شناسهٔ خبر: 50421850 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

در بیانیه نشست تهران تاکید شد؛

ساختار فراگیر با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است

صاحب‌خبر -

وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان بعلاوه روسیه با صدور بیانیه مشترک تاکید کردند: تنها راه‌حل مسائل افغانستان یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام است.

به گزارش خبرگزاری‌ها،  نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان بعلاوه روسیه با حضور وزیران امور خارجه ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان و بدون حضور نمایندگان طالبان،‌ برگزار شد.

دبیرکل سازمان ملل و وزرای خارجه چین و روسیه نیز به صورت ویدئویی در این نشست که دیروز با میزبانی ایران در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، حضور داشتند.

دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایران همراه بود.

پیشتر قرار بود نشست تهران توسط رئیس‌جمهور افتتاح شود، اما وزیر امور خارجه گفت: به دلیل ضرورت و اولویتی که پیش‌ آمد، ابراهیم رئیسی علیرغم علاقه‌مندی، نتوانست در این نشست حضور به هم رساند.

طالبان نسبت به همسایگان خود رویکردی دوستانه داشته باشد

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست تهران گفت: ضروری است طالبان ضمن اتخاذ رویکردی دوستانه نسبت به همسایگان خود، اقدامات لازم را به‌منظور اطمینان بخشیدن نسبت به اینکه از قلمرو افغانستان هیچ تهدیدی علیه همسایگان وجود نخواهد داشت، به عمل آورد.

حسین امیرعبداللهیان افزود: مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه شامل، غذا، دارو و واکسن برای مقابله با کووید 19 هستند. توجه به این نکته که توزیع کمک‌ها باید به‌گونه‌ای انجام شود که مردم به شکل منصفانه‌ای از آن بهره‌مند شوند، نیازمند سازوکاری منسجم است.

وی تصریح کرد: با توجه به فراگیری چتر سازمان ملل، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران درخواست از دبیرکل آن سازمان برای بذل مساعی جمیله و در صورت لزوم میانجیگری میان طرف‌های افغان برای رسیدن به توافق در خصوص ساختار سیاسی آینده در آن کشور است.

امیرعبداللهیان با اشاره به اهداف نشست دومین وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان اظهار داشت: یکی از اهداف برگزاری این اجلاس در شرایط کنونی مرور نگرانی‌های موجود از وضعیت افغانستان و مشورت و رایزنی با دوستان منطقه‌ای درباره راه‌های برون‌رفت از وضعیت شکننده کنونی است.  

وی با ارائه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: من به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهایی را مطرح می‌کنم و امیدوارم این نشست بستری برای عبور از ارائه سخنرانی‌های صرفاً سیاسی به محملی برای طرح و بحث پیرامون راهکارهای عملی همکاری همه‌جانبه همسایگان به منظور تخفیف آلام مردم و پیشگیری از تهدیدات با منشأ افغانستان باشد.

به گفته امیرعبداللهیان، از کشورهای همسایه انتظار می‌رود از تمام نفوذ خود روی رهبران طالبان و سایر طرف‌های افغان برای تشویق هم‌پذیری و مشارکت جمعی در تشکیل دولت استفاده و این روند را تسهیل کنند.وی در تشریح پیشنهاد دوم ایران ابراز داشت: گروه طالبان به‌عنوان جریان حاکم در افغانستان وظایف انکارناپذیری در تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم، رعایت حقوق گروه‌های مختلف ازجمله زنان، تأمین ضروریات زندگی برای شهروندان افغانستان، پایان دادن به تضییع حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، از میان بردن ریشه‌های بیجاشدگی و آوارگی و رعایت اصول بنیادین و پذیرفته‌شده حقوق بین‌الملل دارد که باید نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشد.

طالبان مشتاق گفت‌وگو  با جامعه جهانی است

وزیر امور خارجه چین در نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان در تهران، گفت: طالبان که کنترل کشور افغانستان را در دست دارد مشتاق گفتگو با جامعه جهانی است.

وانگ یی، در پیامی ضبط شده خطاب به مهمانان نشست تهران گفت: چین در زمان مناسب میزبان سومین نشست همسایگان افغانستان خواهد بود.

وزیر خارجه چین همچنین از جامعه جهانی خواست تا به توسعه افغانستان کمک کنند.

همسایگان افغانستان به آمریکا و ناتو پایگاه نظامی ندهند

در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما از کشورهای همسایه افغانستان می‌خواهیم که برای آمریکا و ناتو پس از افغانستان پایگاه نظامی ندهند.

سرگئی لاوروف، تاکید کرد: مهم است که منافع نیروهای قومی و سیاسی اصلی افغانستان تا حد امکان در نظر گرفته شود. به همین دلیل است که ما قاطعانه و پیوسته از ایجاد یک دولت واقعاً فراگیر افغانستان حمایت کرده‌ایم.

افغانستان با یک بحران فزاینده انسانی مواجه است

دبیرکل سازمان ملل متحد که از طریق ویدئوی ضبط شده از نیویورک در سخنانی در ابتدای این نشست صحبت می‌کرد، گفت که افغانستان با یک بحران فزاینده انسانی مواجه است که نیاز به اقدام فوری دارد. آنتونیو گوترش، گفت که از گسترش موارد نقض حقوق بشر و حملات در این کشور از زمان تسلط طالبان به شدت نگران است و خواستار تلاش برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر شد.وی همچنین خواستار تعامل سازمان ملل با طالبان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان شد.

پول‌های افغانستان  در کشورهای دیگر آزاد شود

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در ادامه این نشست، با بیان اینکه باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان توجه و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کند، گفت: ما معتقدیم که باید پول‌های افغانستان در خارج از کشور آزاد شود.

شاه محمود قریشی، با بیان اینکه در حال حاضر شاهد موج فراگیر پناهجویان نیستیم، ادامه داد: اولین نشست کشورهای همسایه افغانستان در ماه سپتامبر برگزار شد و این نشست نیز در ادامه آن برگزار شده تا کشورهای همسایه در افغانستان به یک هماهنگی برسند تا چالش‌های بوجود آمده را به نوعی مدیریت کنند.

این دیپلمات عالی رتبه پاکستانی با بیان اینکه ما همه به دنبال این هستیم که افغانستان به عنوان یک کشور همسایه دارای ثبات باشد، ادامه داد: معتقدیم که این نشست می‌تواند نتایج جلسه اول را تقویت کند و گام های مهمی برای ایجاد ثبات در افغانستان بردارد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، افزود: در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در این کشور هستیم و این می تواند زمینه را برای ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور محقق کند. ما معتقدیم که مهم است حقوق مردم افغانستان محترم شمره شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند. برای ما بازگشایی مدارس افغانستان برای دختران و پسران مهم است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تعاملات و رایزنی‌های مقامات پاکستان با مقامات کنونی حاکم در افغانستان (طالبان) گفت: طالبان به انتظارات و توقعات بین‌المللی توجه دارند و به دنبال این هستند که تعامل سودمندی با جهانیان داشته باشند.

نیازمند ارزیابی صحیح  از تحولات افغانستان هستیم

وزیر خارجه ترکمنستان نیز که در این نشست حضور داشت با بیان این که شرایط کنونی در افغانستان سخت و دشوار است، اظهار کرد: برای عبور از بحران کنونی در افغانستان نیازمند یک نقشه راه و ارزیابی صحیح از تحولات در این کشور هستیم.

 رشید مردف، با بیان این که همسایگان افغانستان تلاش دارند که به نوعی صلح و ثبات را در این کشور ایجاد کنند، گفت: در حال حاضر وضعیت اقتصادی در افغانستان مناسب نیست و ما می‌توانیم در این گفت‌وگوها تصمیمات خوبی را برای مشکلات مردم افغانستان بگیریم.

این دیپلمات ارشد ترکمنستانی همچنین تاکید کرد: باید تلاش کنیم که تمام قومیت‌ها در آینده افغانستان نماینده‌ای داشته باشند تا حقوق و منافع همه مردم در این کشور تامین شود.

وی همچنین با بیان این که بهبود وضعیت در افغانستان منجر به بهبود وضعیت در کل منطقه خواهد شد، به اهمیت ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان اشاره کرد و گفت: ما کشورهای همسایه در برابر مردم افغانستان مسئول هستیم. صدای مردم افغانستان باید در عرصه بین‌المللی پژواک داشته باشد.

طالبان خواستار  به رسمیت شناخته شدن است

همچنین وزیر خارجه ازبکستان در این نشست گفت: در حال حاضر گروهی در افغانستان به قدرت رسیدند که می‌خواهند از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند و در این زمینه درخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند.

عبدالعزیز کاملف، با بیان این که وضعیت کنونی در افغانستان بر مسائل مختلف در منطقه اثر دارد، ادامه داد: افغانستان در کنار چالش‌هایی که دارد فرصت‌هایی را نیز پیش‌رو دارد و از ظرفیت‌های این کشور می‌توان برای انجام پروژه‌های اقتصادی و تجاری استفاده کرد. ما به دنبال توسعه افغانستان در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی هستیم و از این ظرفیت‌ها می‌توانیم به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در زمینه آموزشی و اقتصادی به افغانستان کمک و با استفاده از خط راه آهن، خطوط ارتباطی مستمر و مفیدی بین افغانستان و کشورهای همسایه ایجاد کنیم.

گفتنی است در پایان این نشست، سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز با ایراد سخنرانی مواضع کشورش را درباره حل و فصل مسئله افغانستان مطرح کرد.

بیانیه پایانی شرکت‌کنندگان در این نشست؛

- با توجه به اینکه وضعیت در افغانستان به طور اساسی تغییر کرده است بر حمایت از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی آن تاکید کردند؛

-  با یادآوری اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین الملل و احترام به آرمان مردم افغانستان برای تحقق صلح پایدار، برای مشاهده یک افغانستان با ثبات، توسعه، رفاه و روابط هماهنگ با کشورهای همسایه ابراز امیدواری کردند؛

-  از وضعیت پیچیده نظامی- سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان نگرانی عمیقی ابراز داشتند؛

- حمایت قوی کشورهای همسایه افغانستان برای دستیابی به صلح، ثبات و آشتی ملی در این کشور را ابراز نموده و همه طرف‌های درگیر از جمله طالبان را برای ادامه گفت و گوها و مشورت‌های سیاسی به منظور بهبود وضعیت آتی این ملت تشویق کردند؛

-    با ابراز نگرانی شدید درمورد وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان از جامعه بین المللی درخواست ارائه کمک های بشردوستانه به صورت فوری نمودند؛

-  حملات تروریستی را در هر فرم و شکل از جمله حملات علیه گروه‌های قومی و مذهبی به ویژه حملات تروریستی اخیر به مساجد را شدیدا محکوم کردند.

 

 

 

نظر شما