شناسهٔ خبر: 50570669 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نامه ای اعلام شد؛

درخواست مشترک آمریکا،عربستان، امارات و انگلیس از دولت نظامی سودان

کشورهای آمریکا، عربستان، امارات و انگلیس با انتشار نامه‌ای مشترک خواستار بازگشت غیرنظامیان به قدرت در سودان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، چهار کشور آمریکا، عربستان، امارات و انگلیس روز چهارشنبه بیانیه مشترکی را صادر کرده و در آن از ارتش سودان خواستند دولت و مؤسسات کشور را غیرنظامیان هدایت می‌کنند، بازگرداند.

در این بیانیه مشترک بر آزادی تمام بازداشت شدگان در رویدادهای اخیر سودان و نیز لغو وضعیت فوق‌العاده تاکید شده است.

در این بیانیه گفته شده است: خشونت مجدد در سودان جایی ندارد و در این راستا خواهان مذاکره بین طرف‌های درگیری هستیم و از همه می‌خواهیم با قدرت برای اینکه صلح و امنیت ملت سودان در اولویت قرار بگیرد، تلاش کنند.

این کشورها در ادامه بر لزوم مشارکت مدنی نظامی واقعی در مرحله گذار باقی مانده تا زمان انتخابات تاکید کردند.

ارتش سودان صبح روز دوشنبه هفته گذشته، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر و چند عضو کابینه این کشور را بازداشت کرد. پس از آن، عبدالفتاح البرهان که ریاست شورای حکومتی انتقالی این کشور را بر عهده دارد، طی یک سخنرانی تلویزیونی، از اعلام وضعیت بحرانی و انحلال دولت سودان خبر داد. چند روز بعد، رسانه‌های سودانی از آزاد شدن حمدوک و انتقال وی و همسرش به منزل خود خبر دادند.

لازم به ذکر است، دولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه «عمر البشیر» که موجب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروه‌های مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد. ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش‌های مدنی بود به عنوان نخست وزیر تعریف شد. در واقع شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تاکنون نظامیان بر سر قدرت بوده‌اند و جابجایی قدرت از طریق کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر از طریق کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است.

نظر شما