شناسهٔ خبر: 50830159 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ورود دستگاه قضا به معضلات آلودگی هوا در کلانشهر تهران

نشست تخصصی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران با دستگاه‌های ذیربط با موضوع کنترل و کاهش آلودگی هوا در محل این معاونت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، علی دیزجی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران بیان کرد : در سالهای اخیر آلودگی هوا از معضلات کلانشهر تهران بوده، همچنین مهاجرت بی رویه به شهر تهران و شهرهای حاشیه آن، بارگذاری جمعیت، افزایش وسایل نقلیه و جغرافیای خاص تهران منجر به کاهش کیفیت هوای تهران در فصول سرد سال و مواقع وارونگی دما می گردد.

دیزجی در ادامه تصریح کرد: ترافیک یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای شهر تهران است. شهرداری تهران با حساسیت بیشتر نسبت به قبل و دقت و کنترل مستمر نسبت به صدور مجوز ورود به طرح ترافیک اقدام نماید بنحوی که سقف محدودیت روزانه در صدور مجوز مربوطه رعایت گردد همچنین باتوجه به اینکه تاکسی‌های با عمر بیش از ۱۰ سال فرسوده محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه تعداد کثیری تاکسی فرسوده در شهر تهران در حال فعالیت می‌باشند سازمان تاکسیرانی شهر تهران می بایست نسبت به خارج کردن اتومبیل های فرسوده اقدامات مقتضی را انجام داده و به منظور بهینه سازی ناوگان موجود نسبت به نصب یا تعویض کاتالیست اتومبیل‌ها اقدام کند.                                           

این مقام قضایی ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس آمار اعلام شده ۱۰% کل ذرات معلق موجود در هوای شهر تهران مربوط به موتور سیکلتها بوده و این وسایل نقلیه ۸ برابر خودروها ایجاد آلودگی می‌کنند پلیس راهور می‌بایست با اجرای طرح های ضربتی نسبت به توقیف موتور سیکلتهای فاقد پلاک ، فرسوده و سنگین بر اساس قانون عمل نماید.

دیزجی همجنین بر ضرورت نظارت بیشتر بر مراکز معاینه فنی خودرو تاکید کرد و بیان داشت با توجه به اینکه اکثر دارندگان خودروهای شخصی جهت معاینه فنی خودرو به مراکز موجود به شهر تهران مراجعه نکرده و ترجیح می دهند که به مراکز موجود در شهرستانهای اطراف مرکز استان مراجعه نمایند ، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران می بایست بر اساس تبصره ۳ ماده۶ قانون هوای پاک بازرسی های لازم را از مراکز معاینه فنی خودرو انجام و مراکزی را که خارج از ضوابط فنی فعالیت می نمایند و اقدام به تأیید فنی خودروهای آلوده کنندة هوا می نمایند جهت اعمال قانون به محاکم قضایی معرفی نمایند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران این نکته را نیز یادآور شد که اتحادیه صنف لاستیک،تعویض روغن،فیلتر و پنچر گیران ملزم است لیست کامل مراکزی که مبادرت به تولید غیر مجاز روغن موتور و فیلتر هوای اتومبیل بصورت کارگاهی و زیر زمینی می نمایند را جهت اقدامات قانونی به اداره کل استاندارد استان تهران اعلام نماید تا اقدامات لازم نیز در این زمینه صورت پذیرد.

وی همچنین اظهار داشت اقدام این معاونت در انتقال انبارهای سطح شهر تهران به زمینهای اطراف تهران موسوم به چمبورک که باعث تمرکز انبارهای سطح شهر تهران خارج از تهران می گردد باعث جلوگیری از ورود خودروهای باربری که اکثراً دارای موتور دیزلی هستند و میزان زیادی موجب آلودگی هوای شهر تهران می شود می گردد.

نظر شما