شناسهٔ خبر: 52357849 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تخصیص مشوق‌هایی برای توزیع سود در سجام برای ناشران

رییس سازمان بورس از تخصیص مشوق‌های مالی برای شرکت‌هایی که به موقع سود سهامشان را از طریق سامانه سجام تقسیم می‌کنند، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بورس خبرگزاری صداوسیما، مجید عشقی پس از جلسه شورای عالی بورس امروز، در جمع خبرنگاران از اعلام آماده گی سازمان بورس برای راه اندازی کانون حمایت از حقوق سهامداران خرد خبر داد.

رییس سازمان بورس همچنین از ایجاد طرح‌های تشویقی برای شرکت‌هایی که سود سهامشان را به موقع و بدون فوت وقت از طریق سامانه سجام به سهامداران خود ارائه می‌کنند خبرداد.

او تصریح کرد: شرکت‌هایی که برای پرداخت سود سهامشان از سامانه سجام به سهامداران خود همکاری نمی‌کنند مشمول جریمه خواهند شد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: تغییرات در دامنه نوسان ارتباطی به راکد شدن بازار ندارد.
اقای مجید عشقی در پایان نشست شورای عالی بورس امروز در جمع خبرنگاران افزود: تغییرات دامنه نوسان در صورت قطعیت به صورت تدریجی انجام خواهد شد. این اتفاق تنها برای اصلاح ساز و کارهای بازار انجام و برنامه چگونگی این اقدام اعلام و این اقدام در بازه زمانی یک تا سه ماهه اجرایی خواهد شد و پس از دریافت بازخوردهای آن با تدبیر دقیق تر به پیش خواهیم رفت.
او با بیان این که قطعاً حذف دامنه نوسان به نفع بازار سرمایه نیست، تصریح کرد: آن چه انجام خواهد شد افزایش تدریجی دامنه نوسان خواهد بود.
آقای عشقی از آمادگی برای تشکیل کانون حمایت از سهامداران خرد از سوی سازمان بورس اوراق بهادار خبر داد و افزود: تا این لحظه بخشی از اقدامات تشکیل کانون حمایت از سهامداران خرد انجام شده است اما افرادی که درخواست تشکیل کانون حمایت از سهامداران خرد را می دهند باید احراز شود که به نمایندگی از کدام بخش آمده اند؛ حقیقی یا حقوقی؟ در حال حاضر این آمادگی وجود دارد که نظرات و درخواست های مربوط به تشکیل این کانون را جمع بندی و به صورت عمومی اطلاع رسانی و در نهایت تصمیمی مقتضی اخذ نماییم.
او در خصوص درخواست مشوق از سوی شرکت ها جهت همکاری و پرداخت سود سهامشان از طریق سامانه سجام گفت: هیچ منبع مالی از شرکت ها درگیر نمی شود حتی منابع مالی مازاد هم پس از نهایتاً سه روز به شرکت ها بازگردانده می شود و رسوبی از سود سهامداران نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی نگهداری نخواهد شد.
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: همین موارد سبب می شود که شرکت ها دغدغه تعامل با نظام بانکی و پرداخت سود چندصد نفر سهامدار را نداشته باشند. این که سود سهامداران از طریق سامانه سجام به صورت یکجا پرداخت می شود کار شرکت ها راحت تر خواهد شد و سبب رضایتمندی سهامداران خواهد بود.
آقای عشقی گفت: معافیت مالیاتی را نمی توان به عنوان مشوق برای شرکت ها و همکاری آنها در نظر گرفت، به نظر می رسد از سال گذشته که پرداخت سود از طریق سامانه سجام آغاز شد تا کنون بیش از 300 شرکت برای پرداخت سود از طریق سجام همکاری داشته اند، سال آینده هم کل شرکت ها در این اقدام همکاری خواهند داشت، ضمن این که سال قبل زیرساخت های لازم فراهم نبود اما امسال این زیرساخت ها تکمیل و فراهم شده، ضمناً قانون مرتبط با این همکاری در حال تصویب است و سال آینده هم شرکت ها باید سود سهامداران خود را از طریق سامانه سجام پرداخت نمایند.
او از جرایم نقدی و انضباطی برای شرکت هایی که همکاری لازم جهت پرداخت سود از طریق سجام خبر داد و افزود: در کنار جریمه نقدی، جرایم دیگری هم از سوی هیأت مدیره بورس مقرر و مصوب خواهد شد، بی تردید جرایمی که در نظر گرفته می شود بر اساس حجم تخلفی خواهد بود که صورت گرفته است. در طرف دیگر شرکت هایی هم که در پرداخت سود خود به سهامدارانشان سریع اقدام کرده اند مشمول تشویق هایی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار خواهند شد.

نظر شما