شناسهٔ خبر: 52413420 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در تماس تلفنی بارزانی با صدر چه گذشت؟

پس از آنکه جریان صدر از تصمیم خود برای جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور خبر داد، گفتگوی تلفنی میان رهبر این جریان و رئیس حزب دموکرات کردستان عراق انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع خبری گزارش دادند که «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان در تماس تلفنی با «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر درخصوص تصمیم این جریان برای تحریم جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور، بحث و تبادل نظر کرد.

پایگاه خبری «الامصار»  گزارش داد که مقتدی صدر در جریان این تماس اعلام کرد که جریان متبوعش منتظر تصمیم مناسب برای تکمیل روند انتخاب نخست وزیر است و دولت آینده دولتی وحدت ملی خواهد بود که نه شرقی است و نه غربی.

بر اساس این گزارش، این تماس تلفنی از سوی صدر انجام شده و طی آن دو طرف بر همپیمانی استراتژیک فیمابین و ادامه تلاش ها برای تسریع اقدامات در راستای تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق، تاکید کردند.

بارزانی و صدر تاکید کردند که دولت اکثریت ملی باید بتواند به وظیفه خود در قبال مطالبات مردم عراق و صیانت از منافع عالی و ایجاد ثبات و رفاه انجام دهد.

واکنش حزب بارزانی به تصمیم صدر

« مهدی عبدالکریم» عضو ارشد حزب دموکرات کردستان عراق در این باره گفت: تصمیم جریان صدر درباره تحریم جلسه روز دوشنبه مجلس برای انتخاب رئیس جمهور، برای ما ناگهانی بود و هیچ اطلاعی از آن، نداشتیم.

حزب «پارتی» اظهار نظر درباره صدر را ممنوع کرد

«محمود محمد» سخنگوی رسمی حزب دموکرات کردستان (پارتی) در پیامی به رسانه ها و مقامات و اعضای این حزب و «ویان دخیل» سخنگوی فراکسیون حزب در مجلس عراق، اعلام کرد که بنا به فرمان «مسعود بارزانی» رهبر حزب، هیچ یک از اعضا و مقامات نباید هیچ گونه اظهار نظری درباره مواضع اخیر مقتدی صدر رهبر جریان صدر داشته باشند.

بر اساس این فرمان هر گونه اظهار نظر رسانه‌ای، گفتگو با رسانه‌ها و شرکت در مصاحبه‌ها و میزگردها برای مقامات و اعضای حزب دموکرات ممنوع است.

محمود محمد تاکید کرد: این ممنوعیت شامل تمامی رسانه‌های داخلی و خارجی اقلیم کردستان می‌شود.

طی ماه های اخیر گفتگوهای گسترده‌‌ای میان جریان صدر و حزب دموکرات درباره تشکیل دولت جدید عراق و تقسیم مناصب در دولت و مجلس جدید این کشور صورت گرفت و چند روز قبل نیز دیداری میان «نچیروان بارزانی» معاون رهبر پارتی و مقتدی صدر در نجف برگزار شد و مقامات پارتی تاکید کردند که در این دیدار، صدر رای دادن نمایندگان ائتلاف تحت رهبری خود در مجلس عراق به هوشیار زیباری نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری عراق را تضمین کرده است.

اما صدر اعلام کرد که اگر هوشیار زیباری یا هر یک از دیگر نامزدهای ریاست جمهوری فاقد شرایط قانونی و لازم برای این منصب باشند، نمایندگان نباید به آنان رای دهند و رئیس فراکسیون جریان صدر در مجلس عراق نیز اعلام کرد که این فراکسیون در نشست مجلس عراق برای انتخاب رئیس جمهور شرکت نمی‌کند.

علت تحریم جلسه توسط صدر اختلاف نظر ائتلاف سه گانه درباره «زیباری» است

«باسم خشان»یک نماینده مستقل مجلس عراق پیش بینی کرد دلیل تحریم جلسه آتی مجلس توسط جریان صدر، وجود اختلاف بین ائتلاف «صدر، بارزانی و حلبوسی» درباره نامزدی هوشیار زیباری برای ریاست جمهوری است.

به گزارش «المعلومه»، وی در این باره گفت: جریان صدر هیچ توضیحی درباره دلیل تحریم جلسه انتخاب رئیس جمهور در مجلس ارائه نکرده است و پیش بینی می‌شود دلیل تحریم جلسه آتی مجلس توسط جریان صدر، وجود اختلاف بین ائتلاف صدر، بارزانی و حلبوسی درباره نامزدی هوشیار زیباری برای ریاست جمهوری باشد.

باسم خشان در این باره گفت: عدم توضیح دلیل اتخاذ تصمیم به عدم مشارکت در جلسه آتی مجلس درباره انتخاب رئیس جمهور توسط جریان صدر و تعلیق تفاهمات در این باره، ایراد دارد.

این نماینده مستقل مجلس عراق افزود: به نظر می‌رسد در داخل ائتلاف سه گانه بین صدر، بارزانی و حلبوسی درباره نامزدی هوشیار زیباری برای ریاست جمهوری عراق اختلافاتی وجود دارد و جریانات مذکور، حمایتشان از زیباری را پس گرفته‌اند.

واکنش اتحادیه میهنی به تصمیم صدر

«برهان شیخ» یک عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که تصمیم فراکسیون جریان صدر مبنی بر به تعلیق درآوردن مذاکرات سیاسی به دلیل دشواری در زمینه تحقق برنامه شان برای تشکیل دولت اکثریت اتخاذ شده است.

وی در این باره گفت: چارچوب هماهنگی قدرت و حضورش در صحنه سیاسی را به اثبات رساند. در نتیجه تشکیل دولت اکثریت در شرایط کنونی، دشوار شده است و توافق تنها راه حل برای پشت سر گذاشتن بحران کنونی است.

« طارق جوهر» دیگر عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق هم در این باره گفت: تحریم جلسه انتخاب رئیس جمهور در مجلس عراق توسط جریان صدر و به تعلیق درآوردن مذاکرات سیاسی توسط این جریان، زمینه را برای گفتگوهای جدی بین نیروهای اصلی اعم از نیروهای کُرد، چارچوب هماهنگی و جریان صدر فراهم کرد تا نوعی تفاهم قبل از حضور در جلسه مجلس به دست بیاید. زیرا دادگاه عالی فدرال، با اعلام رسمیت یافتن جلسه انتخاب رئیس جمهور با حضور دو سوم نمایندگان، موضوع را یکسره کرده است و این امر موجب ایجاد فضا و گشوده شدن درهای جدیدی برای روند سیاسی شده است.

طارق جوهر افزود: ما به مذاکرات سیاسی برای دستیابی به تفاهمات در دو یا سه روز آتی امیدواریم و اتحادیه میهنی بر نامزدش برای پست ریاست جمهوری اصرار دارد. همچنین24 نامزد دیگر نیز برای رسیدن به این پست در حال رقابت هستند.

عضو ارشد اتحادیه میهنی تأکید کرد: پیام سید مقتدی صدر، درباره موضوع ریاست جمهوری واضح بود و به نظر می‌رسد شانس اتحادیه میهنی در زمینه به دست آوردن این پست در دور اول یا دوم رأی گیری همچنان به قوت خود باقی است. همچنین گمان می‌رود هیچ کدام از دو نامزد در دور اول رأی گیری به پیروزی نرسند.

طارق جوهر تصریح کرد: در حال حاضر توپ از زمین نیروهای کُرد خارج شده است و بخشی از آن در زمین جریانات شیعه و سنی است و گمان نمی‌کنم بدون توافق بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر درباره نخست وزیر آتی، امیدی به برگزاری نشست انتخاب رئیس جمهور در مجلس، وجود داشته باشد.

الجبوری: احتمال عدم مشارکت فراکسیون «السیاده» و حزب دموکرات در جلسه رای گیری هست

«مشعان الجبوری» نماینده پارلمان عراق در واکنش به اعلام تصمیم ناگهانی جریان صدر برای عدم حضور در جلسه رای‌گیری برای انتخاب رئیس جمهوری عراق در توئیتی نوشت که این احتمال وجود دارد که دو فراکسیون «السیاده» (متشکل از دو ائتلاف عزم و تقدم) به همراه نمایندگان حزب دموکرات کردستان در جلسه رای گیری شرکت نکنند.

وی افزود که در این صورت جلسه به حد نصاب نخواهد رسید و ما وارد یک دوره بی سابقه خلاء قانونی خواهیم شد.

رایزنی بارزانی و رئیس مجلس اعلای عراق

به گزارش «کردستان 24»، در دیداری میان «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان و همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و هیئت همراه وی در شهر اربیل ، انجام شد؛ آخرین تحولات در عرصه سیاسی عراق و اقدامات قانونی پس از برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس این کشور، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کشور عراق ,

دو طرف به روابط تاریخی میان طیف های مختلف عراقی اشاره و بر ضرورت نزدیک تر شدن احزاب و جریان های سیاسی عراق و تداوم هماهنگی میان آنان برای گذر از چالش ها و بحران های کنونی این کشور و پیشبرد پروسه سیاسی تاکید کردند.

همچنین «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل با «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و هیئت همراه وی، دیدار کرد.

بارزانی و حمودی نزدیک شدن احزاب و جریان های سیاسی عراق و هماهنگی میان آنان را برای تامین منافع کشور و رفع مشکلات و اختلافات از طریق گفتگو، ضروری دانستند.

ابراز امیدواری العامری به توافق دقیقه نودی

این در حالی است که روز گذشته هادی العامری از رهبران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی عراق در سخنانی با اظهار امیدواری برای به تفاهم رسیدن ائتلاف‌های عراقی برای تشکیل دولت در لحظات پایانی، تاکید کرد که چارچوب هماهنگی یکپارچه است نیروهای چارچوب یا به طور کامل در دولت آینده مشارکت می‌کنند یا به طور کامل آن را تحریم خواهند کرد.

العامری با اشاره به اینکه اختلافات همچنان وجود دارد از ائتلاف‌ها عراقی خواست که برای خدمت به مردم متحد شوند.

وی در پاسخ به احتمال خروج نوری المالکی از دولت آینده در پی اصرار شدید مقتدی صدر اعلام کرد که ما به دنبال آن هستیم که دولت آینده دولت اکثریت سیاسی واقعی باشد و اگر چنین شود ما از آن استقبال می‌کنیم.

العامری ابراز امیدوار کرد که در لحظات پایانی همه طرف‌ها به نتیجه برسند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما