شناسهٔ خبر: 50377333 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

همزمان با وقوع کودتا؛

آمریکا کمک ۷۰۰ میلیون دلاری به سودان را متوقف کرد

همزمان با وقوع کودتا در سودان و اعمال محدودیت‌هایی در این کشور، وزارت خارجه آمریکا از تعلیق کمک ۷۰۰ میلیون دلاری به سودان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از تعلیق کمک ۷۰۰ میلیون دلاری واشنگتن به سودان خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین بازداشت مسئولین دولت غیر نظامی سودان اقدامی تضعیف کننده بر روند انتقال قدرت به یک دولت دموکرات و غیر نظامی توصیف شده است.

علاوه بر این، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است که تماس این وزارتخانه با عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان از زمان قبضه شدن قدرت توسط ارتش قطع شده و واشنگتن اطلاعی از اقدام ارتش نداشته است.

صبح روز دوشنبه رسانه‌های منطقه‌ای خبر از وقوع کودتا در سودان دادند. بر اساس گزارش‌ها، نظامیان، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را به همراه چهار وزیر و برخی رهبران ائتلاف «الحریه و التغییر» بازداشت کرده اند.

دولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه «عمر البشیر» که موجب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروه‌های مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد. ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش‌های مدنی بود به عنوان نخست وزیر تعریف شد. در واقع شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تا کنون نظامیان بر سر قدرت بوده اند و جابجایی قدرت از طریق کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر از طریق کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است.

نظر شما