز گسترده ای، برای اسپیس ایکس و رئیس آن، ایلان ماسک، یک اولویت مهم محسوب می‌شود. زیرا او اغلب متذکر می‌شود که استفاده مجدد از سخت افزار فضایی پیشرفت کلیدی مورد نیاز برای کمک به بشریت برای ایجاد یک مستعمره در مریخ و دستیابی به اهداف بلندپروازانه اکتشافی است. استارلینک سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس است که اولین زیرساخت آن در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد.

مشکلات طوفان های خورشیدی برای ماهواره های استارلینک

پرتاب روز پنج شنبه استارلینک ششمین ماموریت این شرکت در سال جاری میلادی محسوب می‌شود. همه پرتاب‌های استارلینک موفقیت آمیز بودند، اما ماموریت سوم که در ۳ فوریه انجام شد، توسط یک طوفان خورشیدی تحت تأثیر قرار گرفت. نمایندگان اسپیس ایکس گفتند که طغیان خورشید باعث ایجاد طوفان ژئومغناطیسی در زمین و افزایش چگالی جو زمین شد تا جایی که ۴۰ ماهواره از ۴۹ ماهواره استارلینک که هنوز به ارتفاع عملیاتی خود صعود نکرده بودند از کار افتادند.

موشک فالکون 9

در هفته‌ها و ماه‌های آینده پرتاب‌های استارلینک بیشتری وجود خواهد داشت. این شرکت تاکنون بیش از ۲ هزار فضاپیمای Starlink را به مدار پایین زمین ارسال کرده و مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره دیگر را دارد، این شرکت درخواست افزایش این تعداد تا ۳۰ هزار ماهواره را نیز داده است.

بیشتر بخوانید

 

نظر شما