شناسهٔ خبر: 50731481 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امضای اولین قرارداد همکاری بین سوریه و امارات پس از ۱۰ سال

پس از گذشت ۱۰ سال از قطع روابط با سوریه، امروز اولین قرارداد همکاری میان سوریه و امارات برای ایجاد یک نیروگاه برق خورشیدی در حومه دمشق امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سانا، وزارت برق سوریه امروز (پنجشنبه) با گروهی از شرکت‌های اماراتی قرارداد همکاری برای ایجاد نیروگاه فتوولتائیک (برق خورشیدی) با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات در منطقه وادی الربیع نزدیک به نیروگاه تشرین در حومه دمشق، پایتخت این کشور را امضا کرد.

در قراردادی که سانا رونوشتی از آن دریافت کرده است، احداث نیروگاه فتوولتائیک با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات مبتنی بر کلید در دست، با تأمین مالی لازم برای این پروژه به میزان ۱۰۰ درصد از طریق تسهیلات پرداخت اقساط هر ۳ ماه یکبار به مدت ۱۰ سال در نظر گرفته شده است.

بر اساس این توافقنامه، پروژه احداث نیروگاه به ۶ بخش با ظرفیت ۵۰ مگاوات تقسیم می‌شود و تعداد کلکتور‌های فتوولتائیک مورد استفاده در این پروژه ۵۵۰ هزار و ۵۲۴ پنل با ظرفیت هر کلکتور ۵۴۵ وات می‌باشد.

محمود رمضان، مدیرعامل شرکت تولید برق سوریه طی سخنانی در حین امضای این تفاهم‌نامه توضیح داد: برای اولین بار است که این وزارتخانه با شرکت‌های اماراتی قرارداد می‌بندد و یک تیم تخصصی برای پیگیری کار برای ایجاد فتوولتائیک وجود خواهد داشت. این نیروگاه انشعاب خوبی برای پاسخگویی به تقاضای برق در سوریه خواهد بود.

رمضان تأکید کرد که تقریباً به صورت روزانه مذاکرات با شرکت‌های مختلف برای اجرای پروژه‌های دیگر انجام می‌شود و ما به مراحل پیشرفته‌ای در زمینه ایجاد نیروگاه‌های مشابه در حلب، حومه دمشق و حمص رسیده‌ایم که پس از پایان مذاکرات اعلام خواهد شد.

یوسف النجار، نماینده شرکت بین المللی سرمایه‌گذاری انرژی امارات نیز اظهار داشت که شرکت آن‌ها اولین شرکتی است که پس از جنگ از امارات وارد سوریه شده است و پروژه این نیروگاه از شبکه ملی سوریه پشتیبانی می‌کند و در یک دوره کوتاه اجرا خواهد شد.

روز سه شنبه نیز، «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات پس از سال‌ها قطع رابطه با سوریه، به دمشق سفر و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

طی ماه‌های اخیر و پس از قطعی شدن شکست جنگ تروریستی علیه سوریه، تعدادی از کشور‌های عربی که به دنبال آغاز بحران در این کشور در سال ۲۰۱۱ روابط خود را با دمشق قطع کرده بودند، تحرکاتی را برای احیای روابط سیاسی و تجاری با آن آغاز کرده‌اند.

مردم سوریه سال‌ها و درپی تجاوز گروه تروریستی داعش اوقات سختی را تجربه کردند. تکفیری‌ها حدود ۱۰ سال زیر سایه حمایت‌های مستقیم آمریکا و تحریم همپیمانان عربی، مراکز مهم و حساس را مورد هدف قرار دادند.

اکنون و پس از گذشت ماه‌ها از شکست داعش و ناامیدی دشمنان محور مقاومت از حذف بشار اسد از معادله قدرت در منطقه، کشور‌های عربی سیاست دیروز تحریم را کنار گذاشته و تلاش می‌کنند تا واقعیت‌های جاری در منطقه را درک و رابطه عادی با دمشق را آغاز کنند.

حضور وزیر خارجه امارات در سوریه و دیدار با مقامات ارشد این کشور در امتداد تغییر رویکرد اتحادیه عرب تعبیر می‌شود. پیش از این دیدار هم بار‌ها زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شنیده می‌شود، الجزایر اخیراً و طی درخواستی رسمی خواستار بازگشت دمشق به اتحادیه شده است.

انتهای پیام/

نظر شما