شناسهٔ خبر: 50371120 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

اتحادیه اروپا خواستار پایبندی به انتقال قدرت در سودان

سخنگوی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در سودان و بازداشت شماری از مقامات دولت انتقالی این کشور از سوی گروهی نظامی، از همه طرف ها خواست تا به توافق نامه تقسیم قدرت در این کشور پایبند باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه گروه بین الملل خبلرگزاری ایسکانیوز، نبیلا مسرلی سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران مستقر در بروکسل خواستار آزادی مقامات دستگیر شده در سودان شد. وی بیان داشت: باید به هر قیمتی از تشدید خشونت و خون‌ریزی در این کشور جلوگیری شود. درحالی که منطقه با چالش‌های متعددی روبروست، حفاظت از انتقال تاریخی قدرت در سودان بیش از گذشته حائز اهمیت است.

او از تمام طرف‌ها خواست توافقنامه تقسیم قدرت را که در سال ۲۰۱۹میلادی پس از سرنگونی حکومت خودکامه عمر البشیر منعقد شد، با حسن نیت اجرا کنند. سخنگوی جوسپ بورل تصریح کرد که سودان دمکراتیک با استقرار یک دولت غیرنظامی  که از صلح، آزادی و عدالت مردم سودان حمایت کند ثبات کشور و منطقه را برای مدت طولانی ضمانت می‌کند.

پیشتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در توئیتی نوشته بود که اوضاع سودان را با نگرانی دنبال می‌کند و خواستار ازسرگیری روند انتقال قدرت در این کشور شد.

سودان از سال ۲۰۱۹ و پس از سقوط حکومت "عمر البشیر" وارد یک چرخه کشمکش قدرت میان نظامیان و سیاستمداران غیرنظامی شده است. مخالفان دولت نظامی، مقام‌های ارتش این کشور را به تلاش برای بازگرداندن سودان به دوره عمر البشیر متهم می‌کنند.

اکنون چند وقتی است که این کشمکش‌ها میان رهبران نظامیان و غیرنظامیان سودان بر سر تشکیل «دولت نظامی و یا غیرنظامی» به خصوص پس از ناآرامی‌ه از شرق سودان بالا گرفته است و هر یک دیگری را ناکارآمد قلمداد کرده و عامل بحران کنونی شرق این کشور می‌دانند.

ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان خواهان انحلال دولت انتقالی خارطوم به ریاست "عبدالله حمدوک" (نخست‌وزیر غیرنظامی سودان) است و پارلمان انقلابی سودان هم که متشکل از نمایندگان و سیاستمداران غیرنظامی است، خواستار برکناری ژنرال البرهان از قدرت شده است.

اما صبح امروز (دوشنبه) هرج و مرج و ناآرامی در پایتخت سودان، پس از آنکه «افراد مسلح ناشناس» محل اقامت عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر غیرنظامی این کشور را محاصره کردند، شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

بنا بر گزارش‌ها، حمدوک اکنون در حبس خانگی قرار دارد و نیروهای نظامی ناشناس چهار وزیر کابینه، یک عضو غیرنظامی شورای حاکمیتی و چندین استاندار و رهبران حزبی سودان را دستگیر کرده‌اند. ارتش سودان هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نداشته است.

علاوه بر نخست‌وزیر، "ابراهیم الشیخ" وزیر صنعت، "حمزه بلول" وزیر اطلاعات، "محمد الفیکی سلیمان" عضو شورای حکومت ملی، "فیصل محمد صالح" مشاور رسانه‌ای نخست وزیر و "ایمن خالد" فرماندار خارطوم هم از جمله مقام‌های سودانی هستند که از سوی نظامیان بازداشت شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری‌ها، اکنون افرادی با لباس نظامی راه‌های اصلی منتهی به پایتخت را قطع کرده‌اند و نیروهای نظامی به مقر رادیو و تلویزیون سودان در أم درمان یورش بردند و تعدادی از کارکنان آن را بازداشت کردند. تلویزیون دولتی آهنگ‌های میهن‌پرستانه پخش می‌کند. فرودگاه خارطوم هم اکنون بسته می باشد و پروازهای بین‌المللی به حالت تعلیق درآمده است و اینترنت در سراسر سودان قطع یا مختل شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما