شناسهٔ خبر: 52400877 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نظر عضو کمیته شیعیان درباره تحریم نشست پارلمان از طرف صدری‌ها

یکی از اعضای کمیته هماهنگی شیعیان تأکید کرد که تصمیم فراکسیون صدر برای تحریم جلسه آتی پارلمانی، بر انتخاب رئیس جمهور تأثیری نخواهد گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «حسین العذاری» رئیس فراکسیون پارلمانی صدر، امروز شنبه با حضور در نشست خبری، خبر داد که به دستور مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر، کلیه مذاکرات با فراکسیون‌های پارلمانی برای تشکیل دولت آتی به حالت تعلیق درآمد.

«علی الفتلاوی» یکی از اعضای کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) در واکنش به این اقدام جریان صدر، تأکید کرد که تصمیم فراکسیون صدر برای تحریم جلسه آتی پارلمانی، «بر انتخاب رئیس جمهور، تأثیری نخواهد گذاشت».

الفتلاوی به پایگاه خبری شفق نیوز گفت: «تحریم جلسه پارلمان توسط فراکسیون صدر برای رأی‌گیری درباره [انتخاب] رئیس جمهور جدید، بر روند کاری جلسه تأثیری نخواهد گذاشت، بلکه جلسه با حضور بیش از 250 نماینده که غیر از فراکسیون صدر هستند نیز برگزار خواهد شد».

وی تأکید کرد، مذاکرات گروههای سیاسی طی ساعات آینده، شاید به توافقهای جدیدی بین این گروهها ختم شود و این توافقات به دور از فراکسیون صدر حاصل خواهد شد. به همین دلیل، به احتمال بسیار زیاد، رئیس جمهور در روز دوشنبه آینده انتخاب خواهد شد

این نماینده عراقی با اشاره تلویحی به اینکه تحریم این جلسه توسط جریان صدر، هیچ تأثیری در روند انتخاب رئیس جمهور نخواهد داشت، خاطر نشان کرد، حاضر نبودن 75 نماینده از مجموع 329 نماینده، تأثیری بر روی حد نصاب جلسه نیز نخواهد داشت، ولی با این وجود، این مسئله در گروه، توافقات سیاسی است.

قرار است ۱۸ بهمن ماه جاری (۷ فوریه) نشست پارلمان جدید عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور برگزار شود. پارلمان عراق اسامی ۲۵ نامزد تایید صلاحیت شده برای ریاست‌جمهوری را رسما اعلام کرده که به نظر می‌رسد رقابت اصلی برای تصدی این پست میان «برهم صالح» رئیس‌جمهور کنونی به نمایندگی از حزب اتحادیه میهنی کردستان و «هوشیار زیباری» وزیر دارایی برکنار شده در دوره نخست‌وزیری «حیدر العبادی» به اتهام فساد باشد.

در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد. ریاست جمهوری عراق از آن زمان تاکنون، طبق یک توافق داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، در اختیار اتحادیە میهنی کردستان بودە اما در دورە پیشین و سال ۲۰۱۸ حزب دموکرات کردستان عراق نیز برای تصدی آن تلاش کرد و این موضوع به اختلافات میان دو حزب دامن زد.

انتهای پیام/م

نظر شما