شناسهٔ خبر: 50427249 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات افغانستان؛

درخواست وزرای خارجه 7 کشور از طالبان/ روسیه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند

صاحب‌خبر -
درخواست وزرای خارجه 7 کشور از طالبان/ روسیه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند

خبرگزاری آریا-ورهای همسایه افغانستان+روسیه از وضعیت پیچیده نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بشردوستانه در افغانستان نگرانی عمیق خود را ابراز کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا،بیانیه وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان + روسیه بدین شرح است:
وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان + فدراسیون روسیه در تاریخ 27 اکتبر 2021 در تهران دیدار کردند.
این دیدار توسط جناب آقای محمد مخبر معاون اول محترم رئیس جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد و ایشان سخنرانی جامعی در مورد وضعیت افغانستان داشتند. سپس پیام ویدئویی جناب آقای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در افتتاحیه نمایش داده شد. در ادامه وزرای محترم امور خارجه در مورد مسائل مربوط به افغانستان سخنرانی کردند. سپس جلسه در پی بحثها و گفتگوها در فضایی سرشار از اعتماد، تفاهم چندجانبه و رویکرد سازنده، با تصویب بیانیه مشترک وزیران خاتمه یافت.

وزرای خارجه:
با توجه به اینکه وضعیت در افغانستان به طور اساسی تغییر کرده است بر حمایت از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی آن تاکید کردند؛
با یادآوری اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین الملل و احترام به آرمان مردم افغانستان برای تحقق صلح پایدار، برای مشاهده یک افغانستان با ثبات، توسعه، رفاه و روابط هماهنگ با کشورهای همسایه ابراز امیدواری کردند؛
از وضعیت پیچیده نظامی- سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان نگرانی عمیقی ابراز داشتند؛
توافق دارند که کشورهایی که مسئول اصلی مشکلات در افغانستان هستند باید تعهدات خود را با جدیت انجام دهند و کمک های ضروری اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه را برای کمک به تحقق انتقال پایدار وضعیت در افغانستان، به این کشور ارائه دهند
متذکر شدند یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه حل مسائل افغانستان است؛
حمایت قوی کشورهای همسایه افغانستان برای دستیابی به صلح، ثبات و آشتی ملی در این کشور را ابراز نموده و همه طرفهای درگیر از جمله طالبان را برای ادامه گفتگوها و مشورت های سیاسی به منظور بهبود وضعیت آتی این ملت تشویق کردند؛
بر این موضوع که سازمان های بین المللی و منطقه ای به ویژه سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید به مسئولیت خود در زمینه پیشبرد حل و فصل سیاسی مسائل افغانستان پایبند باشند و از افغان ها برای توسعه زیرساخت های اقتصادی-اجتماعی کمک های اقتصادی و بشردوستانه حمایت کنند، تاکید کردند؛
با ابراز نگرانی شدید درمورد وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان از جامعه بین المللی درخواست ارائه کمک های بشردوستانه به صورت فوری نمودند؛
حملات تروریستی را در هر فرم و شکل از جمله حملات علیه گروه های قومی و مذهبی به ویژه حملات تروریستی اخیر به مساجد را شدیدا محکوم نمودند؛

خروج آمریکا فرصتی برای گسترش فعالیت داعش در افغانستان شد 
 خبرگزاری رسمی "ای .ان .آی " هند در گزارشی اعلام کرد خروج آمریکا از افغانستان باعث گسترش افراط گرایی و گسترش فعالیت داعش در این کشور شد.
به گزارش خبرگزاری « ای ان آی » ،پس از خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان و پایان جنگ 20 ساله در این کشور، اکنون مردم افغانستان از قوانین افراطی دولت موقت طالبان در کنار ظهور دوباره داعش  در این کشور رنج می برند. 
در ادامه این مطلب آمده است ،پس از خروج آمریکا از افغانستان و گسترش فعالیت داعش در این کشور باعث شد که نگرانی مردم نسبت به آینده افزایش یابد.
در آوریل 2017 در ایالت « ننگرهار » در شرق افغانستان به دستور « دونالد ترامپ » رئیس جمهوری وقت آمریکا بمبی به نام « مادر تمامی بمب ها » برای از بین بردن گروه داعش و وابستگان این گروه انداخته شد. این اولین ماموریت با نام انفجار بزرگ هوایی مهمات GBU-43/B بود که با هدف ریشه کن کردن داعش و گروه های وابسته به ان انجام شد. 
در آن زمان وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای  اعلام کرد نیروهای آمریکایی بسیار احتیاط می کنند تا تلفات و خسارات جانی به  غیر  نظامیان وارد  نشود و به این حمله ها تا نابودی داعش ادامه می یابد.
بازماندگان این حملات گفتند  تعدادی از افرادی که خود را داعش می نامیدند در جریان این عملیات کشته شدند.بازماندگان اما از تاثیرات این حملات بر روی خود نیز شکایت هایی داشتند. با این وجود در آن حملات عده زیادی کشته شدند و خانه های بسیاری خراب شد و اگر افرادی جان سالم به در بردند با مشکلات جسمی و روحی رو به رو شدند. 
« محمد حنیف » مدیر بخش کشاورزی ننگرهار گفته بود مردمی که زنده ماندند  در ابتدا بر اثر انفجار مشکلات شنوایی پیدا کردند و پس از آن با مشکلات روحی بسیاری مواجه شدند. 
پس از آن افراد تروریست گروه داعش به زندان « جلال آباد » در ننگرهار منتقل شدند و پس از خروج آمریکا از افغانستان  با فرار تروریست ها از زندان دوباره هستته های تروریستی فعال  شد.

گزارش رسانه‌های پاکستان از نشست تهران درباره افغانستان
 مطبوعات چاپی و الکترونیکی در پاکستان با بازتاب گسترده دومین نشست همسایگان افغانستان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و سفر وزیرامورخارجه پاکستان به تهران، نوشتند: نشست تهران بیانگر ضروت گام‌های فوری برای غلبه بر بحران در افغانستان و برقراری صلح در این کشور است.
 تقریبا تمامی جراید چاپی، الکترونیکی و شبکه‌های خبری پاکستان روز چهارشنبه گردهمایی وزیران امور خارجه همسایه افغانستان همچنین شرکت مجازی وزیران خارجه چین و روسیه در دومین نشست همسایگان به میزبانی تهران را منعکس کردند.
خبرگزاری رسمی دولت پاکستان (APP) امروز به سفر «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه این کشور به تهران و دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی‌اش و ملاقات مهم قریشی با رئیس جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
ای‌پی‌پی درباره اهمیت نشست تهران و لزوم مشارکت منطقه‌ای برای کمک به افغانستان، نوشت: تهران و اسلام‌آباد خواستار گام‌های فوری برای غلبه بر بحران فعلی در افغانستان هستند.
دیگر منابع پاکستانی از جمله رادیو دولتی و تلویزیون (PTV) به عنوان دو رسانه رسمی این کشور دیدارهای قریشی با حسین امیرعبداللهیان و آیت‌الله  سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان را بازتاب دادند.
روزنامه انگلیسی زبان «نیشن» چاپ اسلام‌آباد در گزارش خود نوشت: وزیران امور خارجه ایران و پاکستان در حاشیه نشست تهران دیدار و بر نقش آفرینی جامعه جهانی برای نجات افغانستان از بحران اقتصادی و برقراری صلح پایدار تاکید کردند.
روزنامه اردو زبان «نوای وقت» نیز نوشت: امیرعبداللهیان پس از دیدار با همتای پاکستانی خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به تماس خود با همه گروه‌های افغانستان ادامه می‌دهد و این ارتباط شامل حاکمیت فعلی در کابل نیز می‌شود.
روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز نوشت: وزیر امور خارجه پاکستان در تهران ضمن تاکید بر دیدگاه مشترک و نزدیک با ایران درباره صلح افغانستان از جهان خواست تا دارایی‌های مالی این‌ کشور را آزاد کند.
وب سایت روزنامه اردو زبان «دنیا» نیز گزارش داد: شاه محمود قریشی که برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه همسایگان افغانستان در ایران بسر می‌برد، پیش‌تر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و سپس در یک کنفرانس خبری مشترک دیدگاه‌های تهران و اسلام‌آباد را تشریح کردند.
گفتنی است، دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان پیش از ظهر امروز با سخنرانی معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز بکار کرد.
شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان و سراج الدین مهرالدین وزیر خارجه تاجیکستان در این نشست یک روزه شرکت کردند. وزیران خارجه روسیه و چین هم به صورت مجازی در اجلاس تهران حاضر شدند. نمایندگان ویژه این کشورها در این نشست حضور داشتند.
نخستین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان 17 شهریور امسال به صورت مجازی به میزبانی پاکستان برگزار شد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان در این نشست، وزیران خارجه ایران، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت داشتند.

قزاقستان برای انتقال زنان از افغانستان مسیر ترانزیتی ایجاد کرد 
 وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد با دستور رئیس جمهوری برای انتقال زنان قضات ،نمایندگان پارلمان و اعضای خانواده آنها از افغانستان یک مسیر ترانزیتی ایجاد شده است .
به گزارش آکی پرس ، در بیانیه وزارت خارجه قزاقستان اضافه شده است این ترانزیت از طریق فرودگاه آلماتی و با همکاری سازمانهای غیردولتی بین المللی برای پروازهای بیشتر به کشورهای ثالث گشوده شده است.
 «مختار تلئوبردی»، وزیر امور خارجه قزاقستان با اشاره به  تصمیم دولت برای کمک بشر دوستانه به افغانستان تاکید کرد که  هیچ مذاکرات سیاسی با طرف افغانی در جریان نیست.
شایان ذکر است که 17 اکتبر، هیاتی به رهبری «یرژان قاضی خان اف»، نماینده ویژه رئیس جمهور قزاقستان در امور همکاری های بین المللی از افغانستان بازدید کرد.
بنابر گزارش وزارت امور خارجه قزاقستان، طرفین در چارچوب این سفر در مورد مسائل مربوط به ارائه کمک بشردوستانه به مردم افغانستان و همچنین احیای روابط تجاری و اقتصادی گفت‌وگو کردند.

تخت روانچی: جامعه جهانی برای کمک فوری به افغانستان دست به دست هم دهند
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی برای کمک فوری به مردم افغانستان دست به دست هم دهند. ما در ایران وظیفه ای را که بر عهده داریم، انجام می دهیم اما هر راهکار دیگر می تواند برای همه فاجعه آمیز باشد.
 دکتر مجید تخت روانچی در یادداشتی نوشت: روز چهارشنبه، وزرای خارجه همسایگان نزدیک افغانستان بعلاوه روسیه در تهران گرد هم می آیند تا وضعیت فاجعه بار کنونی آن کشور را ارزیابی کنند.  آنها برای بحث و بررسی  راه‌ها و ابزارهای ممکن برای کمک به مردم افغانستان در غلبه بر چالش‌های سخت و وحشتناکی را که با آن روبرو هستند، گرد هم می آیند.
 ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود:  پس از خروج عجولانه ایالات متحده و سقوط ناگهانی حکومت اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان در ماه اوت گذشته - و تسلط طالبان بر کل کشور- تحولات سریعی رخ داده که پیامدهای جدی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را برای کل منطقه به همراه داشته است.  
تخت روانچی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه که از پیوندهای تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی با افغانستان برخوردار است، نمی تواند نسبت به مصائب مردم افغانستان بی تفاوت بماند. 
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: در طول 42 سال گذشته، ایران از مساعی جمیله خود برای گرد هم آوردن جناح‌های أفغان  با پیشینه‌های قومی و مذهبی مختلف برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات خود استفاده کرده است.  سال‌هاست که ما به بیش از سه میلیون پناهجوی افغان کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌کنیم که عملاً از حمایت بین‌المللی کمی برخوردار است.
 تخت روانچی گفت:  تحولات اخیر در افغانستان اکنون به این معناست که چند صد هزار پناهجوی دیگر از مرز عبور کرده و وارد ایران شده اند و دوباره ما تقریبا بدون دریافت منابع جدیدی از جامعه جهانی، میزبان برادران و خواهران افغان خود هستیم. ما در حال حاضر علاوه بر غذا، سرپناه، دارو و آموزش،  واکسن‌های کووید-19 را نیز در اختیار پناهندگان قرار می‌دهیم. این در حالی است که تحت تحریم‌های شدید و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا هستیم.
 سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: وضعیت کنونی افغانستان نیازمند تلاش های هماهنگ بین المللی است و کشورهای همسایه می توانند در این زمینه نقش عمده ای ایفا کنند. 
تخت روانچی اظهار داشت: ما معتقدیم که رویکرد منطقه‌ای با حمایت سازمان ملل متحد می‌تواند به مردم افغانستان برای غلبه بر بحران کنونی کمک کند. 
ما از فرمت 6+2 (کشورهای همسایه بعلاوه روسیه و ایالات متحده) زیر چتر سازمان ملل حمایت کرده ایم و اکنون میزبان نشست همسایگان افغانستان هستیم.

 آمریکا از رشد داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد
افغانستان با چالش‌های درهم تنیده‌ای مواجه شده که هشدار سازمان‌های بین المللی را در پی داشته است.
 وضعیت افغانستان همزمان با فرا رسیدن فصل سرما، ترکیبی از گسترش شیوع بیماری کرونا و بحران گرسنگی شده است.
«کالین کال»، معاون سیاسی وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد «داعش ظرف 6 ماه تا یک سال آینده قادر به سازماندهی حملاتی خارج از خاک افغانستان خواهد بود؛ ما آن قدر که فکر می‌کردیم هرگز درباره افغانستان نمی‌دانستیم.»
وی همچنین گفت که در مجموع 439 شهروند آمریکایی همچنان در افغانستان حضور دارند که 243 نفر آن‌ها قصد یا آمادگی خروج از افغانستان را ندارند.

رییس دفتر «اشرف غنی» از مردم افغانستان عذرخواهی کرد
رییس سابق دفتر رئیس جمهور فراری افغانستان به دلیل حمایت از اشرف غنی از مردم کشورش عذرخواهی کرد.
«متین بیگ» در قسمت تازه‌ای از پادکست «آرزویی برای افغانستان» گفت: «من خیلی متأسفم و از این فرصت برای معذرت خواهی از ملتم استفاده می‌کنم. متاسفانه من به عنوان یک افغان بخشی از این واقعه بوده‌ام. چون پدرم را از دست دادم. تعداد زیادی از اعضای خانواده و جامعه‌ام را از دست دادم. من به افغانستانی فکر می‌کردم که متحد باشد و برای آن تلاش کردم.»
وی گفت: متاسفانه امروز فکر می‌کنم که فریب خورده‌ام و به من خیانت شده و معذرت می‌خواهم از تمام افغان‌ها به خاطر این‌که برای غنی کمپین زدم و به او رأی دادم. الان که به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینیم فروپاشی از زمانی آغاز شد که غنی رییس جمهور شد.
بیگ افزود: من خیلی متأسفم از این‌که برای مردی کمپین کردم که فکر می‌کردم می تواند ما را نجات دهد. من فکر کردم او یک فرد خردمند است. اما ما نسل‌مان را از دست دادیم. امید خود را از دست دادیم. و فکر می‌کنم... حالا که به گذشته نگاه می‌کنم ما افغانستان را زمانی از دست دادیم که او سال 2014 رییس جمهور شد.
وی در پاسخ این که چه خواهد کرد، گفت: «مقاومت اشکال متفاوتی دارد. من صبر می‌کنم، ما یک فرصت به طالبان می‌دهیم که ببینیم چطور کشور را اداره می‌کنند. جنگ ما نباید برای آن‌ها یک بهانه باشد. ما نمی‌خواهیم که چرخه خشونت همین طور ادامه پیدا کند. همه چیز برای ما تمام نشده است. برای کسانی که از کشور بیرون آمدند و موجب شکست آن شدند شاید تمام شده باشد. برای ما تمام نشده است.»
وی در پایان گفت که شک ندارد روزی به افغانستان باز خواهد گشت.

قطر: دنبال متحد کردن جهان برای مذاکره با طالبان هستیم
وزیر خارجه قطر در سخنانی از تلاش‌های دوحه برای متحد کردن دیدگاه‌های بین‌المللی درباره ورود به مرحله گفت‌وگو با طالبان در افغانستان خبر داد.
 وزیر خارجه قطر در سخنانی از تلاش‌های دوحه برای متحد کردن دیدگاه‌های بین‌المللی درباره ورود به مرحله گفت‌وگو با طالبان در افغانستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آاتولی، محمد بن عبد الرحمن، وزیر خارجه قطر در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر فدرال امور اروپای اتریش در دوحه اظهار کرد: ما در تلاش برای متحد کردن دیدگاه‌های جامعه بین‌الملل و ورود به گفت‌وگوی سازنده با طالبان هستیم.
وی گفت: ما خواستار مصالحه ملی به رهبری خود افغان‌ها از طریق گفت‌وگو میان طالبان و دیگر احزاب افغانستان هستیم
محمد بن عبد الرحمن ادامه داد: انزوای افغانستان راه حل نیست و باید وارد یک گفت‌وگوی سازنده شد.
وی همچنین خواستار تداوم کمک‌های بشردوستانه به ملت افغانستان و جدا کردن این مسئله از اوضاع سیاسی این کشور شد.

لاوروف: روسیه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند
وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه با اعلام اینکه کشورش از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند، گفت: موضع شرکت‌کنندگان در نشست تهران به هم نزدیک است و این می‌تواند به تحقق صلح در افغانستان کمک کند.
وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه با اعلام اینکه کشورش از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند، گفت: موضع شرکت‌کنندگان در نشست تهران به هم نزدیک است و این می‌تواند به تحقق صلح در افغانستان کمک کند.
«سرگئی لاوروف» روز چهارشنبه در سخنرانی مجازی خود در دومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان گفت: روسیه از ایجاد صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند و این کشور باید از صفر شروع کرده و خرابی‌ها را جبران کند.
وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه با بیان اینکه وضعیت فعلی افغانستان نتیجه حضور نظامی آمریکا در این کشور است، اظهار داشت: ما از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم و شهروندان افغانستانی باید بدانند حقوق آنها عملی و اجرایی می‌شود. در این راستا، همه کشورها باید مسوولیت خود را در مقابل افغانستان بپذیرند.
این دیپلمات روس با تاکید بر اینکه غربی‌ها و آمریکا از راه دور همواره تحقق اهداف خود را در افغانستان دنبال کرده‌اند، تصریح کرد: باید قومیت‌های مختلف در افغانستان را در نظر بگیریم و از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت کنیم و شهروندان افغان باید بدانند که حقوق آنها محقق و اجرایی می‌شود.
لاوروف با بیان اینکه در حال حاضر شاهد قاچاق مواد مخدر و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان هستیم، ادامه داد: باید از همه امکانات منطقه‌ای و بین‌المللی برای بهبود وضعیت این کشور استفاده کنیم. موضع شرکت‌کنندگان در این نشست به هم نزدیک است و این می‌تواند به تحقق صلح در افغانستان کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: درباره وضعیت افغانستان، سازمان ملل باید نقش هماهنگی را ایفا کند و روسیه نیز آماده است که تلاش خود را انجام دهد و کمک‌های بشردوستانه به کشور افغانستان ارسال کند.
دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان از امروز چهارشنبه در محل وزارت امور خارجه با حضور وزیران خارجه ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان و سفرای چین و روسیه آغاز شد.
وزرای امور خارجه روسیه و چین نیز در این نشست به شکل مجازی حضور دارند. سفرای کشورهای خارجی مقیم در تهران نیز در این نشست به صورت مهمان حضور یافته‌اند.

خطیب زاده: کنفرانس تهران پیامی آشکار برای افغانستان بود
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که کنفرانس کشورهای همجوار افغانستان در تهران پیامی برای طرف های افغان بود که گفت باید توانمندی هایشان را برای تحقق خواست مردم افغانستان بسیج کنند.
سعید خطیب زاده در گفت وگو با خبرنگار شبکه خبری العالم تصریح کرد: وزرای امور خارجه کشورهای همجوار افغانستان بیانیه اختتامیه را بررسی کردند و همه اعلام کردند که این نشست پیامی به دنیا درباره ضرورت شرکت در استقرار صلح و ثبات در افغانستان است.
وی ادامه داد که این دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همجوار افغانستان بود که به طرف های افغان پیام داد باید تمام توانمندی های خود را برای تسهیل آینده ای شکوفا برای افغانستان و تحقق خواست مردم افغانستان بسیج کنند.

نظر شما