شناسهٔ خبر: 51954312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر انرژی عربستان سعودی:

عربستان خواهان توسعه برنامه هسته‌ای خود است

وزیر انرژی عربستان سعودی روز گذشته فاش کرد که این کشور قصد دارد از منابع اورانیوم خود، برای توسعه برنامه هسته‌ای استفاده کند.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان آل سعود» وزیر انرژی عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد: «ما حجم عظیمی از منابع اورانیوم در اختیار داریم و می‌خوایم از آن بهره‌برداری کنیم و این کار را به شفاف‌ترین روش ممکن انجام خواهیم داد».

به گزارش العربیه، وزیر انرژی عربستان در جریان کنفرانس بین المللی معدن در ریاض اعلام کرد که عربستان قصد دارد از فناوری هسته‌ای برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود بهره بگیرد.

وزیر انرژی عربستان دلیل این تغییر رویکرد را استفاده از انرژی‌های پاک عنوان کرده است. به گفته وی گذار از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی پاک، امری پیچیده است و نباید باعث قربانی شدن امنیت انرژی شود.

گفتنی است استیو هانکه، اقتصاد‌دان برجسته آمریکایی و استاد دانشگاه جانز هاپکینز نیز اخیرا در توییتی به ضرورت به کارگیری انرژی هسته‌ای تاکید کرده و نوشته است اگر قرار باشد بشر سوزاندن سوخت‌های فسیلی را به پایان برساند و از انرژی‌های پاک به عنوان جایگزین استفاده کند، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن هرگز جایگزین مناسبی نخواهند بود. در ادامه این مقاله نوشته شده است که راه رسیدن به انرژی پاک و در عین حال امن و همیشگی تنها انرژی هسته‌ای است.

بیشتر بخوانید: انرژی هسته‌ای بهترین راه تامین امنیت انرژی در آینده است

عربستان بیش از یک دهه است که تمایل خود برای توسعه برنامه هسته‌ای را ابراز داشته، اما تا کنون هیچ نیروگاه هسته‌ای احداث نکرده است.

اگرچه عربستان دلیل توسعه برنامه هسته‌ای خود را استفاده از انرژی‌های پاک عنوان کرده است، اما تحلیگران غرب آسیا معتقدند این سیاست نیز در راستای رقابت منطقه‌ای با ایران است. مجله نیوزویک در همین خصوص در تحلیلی نوشته بود عربستان نه برای رسیدن به برق بلکه برای رویارویی با ایران به عنوان رقیب بزرگ منطقه‌ای خواهان توسعه هسته‌ای است.

انتهای پیام/

نظر شما