شناسهٔ خبر: 51099159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ادعای جدید منابع آمریکایی درباره ایران

منابع آمریکایی خبر دادند که رژیم صهیونیستی اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته که طی آن ادعا شده ایران مقدمات فنی غنی سازی 90% اورانیوم را فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

دو منبع آمریکایی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی دو هفته پیش اطلاعاتی را با متحدان آمریکایی و اروپایی به شتراک گذاشته که نشان می‌دهد ایران گام‌های فنی برای آماده سازی غنی سازی اورانیوم تا غنای 90 درصد را برداشته است. 

پایگاه آمریکایی آکسیوس نیز با انشار این خبر مدعی شد که غنی سازی 90 درصد، ایران را به آستانه هسته‌ای شدن بسیار نزدیک می‌کند.

غنی سازی 90 درصد به تنهایی برای ساختن سلاح هسته‌ای کافی نبوده و ایران نیز بارها اعلام کرده است که هیچ قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران به یک یا دو سال برای دستیابی به نیازمندی‌های فنی اضافی برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

بر اساس اطلاعاتی که توسط رژیم صهیونیستی با آمریکا به اشتراک گذاشته شده، ایران مقدماتی را فراهم کرده که به این کشور اجازه می‌دهد در صورتی که تصمیم بگیرد طی چند هفته غنی‌سازی 90 درصد را آغاز کند.

کارشناسان اطلاعاتی صهیونیستی ارزیابی کرده‌اند که ایران می‌تواند این گام را با هدف دستیابی به اهرم فشاری در گفت‌وگوهای وین، اتخاذ کند.

منبع آمریکایی اضافه کرد که اسرائیل اطلاعات دیگری را به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد تمایل ایران برای ایجاد اهرم فشار در مذاکرات وین، می‌تواند به این موضوع منجر شود که تهران به افزایش حملات علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه از طریق گروه‌های نیابتی خود در یمن، سوریه و عراق بپردازد.

آکسیوس نوشت که دفتر نخست وزیری و وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی و وزارت جنگ این رژیم از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کردند. کاخ سفید نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

آکسیوس در گزارش خود نوشت که گانتز طی روزهای آینده به واشنگتن سفر خواهد کرد که با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.

 گانتز شامگاه دوشنبه نیز در رشته پیامی توییتری در واکنش به مذاکرات کنونی در وین اتریش میان ایران و گروه 1+4 نوشت: «ما با مذاکرات مخالف نیستیم اما نباید به بدنامان کمک کنیم». (جزئیات بیشتر)

گانتز در ادامه پیام توییتری خود نوشت: «این روزها، اسرائیلی‌ها در حال اشتراک اطلاعاتی با دوستانمان در سرتاسر جهان هستند که پیشروی ایران (در برنامه هسته‌ای ایران) را نشان می‌دهد که در تضاد با توافق کنونی ایران با کشورهای اروپایی است».

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «من به شرکایمان گفتم، زمانی که می‌گذرد باید بهایی داشته باشد که این بها باید با تحریم و اقدام نظامی بیان شود تا ایران پیشروی هسته‌ای و رویکرد خصمانه خود در منطقه را متوقف کند».

نخست وزیر تنها رژیم دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا ادامه داد: «ما نیاز منطقه‌ای و بین‌المللی برای دست یافته به راه‌حلی با ایران را نادیده نمی‌گیریم اما این موضوع، توجیهی برای ما به عنوان کشوری قدرتمند و مستقل برای ارائه راه‌حلمان در دفاع از خود با دستانمان ایجاد نمی‌کند و هر زمان که تصمیم بگیریم، این موضوع باید انجام شود».

 رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا بوده و بر اساس گزارش‌ها، این رژیم بیش از 90 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه هسته‌ای خود نگهداری می‌کند. از سوی دیگر، این رژیم مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت دست کم 200 سلاح هسته‌ای دیگر در زرادخانه خود دارد.

ایران بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای خود را با مقاصد صلح‌آمیز پیگیری می‌کند و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

پس از خروج آمریکا از برجام، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت. وی مدعی بود که ایران تحت این فشار، مجبور خواهد شد به پای میز مذاکره آمده تا توافقی که به زعم آمریکا، توافقی بهتر بوده، حاصل شود. 

ترور ناجوانمردانه سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر جنایت‌هایی بود که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود و پس از خروج از برجام مرتکب شود.

QXMleroqoQi9

سردار قاسم سلیمانی،‌ فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دولت «جو بایدن» نیز پس از سرکار آمدن در 20 بهمن ماه 1399، مدعی شده است قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اگر چه همچنان تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران را حفظ کرده است.

دور جدید گفت‌وگوها بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با هدف رفع تحریم‌ها عصر امروز در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.

این دور از گفت‌وگوها به ریاست مشترک «علی باقری» رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

رفع تحریم‌ها، تمرکز تیم مذاکره کننده ایران در وین اتریش

هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرده است. معاونان دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیأت ایرانی حاضر در این نشست هستند.

ترکیب هیئت ایرانی در مذاکرات وین نشانگر عزم و جدیت است

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز شب گذشته در گفت‌وگویی با بیان این‌که با اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌ها وارد گفت‌وگوهای وین شده‌ایم و تمرکز و اولویت اصلی بر لغو تحریم‌هاست، گفت: ترکیب هیأت ایران هم نشانگر این عزم و جدیت است.

به گزارش فارس، مذاکرات امروز در حالی برگزار می‌شود که جلسات و دیدارهای غیررسمی دو و چندجانبه بین هیأت اعزامی ایران و برخی هیأت‌های دیگر طی دو روز گذشته برگزار شده است.

علی باقری روز یکشنبه هفتم آذر ماه در نشستی سه جانبه با روسای هیأت‌های مذاکره کننده روسیه و چین شرکت کرد و طرفین درباره مهمترین موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو به بحث و رایزنی پرداختند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران شب گذشته (یکشنبه) نیز در نشستی دوجانبه با «انریکه مورا» درباره ترتیبات اجرایی گفت‌وگوها به رایزنی پرداخت و بر لزوم اولویت دادن به مسئله تحریم‌ها تأکید کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم امروز از برگزاری نشست هماهنگی غیر رسمی طرف‌های برجام بدون حضور ایران و آمریکا خبر داد.

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به نشست‌های فشرده قبل از نشست امروز عصر کمیسیون مشترک برجام تأکید کرد که تلاش‌ها برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی ادامه دارد./فارس

برچسب‌ها:

نظر شما