شناسهٔ خبر: 51328885 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بررسی مشکلات باغداران در کمیسیون کشاورزی مجلس/ صادرات ۷۰ هزار تن مرکبات

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات خرید مرکبات گفت: قرار شد امروز در کمیسیون کشاورزی پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا انشالله شاهد گشایش‌هایی در بحث صادرات باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، این روزها درحالی باغداران مازندران باید خوشحال و راضی از تکاپوی شبانه‌روزی باشند که قیمت پایین محصول سر درخت نه تنها افزایشی نداشته بلکه با قیمتی پایین‌تر از سال گذشته قصه تلخی را برای باغداران رقم زده است برای پیگیری مشکل خرید مرکبات مازندران با نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان صمت استان در این زمینه گفت‌وگو کردیم؛

*بررسی مشکلات باغداران در کمیسیون کشاورزی مجلس

منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بازدیدهای مختلفی از باغ‌ها، پایانه صادرات و سایر با همراهی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از مازندران داشتیم که با حضور استاندار مازندران نظرات جمع‌بندی شد و قرار شد امروز در کمیسیون کشاورزی پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا انشالله شاهد گشایش‌هایی در بحث صادرات باشیم.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف پرتقال خیلی کاهش پیدا کرده است، گفت: بیش از ۲میلیون تن تولید داریم که ضرورت تصمیم‌گیری در زمینه صادرات بیش از پیش احساس می‌شود.

*۴۰۰هزار تن مرکبات آماده صادرات

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تن  مرکبات آماده صادرات است که باید صادرات انجام شود، گفت: امیدواریم شاهد شنیدن خبرهای خوشی در این زمینه باشیم.

 

*قیمت پرتقال‌های سرباغ خوب نیست

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال قیمت پرتقال اصلا خوب نیست؛ سال گذشته قیمت این محصول سر باغ ۷ هزار تومان بوده ولی اکنون باتوجه به تورم قیمت پرتقال پایین‌تر از ۷هزار تومان است.

*صادرات؛ کلید حل مشکلات

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم برای تازه‌خوری و توجه به خرید لوازم ضروری، افزود: چاره کار تنها صادرات است که در این زمینه مقرر شد در کمیسیون کشاورزی مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اعلام اینکه تامهر ماه امسال ۷۰ هزار تن مرکبات صادر شده است، تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل در بحث صادرات، موضوع تعهدات ارزی است که باید در این زمینه در کمیسیون کشاورزی مجلس بحث شود؛چرا که با شرایط، موجود  برای صادرکنندگان رمقی باقی نمی‌ماند.

این مسؤول ادامه داد: موضوع دیگر بحث تامین سرمایه در گردش است؛ به‌عنوان نمونه پایانه صادراتی روماک ظرفیت ذخیره‌ ۱۵۰هزار تن مرکبات را دارد ولی نیاز به سرمایه در گردش ۵۰۰ میلیارد تومانی دارد که بانک‌ها این سرمایه را ندارند که در این زمینه باتوجه به بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس روز چهارشنبه قرار شد روز یک‌شنبه ۲۱ آذر ماه امسال روی این مهم  بحث کنند.

قوانلو گفت:  بحث دیگر تنظیم بازار است که در این زمینه قرار شد اتحادیه تعاون روستایی روی این مهم کار کند.

 

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/م

 

نظر شما