شناسهٔ خبر: 51114392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با مذاکرات هسته ای/ به روز رسانی می شود...

آغاز به کار رسمی کارگروه لغو تحریم ها در وین/دیدار علی باقری و انریکه مورا در هتل کوبورگ وین/ منبع ایرانی به الجزیره: توافق موقت را نمی‌پذیریم

روز گذشته مذاکرات هسته ای میان ایران و 4+1 در وین آغاز شد. مذاکراتی که به گفته ناظران رو به جلو و سازنده بوده و طرفین برای رسیدن به توافق ابراز امیدواری کردند. روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» طی گزارشی درباره دور جدید مذاکرات برجامی در وین، نوشت که ایران در این نشست نسبت به برآورده نشدن خواسته‌های خود هشدار داده است.

صاحب‌خبر -

آغاز به کار رسمی کارگروه لغو تحریم ها در وین/ هشدار ایران نسبت به برآورده نشدن خواسته‌های خود

بین الملل تابناک: روز گذشته مذاکرات هسته ای میان ایران و 4+1 در وین آغاز شد. مذاکراتی که به گفته ناظران رو به جلو و سازنده بوده و طرفین برای رسیدن به توافق ابراز امیدواری کردند.

دیدار علی باقری و انریکه مورا در هتل کوبورگ وین
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۱۹:۴۹

دیدار علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده ایران با انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر سه‌شنبه به وقت وین در هتل کوبورگ آغاز شد.

گفته می شود این دیدار به منظور هماهنگی ترتیبات اجرای ادامه مذاکرات طی روزهای آینده صورت می گیرد.

منبع ایرانی به الجزیره: توافق موقت را نمی‌پذیریم
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۱۷:۱۰

یک منبع ایرانی در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره، ضمن تأکید بر اینکه ایران توافق موقت در وین را نخواهد پذیرفت، گفت که ایران در صورت شکست مذاکرات، گزینه‌های دیگری در دست دارد و این موضوع را طرف‌های دیگر نیز می‌دانند.

او افزود: «هیچ چانه‌زنی و بحثی در خصوص پرونده‌های سیاسی و امنیتی در وین صورت نمی‌گیرد و اولویت فقط رفع تحریم‌هاست. پیشرفت در مذاکرات منوط به این است که طرف‌های مقابل تضمین‌های واقعی در خصوص رفع تحریم‌ها بدهند.»

ادعای تل‌آویو درباره کمک مذاکرات وین به هسته‌ای‌تر شدن ایران
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۱۶:۲۶

در حالی که دور هفتم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام با هدف اعمال مجدد محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای ایران به بهانه احیای توافق هسته‌ای روز گذشته (دوشنبه) در وین انجام شد، اما تل‌آویو خلاف این واقعیت را ادعا می‌کند.

«آلون اوشپیتز» سرپرست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه با شبکه رادیویی «کان» مدعی شد اسرائیل نگران است که مذاکرات وین به ایران کمک کند تا به آستانه توانمندی اتمی نظامی برسد.

اوشپیتز در این مصاحبه که بخش کوتاهی از آن فعلا منتشر شده، ادعا کرد: «اجماع گسترده‌ای در جامعه بین‌المللی وجود دارد که باید از دستیابی ایران به بمب جلوگیری شود. اسرائیل می‌گوید که ایران باید از ظرفیت این امر محروم شود».

مقام‌های رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر تلاش‌ها برای اخلال در روند مذاکرات وین برای احیای برجام را شدت بخشیده‌اند و از هر تریبونی برای فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران سوء استفاده می‌کنند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» طی گزارشی درباره دور جدید مذاکرات برجامی در وین، نوشت که ایران در این نشست نسبت به برآورده نشدن خواسته‌های خود هشدار داده است.

 روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» طی گزارشی درباره دور جدید مذاکرات برجامی در وین، نوشت که ایران در این نشست نسبت به برآورده نشدن خواسته‌های خود هشدار داده است.

به نوشته نیویورک تایمز، یک مقام ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که نماینده ایران در نشست روز دوشنبه هشدار داده است که چنانچه خواسته‌های این کشور برآورده نشود، روند برنامه هسته‌ای خود را تسریع خواهد کرد.

در همین حال، پایگاه «اکسیوس» گزارش داد که رژیم صهیونیستی اطلاعاتی مبنی بر تلاش ایران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی در اختیار آمریکا و اروپا قرار داده است.

بر اساس اطلاعات ادعایی رژیم صهیونیستی، ایران در حال اتخاذ گام‌هایی به سمت استفاده از «فناوری‌هایی» است که بتواند از طریق‌ آن برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد که سطح مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی است، اقدام کند.

در این گزارش به نقل از یک منبع آمریکایی که به نام وی اشاره‌ای نشده آمده است که اطلاعاتی که اسرائیل در اختیار دولت آمریکا قرار داده است، حاکی از آن است که این گام‌های مقدماتی برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا میزان ۹۰ درصد، ممکن است این امکان را برای ایران فراهم کند که در صورت اراده طی چند هفته به سلاح هسته‌ای دست یابد.

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی با تکرار برخی مواضع بی‌اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، یک جدول زمانی یک تا دو ساله‌ای را برای فراهم کردن نیازهای فنی توسط ایران در راستای ساخت سلاح هسته‌ای تخمین زده‌اند.

رژیم صهیونیستی با مطرح کردن این داده‌های ادعایی، ایران را به تلاش برای «باج‌گیری» در مذاکرات برجامی وین متهم کرده است.

آغاز گفتگو‌های کارگروه «لغو تحریم‌ها» در وین

کارگروه لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا دقایقی پیش با حضور کارشناسان برجسته کشورمان و سایر طرف‌های برجام در وین آغاز به‌کار کرد.

این کارگروه به موجب توافق روز گذشته شرکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده کار خود را آغاز کرده است.

روایت مسکو از توافقاتی که در مذاکرات صورت گرفته است

وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) از جدیت تمام شرکت‌کنندگان در مذاکرات احیای برجام در وین برای نیل به نتایج مثبت خبر داد.

این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین بر پیگیری خود برای رسیدن به نتیجه مثبت در اسرع وقت تاکید کردند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه همچنین آمده است که شرکت‌کنندگان در نشست وین تصمیم گرفتند کار دو گروه از کارشناسان در حوزه‌های تحریم و مسائل هسته‌ای را از سر بگیرند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت نتیجه نشست روز گذشته، آغاز خوبی برای این روند کاری بود زیرا نمایندگان هیأت جدید ایرانی انعطاف خاصی را در مورد تعدادی از موضوعات بسیار مهم نشان دادند.

اولیانوف درباره این انعطاف مد نظر خود اظهار داشت، برای مثال ایرانی‌ها که لغو تحریم‌های آمریکا همچنان موضوع اصلی آنهاست، توافق دارند که باید همزمان به موضوع هسته‌ای رسیدگی شود، که نشان‌دهنده بازگشت تهران به پارامترهای اولیه توافق هسته‌ای منعقد شده در سال ۲۰۱۵ است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی با بیان اینکه مذاکرات از جایی که قطع شده بود ادامه پیدا کرد، توضیح داد: «نکته کلیدی این است که تصمیم گرفته شد مذاکرات از لحظه تعلیق در ۲۰ ژوئن امسال از سر گرفته شود. پیشرفت پایان خرداد ماه، مبنای کار بیشتر قرار گرفته است».

نماینده روسیه در مذاکرات وین همچنین گفت: «در این نشست در مورد اقدامات قبلی برای آینده نزدیک توافق شده است. به ویژه دو کارگروه فعالیت خود را از سر می گیرند».

اولیانوف همچنین خبر داد که در اول آذرماه نشست کارگروه مربوط به مسائل هسته‌ای برگزار می‌شود.

خبر تکمیل می شود...

نظر شما