شناسهٔ خبر: 50386502 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد:

تولید ۳۰۰ محصول سایبری با تکیه بر دانش بومی/ برگزاری ۵۰ مانور پدافند غیرعامل در سال گذشته

سردار جلالی با اشاره به بومی سازی ۳۰۰ محصول سایبری گفت: تولید سامانه پدافند سایبری برای امنیت واجب است و ما با استفاده از شرکت های دانش بنیان به امنیت بومی و تولید ۳۰۰ محصول سایبری دست یافتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سردار غلامرضا جلالی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تشکیل پدافند غیرعامل در هشتم آبان سال 82 گفت: با فرمان رهبر انقلاب هفته پدافند غیرعامل از هشتم تا 14 آبان با شعار ایران پایدار نامگذاری شده است.  پایش تهدیدات کشور از ماموریت های پدافند غیرعامل است و تمام تهدیدات در جامعه اطلاعاتی تحریم می شود.

 

وی افزود: امروز اگرچه با ترکیبی از تهدیدات مواجه هستیم اما آمریکا و رژیم صهیونیستی در ضعیف ترین وضعیت خود قرار دارند و اسراییل در هماهنگی با آمریکا فشار همه جانبه علیه ایران را تا آستانه جنگ دنبال می کند.

 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: اسراییل فعالیت های خود را در حوزه های سایبری، خرابکاری و ترور دنبال می کند و در این راستا شاهد درگیری گسترده در این حوزه با اسراییل هستیم که در حوزه های مختلف نیز روی می دهد.

 

وی گفت: اسراییل با استفاده از تسهیلات هوشمند برای ترور دانشمندان ایرانی اقدام می کند و سال گذشته بروز جنگ تروریستی در فضای سایبری را شاهد بودیم که نمونه آن شهید فخری زاده است.

 

وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی از درون با مشکلات فراوانی روبرو هستند و شکست ترامپ و نتانیاهو در انتخابات و مسایل پیش آمده بعد از آن گویای ضعف واقعی آنهاست.

 

وی گفت: امروز شاهد ضعیف ترین چهره آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقابل خود هستیم و آمریکایی ها از گذشته در بیش از 50 کشور آزمایش های ژنتیکی انجام می دهند. آنها با تاسیس این آزمایشگاه ها که تحت نظارت هیچ سازمان بهداشت جهانی و یا بین المللی نیست، می توانند سلامت جهانی را تهدید کنند و این اقدامات نگران کننده است.

 

سردار جلالی با بیان اینکه کرونا ثابت کرد که اقدامات آزمایشگاهی آمریکا برای جهان مخاطره آمیز است و هنوز منشأ شیوع کرونا بعد از دو سال مشخص نیست که انسان ساز بوده یا خیر.

 

وی در مورد ترور شهید فخری زاده اظهار کرد: گسترش ماهواره ها و استفاده گسترده آمریکا از این ابزار تهدیدی دیگر است. ترور شهید فخری زاده و استفاده از ماهواره در این ترور نشان دهنده خطرات این ظرفیت ها است که در اختیار آمریکا قرار دارد و گسترش اینترنت جهانی می تواند به عنوان حاکمیت جهانی تحت سوء استفاده آمریکا قرار بگیرد.

 

وی گفت: در کل دنیا تنها دو کشور هستند که سازمان مقابله کننده با تهدیدات غیر طبیعی آنها با سازمان مقابله کننده با تهدیدات طبیعی متفاوت است و آن دو کشور ایران و آمریکا است.

 

سردار جلالی اظهار کرد: ما باید از یک نوع توانمندی برای دفاع هوشمندانه در برابر تهدیدات هوشمندسازی اشیا برخوردار باشیم. امروز شاهد تهدیدات ترکیبی و هیبرید هستیم.

 

سردار جلالی افزود: باید یک راهبرد مشترک برای دفاع در برابر این تهدیدات داشته باشیم؛ بر همین اساس بخش های نظامی و غیر نظامی در این مقوله ضروری است و زیرساخت ها و مردم باید با یک برنامه جامع برای این شرایط آماده شوند.

 

وی در مورد اقدامات انجام شده در حوزه پدافند غیرعامل اظهار کرد: تنها بخش نظامی مسئول مقابله با تهدیدات نیست و با توجه به گسترش تهدیدات و ورود این تهدیدات در عرصه های غیر نظامی همه سازمان ها و مردم باید برای مقابله با تهدیدات اماده شوند.

 

وی افزود: پدافند غیرعامل تمام دستورات و پیوست ها را برای ارتقای ایمنی و بازدارندگی تهیه و ابلاغ کرده است.

 

وی با بیان اینکه ما ساختار پدافند زیستی کشور را بازطراحی کردیم در مورد اقدامات انجام شده در حوزه تهدیدات زیستی افزود: دولت دوازدهم به حوزه تهدیدات زیستی بی توجهی کرد و ما پیشرفته ترین و مدرن ترین سند پدافند زیستی را طراحی و ابلاغ کردیم. دولت دوازدهم از منظر پدافند غیرعامل کشور را دچار خسارت بسیاری کرد و شاهد ولنگاری در حوزه سایبری و بی قانونی و انکار جنگ سایبری در این دولت بودیم. همچنین واگذاری شبکه های اجتماعی و در اختیار قرار دادن پهنای باند در اختیار شبکه های اجتماعی و یا حتی خارجی از دیگر خطاها بود.

 

وی ادامه داد: در موضوع شیوع کرونا نیز در حوزه زیستی دستاوردهای پدافند غیرعامل نادیده گرفته شد و شاهد فرصت سوزی دولت دوازدهم در حوزه اقتصادی و رها کردن حوزه معیشت مردم در دو سال آخر بودیم.

 

وی ادامه داد: در دولت جدید تلاش کردیم با تعامل با دولتمردان این آسیب ها را جبران و با استقبال خوب دولت روبرو باشیم.

 

وی در مورد رزمایش مقابله با تهدیدات سایبری با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 50 رزمایش برگزار کردیم، اظهار کرد: بیش از 300 محصول و سامانه پدافند سایبری را با تکیه بر موسسات دانش بنیان با توجه به تولید داخلی بومی سازی کردیم.

 

وی در مورد تولید تجهیزات مقابله با تهدیدات ریزپرنده ها افزود: با همکاری وزارت دفاع و نیروهای مسلح تجهیزات ضد ریزپرنده را تولید و با توجه به دانش بومی کشور در اختیار سازمان های مختلف کشور قرار دادیم.

 

وی با بیان اینکه در حوزه سایبری دنیا به این باور رسیده که امنیت سایبری نیاز بین المللی است و این امنیت باید در لایه های مختلف ملی و فرا ملی تشکیل شود، تصریح کرد: لایه های فرا ملی پیمان نامه های دفاع سایبری است که اولین قالب آن توسط آمریکا به شکل ناتو تشکیل شد و ضرورت دارد ایران، چین، هند و روسیه و ژاپن پیمان های سایبری مخصوص خود را داشته باشند و جمهوری اسلامی آمادگی آن را دارد تا در پیمان های دفاع سایبری فعالیت کند و از این جایگاه آمادگی خود را اعلام می کند.

 

وی ادامه داد: کشورهایی که در کاخ شیشه ای نشسته اند و نسبت به سایر کشورها سنگ اندازی می کنند، باید بدانند این اقدام آنها خطرناک است و هر کشوری برای مقابله در حوزه سایبری از قابلیت های خود استفاده می کند؛ پس باید منتظر پاسخ دندان شکن در این زمینه باشند.

 

سردار جلالی با اشاره به هماهنگی شهرداری ها با وزارت کشور از تدوین سند پدافند و تنظیم 10 برنامه در این زمینه خبر داد و گفت: این سند برای 52 شهرداری در قالب طرح مطالعات تهدیدات شهری انجام شده است و تاکنون 66 درصد پیشرفت را نشان می دهد.

 

وی در مورد ترسیم استراتژی دشمن در تقابل با ایران گفت: تهدید، کودتا و هشت سال جنگ تحمیلی برای دشمن نه تنها ثمری نداشته بلکه سبب شد تا ایران اسلامی بتواند با تبدیل تهدید جنگ به فرصت در بسیاری از عرصه ها از جمله حوزه نظامی خودکفا شده و همین امر تقویت و افزایش قدرت بازدارندگی را به همراه داشت که دشمن خیال تقابل نظامی را از سر بیرون کرد.

 

وی گفت: پس از این موضوع آمریکا راهبرد فشار همه جانبه حداکثری را در دستور کار قرار داد که مبتنی بر ابزارهای مادون جنگ بود.

 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: آمریکا در این مسیر از سلاح تحریم تا فشنگ آخر استفاده کرد. در واقع ترامپ نه تنها خود از دنیای سیاست محو شد بلکه گزینه جدید تحریم برای بایدن باقی نگذاشت.

 

وی گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی تمام امکانات خود و ضد انقلاب را برای برهم زدن امنیت ایران بسیج کردند که هدف آنها ایجاد یک ظرفیت اقدامات آشوب برانگیز و ضد امنیتی علیه ایران بود که ماحصل آن شکست فشار همه جانبه حداکثری مردم در تمام حوزه ها بوده است.

 

 

وی اظهار کرد: آمریکا از چهار قرارگاه جنگ سایبری با دسترسی بالا به شبکه های اجتماعی خارج پایه حمایت می کند. استراتژی دشمن به سمت یک مجموعه عملیاتی ترکیبی رفته که از آن جمله می توان به جنگ سایبری مبتنی بر شبکه های اجتماعی خارج پایه یا همان جنگ شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

 

رییس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: در این جبهه جدید تمام تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور بر اساس الگوهای شناختی در شبکه های اجتماعی رصد و پایش می کنند تا بهانه ای برای تحریک مردم بیابند و موضوعاتی که به کار تولید یک حادثه امنیتی می خورد را دستاویز خود برای تحریک مردم قرار دهند.

 

وی گفت: سوی دیگر از این عملیات ترکیبی را در بهره گیری از لایه های ماهواره ای در عملیات تروریستی (اینترنتی ماهواره ای)، عملیات خرابکاری صنعتی، تروریستی و توسعه عملیات نظامی تا مادون جنگ را شاهد هستیم.

 

سردار جلالی اظهار کرد: ترور شهید عزیز دکتر فخری زاده با استفاده از هوش مصنوعی، فضای مجازی و اینترنت ماهواره ای و عملیات نفوذ انجام شد. یکی از شواهد گویای دشمنی استکبار علیه ملت ایران است. آنچه سبب شد دسیسه و توطئه دشمنان علیرغم تمام زحمات و هزینه هایی که برای کشور داشت، راه به جایی نبرد و تاب آوری ملت ایران را به جهان به نمایش گذشت، استراتژی مقاومت فعال بود که مقام معظم رهبری نقشه راه آن را برای ما ترسیم و ابلاغ کردند.

 

وی ادامه داد: امروز ترامپ به تاریخ پیوسته و هیچ کدام از اهدافش محقق نشده است هرچند در برخی حوزه ها ما را به زحمت انداخت.

 

وی با ارایه نقشه ای از تاسیسات آزمایشگاهی آمریکا در منطقه تصریح کرد: ضرورت ایجاب می کند که یک حرکت جمعی دفاع بیولوژیک بین الملل علیه برنامه مشکوک آمریکا با مشارکت کشورهای منطقه تهیه شود.

 

وی گفت: در زمینه فعالیت های ماهواره ای نیز شاهد اقدامات آمریکا بر بستر توسعه اینترنت جهانی هستیم. ارایه خدمات اینترنتی فرا حکومتی می تواند زمینه حکمرانی خارج از حاکمیت ملی بر مردم را فراهم کند و از سوی دیگر خطر اشراف و تهدیدات ناشی از فعالیت های ماهواره ای در لایه های نزدیک به زمین را نباید فراموش کنیم که در این زمینه نیز باید اقدامات و تمهیدات لازم در حوزه بین المللی و ملی دیده شود.

 

وی در مورد راهبرد مقابله با تهدیدات گفت: مهمترین راه در این مسیر رصد و مراقبت از تهدیدات، شناخت آن و اثرات تهدیدات بر کارکردها و شناخت تاکتیک ها است و ماموریت نخست پدافند غیرعامل تشکیل یک منظومه منسجم دفاعی است.

 

وی ادامه داد: در این مسیر ضرورت دارد از راهبرد و اصول استراتژیک کشور (حفظ هسته سخت استراتژیک) صیانت شود. همچنین راهبرد مدرن و نوین دفاع غیرعامل، دفاع فعال عمیق و لایه به لایه همچنین هدفمند و ترکیبی ضرورتی انکارناپذیر است.

 

وی گفت: بکارگیری رویکردهای ترکیبی و پاسخگو، پیاده سازی نظامات عملیاتی، ایجاد آمادگی و عمل در جغرافیای بین المللی و ظرفیت های جهانی از جمله راهبردهای مبتنی بر پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدیدات است.

 

وی در مورد برنامه های پدافند شهری گفت: در این زمینه 10 عنوان مشترک پدافند شهری شامل طرح نظام های عملیات پدافند غیرعامل شهرک های صنعتی، تدوین سند راهبردی پدفند شهری با محوریت طرح های واکنش اضطراری، تخلیه جمعیت، چند منظوره سازی فضای شهری، فرماندهی واحد مدیریت بحران، تجهیز نیروهای عملیات شهر، تقویت الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در مکان یابی و طراحی شهرک های مسکونی جدید از جمله این اقدامات است.

 

وی گفت: در بستر دوم تجهیز نیروهای عملیات شهر برای شهرهای بالای 500 هزار جمعیت انجام مطالعات پدافند شهری در 52 شهر بالای 2000 نفر جمعیت کشور، ساماندهی مراکز پر خطر به بیرون شهر و امن سازی واحدهای باقی مانده داخل شهر، ساماندهی تاسیسات زیرسطحی شهری در قالب تونل های امن انرژی و تاسیسات در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان، ساخت بوستان فرهنگی آموزشی، بوستان پدافند غیرعامل، ایجاد سامانه فرماندهی و کنترل واحد شهری برای مقابله با تهدیدات و شرایط بحران و سازماندهی و تقویت پدافند نوین شهری به منظور مقابله با حوادث CBRNE در دستور سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار دارد.

پایان پیام/34

نظر شما