شناسهٔ خبر: 52817763 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تبلیغات/

چگونه زبان جدید یاد بگیریم؟

صاحب‌خبر -

پس از اینکه ضرورت یادگیری زبان جدید را دریافتید نوبت به آن است که شروع به یادگیری زبان جدید کنید. ممکن است برای سفر کردن، به‌دست‌آوردن فرصت شغلی جدید، و یا مطالعه به زبان اصلی نویسنده موردعلاقه خود نیاز به یادگیری زبان جدید پیدا کنید. برای یادگیری هر زبان جدیدی باید روش‌ها و متدهای آموزشی را دنبال کنید تا بتوانید در زمان کوتاه‌تری بهترین نتیجه را به دست بیاورید.

ایده آموزش زبان جدید به‌خصوص زبانی که باید از پایه و ابتدایی‌ترین چیزها آموزش داده شود نیازمند یادگیری دستور زبان، واژگان جدید و صحبت‌کردن است. یادگیری زبان جدید نیازمند صرف وقت و هزینه است. با استفاده از روش‌های مختلف یادگیری می‌توانید در زمان کمتری به نتیجه دلخواه خود برسید.

 

 

 

8 روش برای یادگیری زبان جدید

در آموزش زبان جدید علاوه بر تلاش و پیوستگی استفاده از روش‌های مفید بر روند یادگیری نیز ضروری است. استفاده از روش‌های کارآمد در یادگیری زبان جدید باعث می‌شود فرایند آموزش خسته‌کننده نباشد و با سرعت بیشتری طی شود. در ادامه با 8 روش یادگیری زبان جدید آشنا می‌شویم:

  1. هدف‌گذاری کنید

در گام اول برای یادگیری زبان باید هدف خودتان از آموزش را مشخص کنید. با مشخص‌کردن هدف خود می‌توانید سیر پیشرفت یا پسرفت خود را بسنجید. ابتدا برای خودتان مشخص کنید که قصد دارید به چیزی در کوتاه‌مدت یا بلندمدت دست پیدا کنید. با هدف‌گذاری می‌توانید نتایج کار خود را بعد از مدتی بسنجید و به نقاط ضعف و قوت خود آگاه شوید.

در فرایند یادگیری زبان جدید با حجم بسیار زیادی از کلمات، گرامر و روش‌های متعدد مطالعه روبه‌رو خواهید شد. تعیین اهداف به شما اجازه می‌دهد که در یک نقطه خاص تمرکز کنید و توسط جزئیات گمراه نشوید. تجربه نشان می‌دهد هدف‌گذاری درست سهم زیادی در موفقیت دارد. یکی از بهترین روش های یادگیری زبان شرکت در کلاس های تدریس خصوصی زبان است. برای موفقیت در هدف‌گذاری به دستورالعمل‌های زیر توجه کنید:

  • بر روی نتایج قابل‌مشاهده تمرکز کنید. اهداف مشخص و دقیقی را انتخاب کنید و به‌جای صرف وقت برای نوع برنامه‌ریزی، بر روی هدف خود از یادگیری و آنچه که قصد یادگیری دارید تمرکز کنید. به طور مثال مشخص کنید که در طول هفته 50 واژه جدید و دو درس گرامر را یاد بگیرید.
  • هدف نهایی خود را به هدف‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. اهداف بلندمدت معمولاً زمان بر و سخت‌تر هستند و نمی‌توانند انگیزه شما برای ادامه مسیر باشند. بر روی اهداف کوچک‌تری تمرکز کنید و برای هر روز، هفته یا ماه اهداف مشخصی را تعیین کنید.
  • خودتان را به چالش بکشید. برای رسیدن به هدف بلندمدت خود بهتر است مدتی خودتان را به چالش بکشید اما نه آن‌قدر زیاد که از ادامه دادن دلسرد شوید. برای به چالش کشیدن خود می‌توانید هدف‌های کوچک سخت‌تری را امتحان کنید. برای مثال می‌توانید به‌جای 50 لغت در هفته، 100 لغت را یاد بگیرید.
  • اهداف خود را بنویسید. نوشتن اهداف شما را متعهد می‌کند که در هر صورتی به هدف خود پایبند باشید. اهداف خود را در کاغذ، تلفن همراه یا آیینه اتاق خود بنویسید تا همیشه در دسترس باشد.
  1. کلمات اصلی را یاد بگیرید

زبان‌ها از تعداد بی‌شماری از کلمات تشکیل شده‌اند. برای کسب مهارت در یادگیری زبان نیازی به یادگیری تمام کلمات ندارید. هر زبانی چندین کلمه اصلی دارد که پایه و اساس کلمات دیگر را تشکیل می‌دهند. به طور مثال 50درصد کلمات انگلیسی از 100 کلمه اصلی زبان انگلیسی تشکیل شده‌اند. با تمرکز بر روی یادگیری کلمات برتر در کمترین زمان حجم بی‌شماری از مطالب را یاد می‌گیرید.

کلاس تدریس خصوصی زبان اسپانیایی

  1. هوشمندانه مطالعه کنید

در مسیر یادگیری از بهترین تکنیک‌های مطالعه استفاده کنید تا سریع‌تر مطالب را یاد بگیرید. به‌عنوان‌مثال یکی از بهترین روش‌های یادگیری واژگان زبان استفاده از فلش کارت‌ها است. فلش کارت‌ها باعث می‌شوند بر روی کلمات تمرکز کنید و اطلاعات آن را حفظ کنید. یا می‌توانید از تجسم کلمات برای یادگیری بهتر استفاده کنید. استفاده از استراتژی‌های یادگیری می‌تواند مسیر دستیابی به هدف را آسان‌تر کند.

  1. از زبان جدید در روزمره استفاده کنید

سعی کنید یادگیری غیرفعال خود را به یادگیری فعال تبدیل کنید. از لغت و جمله جدیدی که یاد می‌گیرید در امور روزانه خود استفاده کنید. شاید در ابتدا این کار اندکی سخت به نظر برسد اما پس از مدت کوتاهی به‌راحتی می‌توانید به‌صورت جمله‌های بلند صحبت کنید. از منابع آنلاین زبان مانند ویدئوها، پادکست، و تصویرها برای یادگیری استفاده کنید و جمله‌ها را تکرار کنید.

با گوش‌دادن و صحبت‌کردن به زبان جدید با صدای کلمات و جمله‌ها آشنا خواهید شد که به یادگیری و درک جملات در درازمدت کمک می‌کند. با استفاده از شنیدن می‌توانید جمله‌های رایج و پرکاربرد را یاد بگیرید و با اصطلاحات روزمره خود جایگزین کنید.

  1. در محیط واقعی از زبان جدید استفاده کنید

یکی از بهترین موقعیت‌های یادگیری قرارگرفتن در محیطی است که باید به‌اجبار از زبان جدید استفاده کنید. بهترین روش برای قرارگرفتن در محیط صفر کردن و تحصیل در خارج از کشور مانند تحصیل در کانادا است. با سفر و مهاجرت به خارج از کشور در محیطی قرار می‌گیرد که به‌اجبار باید از زبانی جدید و زبانی که در حال یادگیری هستید استفاده کنید.

قرارگرفتن در محیطی که به زبان مادری شما صحبت نمی‌کنند ممکن است آزاردهنده باشد. به همین دلیل به‌جای مسافرت می‌توانید یک پارتنر برای گفت‌وگو پیدا کنید تا باهم صحبت کنید. بسیاری از مراکز آموزش زبان کلاس‌های مخصوص مکالمه برگزار می‌کنند. با شرکت در این کلاس‌ها می‌توانید مهارت شنیداری و گفتاری زبان خود را تقویت کنید.

  1. درمورد کشور زبان خود مطالعه کنید

مطالعه فرهنگ، تاریخ و آداب‌ورسوم کشوری که قصد یادگیری زبان آن را دارید به شما در درک بهتر زبان کمک می‌کند. یادگیری فرهنگ و تاریخ ارتباط زیادی با کلمات استفاده شده در زبان دارد. با مطالعه رویدادهای اجتماعی و فرهنگی می‌توانید زبان دوم را بهتر درک کنید و با جملات مورداستفاده آنها بیشتر آشنا شوید.

  1. خودتان را امتحان کنید

به طور منظم خودتان و دانسته‌هایتان را امتحان کنید. در آزمون‌های کوچک زبان شرکت و کنید یا از کتاب‌های کمک‌آموزشی برای حل تست‌ها استفاده کنید. سعی کنید تمرین‌های انتهای هر فصل را انجام دهید تا دانسته‌های خود را به چالش بکشید. بعد از گذشت چند ماه یا یک سال برای شرکت در یک آزمون بزرگ برنامه‌ریزی کنید تا هم سطح خود را بسنجید هم انگیزه یادگیری خود را از دست ندهید.

  1. از مسیر یادگیری لذت ببرید

از سرگرمی‌ها برای یادگیری زبان استفاده کنید. زمانی که ذهن از فرایند یادگیری لذت ببرد بیشترین میزان یادگیری را خواهد داشت؛ بنابراین بازی‌های مختلف و سرگرمی‌هایی مختلف را وارد فرایند یادگیری کنید تا بدون احساس خستگی مسیر آموزش را دنبال کنید. می‌توانید یادگیری را بر روی فعالیت‌های موردعلاقه خود اجرا کنید. به طور مثال اگر به نقاشی علاقه دارید از زبان موردعلاقه خود برای ادای کلمات نقاشی استفاده کنید.

اگر به موضوع خاصی مانند سیاست علاقه دارید می‌توانید مقاله‌ها و اخبار سیاسی را به زبان موردعلاقه خود دنبال کنید یا بخوانید و از رویدادهای اخیر سیاسی با دوستان خارجی خود صحبت کنید. با استفاده از اینترنت شریک‌های گفت‌وگو با زبان موردعلاقه خود پیدا کنید و از فرهنگ و موضوعات مختلف کشور خود صحبت کنید. 

نظر شما